مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین بیان کرد

نگاه ویژه به اقتصاد و سرمایه‌های استانی

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کیش:

منطقه ویژه ، ‌مخاطب متفاوت دارد

کیش از منظر ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی) در خلیج فارس و در جنوب کشور، منطقه‌ای خاص محسوب می‌شود. سال 1354 یک کانال تلویزیونی کابلی و یک فرستنده رادیویی FM راه‏اندازی شد که برنامه‏هایی خاص برای گردشگران و ساکنان پخش می‏کرد. از سال 1371، برنامه‏سازی و پخش برنامه‏های مختلف از این فرستنده آغاز و مرکز صدا و سیمای کیش ایجاد شد. در گفت‌وگو با محمد قاریان‌پور، مدیرکل صدا و سیمای مرکز کیش فعالیت‌های این مرکز را بررسی کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۶۱۸۴۴
منطقه ویژه ، ‌مخاطب متفاوت دارد

مخاطبان شبکه کیش را چه قشری تشکیل می‌دهند؟

براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، حدود 6000 دانشجو، حدود هزار نفر بومی، 7000 نفر دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلی و بازاریان، تاجران، کارمندان اصناف و کارگران جمعیت جزیره کیش را تشکیل می‌دهند. اگر جمعیت جزیره کیش را حدود 30 هزار نفر در نظر بگیریم، یک پنجم این جمعیت را دانشجویان تشکیل داده‌اند. دانشجویان نیز در میان خود، ترکیبی منحصربه‌فرد هستند. همچنین از منظر مذهبی و دینی، اقلیت اهل سنت در کیش حضور دارند ولی اقلیتی فعال و منسجم محسوب می‌شوند.

بازاریان و بازرگانان خصوصا کارمندان اصناف ازجمله هتل‌ها، رستوران‌‌ها، رانندگان تاکسی و در حوزه رادیو، صاحبان مشاغل و کسب و کار، جامعه پرتعداد دیگری هستند که با توجه به مشاهدات و آمار از بینندگان قدیمی تولیدات مرکز کیش محسوب می‌شوند. در انتها باید به بیش از 200 نفر از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران مقیم جزیره کیش نام برد که در زمره مخاطبان جزیره کیش محسوب می‌شوند.

کدام دسته از مخاطبان در اولویت هستند؟

رویکرد اصلی برنامه‏سازی در مرکز کیش، تمام اقشار را در بر می‏گیرد و برنامه‌سازی و اولویت تولید و پخش مرکز کیش متناسب با جمعیت سالانه گردشگران و همچنین شناخت مخاطب ساکن کیش تنظیم شده است. این جزیره، سالانه یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون نفر را از سراسر کشور پذیراست و با توجه به هدف‌گذاری‌ دولت و مدیریت عامل منطقه آزاد کیش درباره جذب گردشگر خارجی و ساماندهی گردشگری خارجی، پاسخ به نیاز‌های مخاطب در اولویت است و در کنار آن گردشگران را به عنوان محرک چرخه صنعت گردشگری در برنامه‌سازی مدنظر داریم.

همچنین گردشگران خارجی در معرض برنامه‌های مرکز کیش قرار می‌گیرند و پیام‌های دینی و مذهبی دریافت می‌کنند، چراکه در سال‌های گذشته مواردی بوده که خیل تشنگان حقیقت در این جزیره به‌خصوص در ایام خاص و مناسبت‌های ویژه مذهبی به دین اسلام گرویده‌اند. در این اثنا نقش رسانه محلی مهم و استراتژیک است.

با توجه به این که بخش عمده‌ای از فعالیت‌ اقتصادی جزیره کیش را بخش خصوصی عهده‌دار است، رسانه محلی چگونه نیازها و مطالبات اصناف را منعکس می‌کند ؟

رسانه محلی می‌تواند به دور از واسطه‌گری رایج بهترین انتخاب برای تولید، پخش و مشارکت در برنامه‌های تبلیغاتی و مورد نیاز بخش خصوصی محسوب شود. در این میان، چه منبعی بهتر از رسانه محلی برای انعکاس اخبار مشکلات به مسئولان و پیگیری و انعکاس رسانه‌ای آن. این گونه امور در کنار افزایش اعتماد مخاطبان خاص یا عمومی می‌تواند تعامل رسانه را با بخش خصوصی صمیمانه‌تر کند.

این شبکه تا چه اندازه می‌تواند در اقتصاد منطقه تاثیرگذار باشد؟

صدا و سیمای مرکز کیش با توجه به نقش بی‌بدیل و انحصاری در حوزه رسانه جزیره کیش، با پژوهش، تولید و پخش برنامه‌های ویژه اقتصادی، ضمن پیاده‌سازی مبانی و مفاهیم اقتصاد مقاومتی ـ که مدنظر رهبر معظم انقلاب است و در تکالیف رسانه ملی قرار دارد ـ می‌تواند نقشی موثر در این امر ایفا کند.

تا چه اندازه توانسته‌اید جذابیت‌ کیش را به تصویر بکشید؟

معرفی جذابیت‌های جزیره کیش در ابعاد مختلف اعم از گردشگری مذهبی، سلامت، ورزشی و فرهنگی، ازجمله اقدامات صدا و سیمای کیش است.

نمایش و پوشش خبری مراسم ایام محرم و به خصوص روز عاشورا، معرفی پیشرفت‌های پزشکی، امکانات و توسعه تجهیزات و همچنین معرفی پزشکان بنام منطقه و حضور گردشگران خارجی متقاضی دریافت خدمات درمانی از کشورهای عمان، نیجریه و عربستان در کیش، پوشش رسانه‌ای و خبری رویدادهای ورزشی منطقه‌ای و جهانی همچون مسابقات بین‌المللی تنیس فیوچرز، به تصویر کشاندن جذابیت‌های خاص فرهنگی (ازجمله آداب و رسوم و فرهنگ بومیان کیش) و همچنین ارتباط زنده با شبکه‌های مختلف سیما با لوکیشن‌های جذاب کیش به منظور معرفی و جذب گردشگر و تولید میان برنامه‌های زیبا از مناظر جزیره کیش، از این اقدامات است.

تولیدات نمایشی جزیره بر پایه چه عناصر بومی و محلی شکل گرفته و مهم‌ترین این تولیدات چه بوده است؟

محصولات نمایشی صداوسیمای مرکز کیش با رویکرد بومی و محلی و با هدف پرداختن به دیرینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آداب و رسوم مردم جزیره کیش ـ که قدمتی چند هزار ساله دارد ـ تولید می‌شود. از مهم‌ترین این تولیدات می‏توان به برنامه‏هایی همچون نمایش‏های رادیویی شیخ شمس‏الدین کیشی، غراب، میرمهنا، تله‏تئاتر حکایت مردان دریا، تله‏فیلم‌های رها، آب‌های آبی، ماه از روی سکو، روشنایی دریا و گنج پنهان اشاره کرد.

مهم‌ترین تولیدات مرکز شما چه بوده است؟

از سال 1383 تاکنون بیش از 1000 قطعه موسیقی، 28 برنامه عروسکی و انیمیشنی، 12 اثر سینمایی، داستانی و تله‌تئاتر و 50 برنامه مستند تولید شده است.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها