با زخمی شدن 3 نفر در مترو پایتخت انگلیس

زنگ‌ها این بار در لندن به صدا درآمد

در حالی که کشورهای غربی و اروپایی به‌زعم خود بر شدت حملات‌شان علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه افزوده‌اند، شهروندان این کشورها شاهد موج تازه‌ای از خشونت‌های تروریستی هستند. پس از پاریس و کالیفرنیا، حالا نوبت به پایتخت انگلیس رسید.
کد خبر: ۸۶۲۲۷۶
زنگ‌ها این بار در لندن به صدا درآمد

حوالی ساعت 8 شنبه شب فردی که سر خود را با پارچه‌ای سیاه پوشانده بود و چاقویی در دست داشت، به سمت مسافران در ایستگاه مترو لایتونستون در لندن حمله کرد. این فرد که هنوز هویتش مشخص نشده با به زبان آوردن این کلمات که: «این برای سوریه است، خون شما ریخته خواهد شد» به سمت چند نفر حمله کرد که بر اثر آن سه نفر زخمی شدند.

بنا به گفته شاهدان، یک فرد حدودا 60 ساله از ناحیه گلو جراحت عمیقی برداشت که به سرعت به مرکز درمانی منتقل شد و دو نفر دیگر جراحت‌هایی سطحی برداشتند.

گفته می‌شود نیروهای پلیس پس از گذشت 10 دقیقه به محل این ایستگاه رسیدند. آنها در ابتدا سعی کردند او را خلع سلاح کنند، اما مقاومت فرد مهاجم موجب شد نیروهای پلیس وی را با کمک اسلحه بی‌حس‌کننده دستگیر کنند. ردی از خون در چند ویدئوی غیرحرفه‌ای که در اینترنت قرار داده شده است دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، چند ایستگاه مترو در شرق خیابان لیورپول، مهم‌ترین ایستگاهی که شرق انگلیس و فرودگاه استانستد را تحت‌پوشش قرار می‌دهد، فعالیت خود را پس از این حادثه متوقف کردند.

گفته می‌شود فرماندهی ستاد مبارزه با تروریسم در انگلیس مسئول تحقیق در این خصوص شده است. در همین رابطه، ریچارد والتوم از مسئولان فرماندهی ستاد مبارزه با تروریسم انگلیس در بیانیه‌ای این حمله را اقدامی تروریستی اعلام کرد.

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که پارلمان انگلیس هفته گذشته اجازه حملات هوایی جنگنده‌های این کشور علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه را با وجود مخالفت‌ها تصویب کرد.

مخالفان می‌گویند ادامه این حملات در سوریه باعث حملات تروریستی از سوی هواداران و طرفداران گروه‌های تروریستی در کشورهای اروپایی و غربی می‌شود. در همین رابطه شهروندان این کشور هم در یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند که حملات هوایی بریتانیا علیه داعش امنیت آنها را به خطر خواهد انداخت.

خطر بیخ گوش آلمان

در همین حال، یک روزنامه آلمانی روز گذشته با اشاره به حضور نظامی ژرمن‌ها در سوریه نوشت که این کشور نیز در تیررس حملات تروریستی قرار دارد.

به گزارش مهر، روزنامه آلمانی دی ولت در یادداشت دیروز خود آورد: سازمان اطلاعات و امنیت آلمان با اعلام هشدار نسبت به وقوع احتمالی حملات تروریست‌ها، خاطرنشان کرده است که باید ارگان‌های ذی‌ربط تدابیر لازم را برای مقابله با این‌گونه حملات اتخاذ کنند.

این در حالی است وزرای داخلی آلمان با برگزاری نشستی مشترک با اشاره به حوادث اخیر در پاریس و بلژیک متذکر شدند که آلمان نیز می‌تواند گزینه بعدی برای تروریست‌ها باشد.

رئیس کنفرانس وزرای ایالتی آلمان هم در این باره گفت: سازمان‌های امنیتی ایالتی و فدرال برای مبارزه علیه تروریسم به‌خوبی مجهز شده‌اند. محققان آلمانی همچنان در حال بررسی ارتباطات احتمالی حملات تروریستی پاریس با آلمان هستند.

آمریکا به دنبال بازنگری سیاست‌ها

ادامه این وضعیت باعث شده امنیتی که سران آمریکایی و اروپایی همواره از آن دم می‌زدند، این روزها به حلقه مفقوده آنها تبدیل شود. آنها علاوه بر اتخاذ تدابیر شدید امنیتی، به فکر بازنگری در سیاست‌های خود برای مقابله با تروریسم افتاده‌اند.

در همین رابطه، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز گذشته در مقاله‌ای نوشت مقامات این کشور که با تهدید حملات مرگبار از جانب افراط‌گرایان داخلی مواجه هستند، در حال بازاندیشی در استراتژی مبارزه با تروریسم داخلی هستند. پس از حملات چهارشنبه گذشته در سن برناردینو در ایالت کالیفرنیا که منجر به مرگ 14 نفر شد، این ملاحظات بیشتر شده است. جه جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا، در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: آمریکا باید امنیت هواپیماها را با افزایش مأموران در پروازهای خارجی افزایش دهد، استانداردها برای برداشتن ویزا را ارتقاء بخشد و ارتباطات بین مقامات و جوامع مسلمان را به منظور شناسایی تهدیدات بالا ببرد. جانسون افزود: ما در تهدیدات تروریستی جهانی و نیز تلاش‌های‌مان در حوزه امنیت داخلی وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. تروریست‌ها در حقیقت حمله به میهن ما را به افرادی که در اینجا مستقر هستند، واگذار کرده‌اند. ما نه‌تنها در اینجا بلکه در جاهای دیگر نیز شاهد همین فرآیند بوده‌ایم. به نظر ما این امر نیازمند رویکردی جدید است.

مقامات دیگر دولت آمریکا نیز در گفت‌وگو با تایمز اعلام کردند باید صداهای اسلامی بیشتری در مقابل تبلیغات افراطی‌گرایان که توسط داعش منتشر می‌شوند، نشر یابند. لیزا موناکو، مشاور ضدتروریسم رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه گفت: ما می‌توانیم با بخش خصوصی کار کنیم تا پیام‌های متفاوت و جایگزین را نشر دهیم. صادقانه بگویم، باید کار بهتری انجام دهیم تا به ما اجازه دهد که برند پیام داعش را بشکنیم.

گفت‌وگوها برای مبارزه علیه داعش

کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) روز گذشته طی بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه و «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس درباره تقویت همکاری‌های دو کشور برای مبارزه با گروه تروریستی داعش خبر داد.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، در بیانیه منتشره از سوی کاخ الیزه آمده است: اولاند طی این گفت‌وگو به کامرون به‌خاطر کسب رأی مثبت پارلمان انگلیس برای جنگ علیه داعش در سوریه تبریک گفت و رهبران دو کشور در خصوص تقویت همکاری‌ها برای مبارزه با گروه تروریستی داعش به ویژه در سوریه و تبادل اطلاعات توافق کردند.

همچنین فرانسوا اولاند و باراک اوباما روسای جمهور فرانسه و آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی بر اراده دو کشور برای «مقابله با تهدید مشترک» و تشکیل جبهه مشترک با متحدان خود تاکید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها