عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت : وارد کردن علوم انسانی از غرب به کشور بدون بومی سازی و تطابق آن با فرهنگ و پیشینه ایران نه تنها کارایی ندارد بلکه خطرناک نیز هست.
کد خبر: ۸۶۲۱۲۸
دکتر خانلری: علوم انسانی غیر بومی،‌ کار دست دانشجویان  می دهد

به گزارش جام جم آنلاین ، بومی سازی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تدریس علوم انسانی در دانشگاه هاست و آن قدر مهم که رهبری چندین بار در دیدارهای شان با اقشار مختلف علمی بر آن تاکید کرده اند.

به گفته دکتر خانلری، گسترش گسترش علم در کشور باید هم کمی و هم کیفی باشد و به صورت عمیق در رگ های علم اندوزان جریان پیدا کند و علوم سطحی که صرفا در حد ترجمه بدون نقد و نظر بومی باشد یا صرفا کپی برداری از افکار و اندیشه های غربی ها برگرفته شده باشد ، مورد تایید نیست..

کارن خانلری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین درباره اهمیت علوم انسانی اظهار کرد : مهمترین حوزه علمی هر کشوری علوم انسانی است چرا که انسان تربیت می کند. اگر پزشکی اشتباه کند،‌ جان یک یا دو بیمار را می گیرد. اگر مهندسی اشتباه کند، باعث ضرر به شماری اندک از مردم می شود اما اشتباه یک فیلسوف یا سیاستمدار یا جامعه شناس شاید به بدبختی همه مردم یک کشور منجر شود.

وی با اشاره به این که علوم انسانی باید برخواسته از ویژگی های فرهنگی و پیشینه علمی کشورمان باشد ، توضیح داد : بومی سازی به معنای منطبق کردن علوم انسانی وارداتی از غرب با بوم، زبان، فرهنگ، تمدن و آیین ایرانیان است.

این استاد دانشگاه می گوید : منظور از بومی سازی این نیست که به هیچ وجه نباید علوم انسانی غربی را مطالعه کنیم بلکه باید پیش از غرب شناسی به خودشناسی و درک پیشینه کشورمان و ارزش های معنوی مان رسیده باشیم.

به گفته خانلری تقریبا همه اندیشمندان و پژوهشگران کشورمان با هم اتفاق نظر دارند که بومی سازی در ایران باید اتفاق بیفتد و نباید صرفا مصرف کننده بدون اندیشه و نظر علوم انسانی غربی باشیم اما درباره ساز و کار بومی سازی نظرات متنوع است و لازم است سرانجام متخصصان به اتفاق نظری در این حوزه برسند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها