مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین بیان کرد

نگاه ویژه به اقتصاد و سرمایه‌های استانی

قزوین به‌دلیل قرار گرفتن در گلوگاه ارتباطی استان‌های شمالی و باختری کشور، نزدیکی به تهران، داشتن چند شهر صنعتی و نیز برخورداری از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی و دانشگاه آزاد‌، موقعیت جغرافیایی حائز اهمیتی دارد‌.
کد خبر: ۸۶۰۲۴۷
نگاه ویژه به اقتصاد و سرمایه‌های استانی

بناهای تاریخی، مذهبی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در کنار شهرک‌های صنعتی متعدد، اقتصادی پویا برای قزوین به همراه داشته و موقعیت ویژه‌ای برای این استان رقم زده است. با نگاهی به شرایط استان قزوین، گفت‌وگویی داریم با ابوالفضل معصومی‌فر، مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین.

در حال حاضر از نظر پوشش دیجیتال در چه وضعی قرار دارید؟

در حال حاضر 99 درصد از جمعیت استان از پوشش تلویزیونی آنالوگ و 87 درصد هم از پوشش تلویزیونی دیجیتال بهره‌مند هستند.

شبکه رادیویی و تلویزیونی قزوین چنددرصد از مخاطبان را جذب کرده است؟

بر‌اساس آخرین نظر‌سنجی‌ها، در تابستان 94 بیش از 5/61 درصد در بخش سیما و بیش از 5/18 درصد در بخش صدا جذب مخاطب داشته‌ایم.

برای حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطب جدید چه راهکارهایی دارید؟

برنامه‌های فعلی صدا و سیمای مرکز قزوین مخاطب‌محور طراحی شده و برنامه‌ساز تمهیدی در نظر می‌گیرد که مسائل روز جامعه و موضوعات تازه در برنامه‌ها مطرح شود. البته این را هم باید گفت که جدول پخش برنامه‌‌‌های صدا و سیمای مرکز قزوین به گونه‌ای تنظیم شده که برای تمام گروه‌های مخاطب در طول روز برنامه داشته باشد. ضمن این که باید در نظر داشت توجه رسانه به مناسبت‌های مختلفی همچون محرم، دفاع مقدس، ماه رمضان، نوروز و... موجب شده مردم بخشی از مناسبت‌ها را از رسانه دنبال کنند و به همین سبب رسانه به‌عنوان یک لیدر فرهنگی، الگویی مناسب و بایسته از مناسبت‌ها به مردم ارائه می‌دهد.

یکی از سیاست‌های سازمان برای شبکه‌های استانی تقویت بومی‌گرایی است. برنامه‌های مرکز تا چه اندازه توانسته در این زمینه موفق باشد؟

صدا و سیمای مرکز قزوین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی در استان و بهره گیری از ظرفیت هنرمندان بومی اقدام به تقویت و معرفی فرهنگ بومی قزوین در رسانه کرده است؛ در این راستا برنامه‌های باغچه خان‌بابا، شب‌های مینودری و محله‌ دلگشا با حضور شخصیت‌هایی عروسکی به نام خان‌بابا، آقای دهخدانیاها و عمو رحیم در رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند که این شخصیت‌ها با لهجه قزوینی و ادبیات محلی قزوین در برنامه صحبت می‌کنند در واقع این برنامه‌ها، نمونه‌های بارزی از رویکردهای عملی صدا و سیمای مرکز قزوین برای تقویت و تبیین ادبیات گفتاری و معرفی فرهنگ کلامی و بومی قزوین در رسانه محسوب می‌شوند که با استقبال خوب مخاطبان هم همراه شده؛ تقاضای خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در برنامه‌ باغچه‌ خان‌بابا گواه این مسأله است.

قزوین از داشته‌های تاریخی، فرهنگی و هنری بسیاری برخوردار است، چه تمهیدی برای عینیت‌یافتن این پیشینه غنی در برنامه‌های رسانه استانی اندیشیده‌اید؟

تولید برنامه‌هایی همچون مستندهای تلویزیونی «قزوین شهری که می‌شناسمش»، مجموعه مستند «ارساسیا»، «دروازه تاریخ»، «یک سطر واقعیت»، «از گرمارود تا مه»، «نقشی از گذشته» و«کرشمه خاک» نمونه‌های بارزی هستند که صدا و سیمای مرکز قزوین در قالب برنامه‌های فاخر و با کیفیت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی استان را به مخاطبان معرفی کرده و از این بستر فرهنگی در استان برای تولید برنامه‌های غنی و پر محتوا بهره‌برداری کرده است.

نزدیکی به تهران و وجود شهرک‌های عظیم صنعتی موجب مهاجرت گسترده نیروی کار به قزوین شده است. با توجه به این مساله شبکه استانی برای حفظ و تقویت خرده فرهنگ‌های اصیل چه اقداماتی کرده است؟

صداوسیمای مرکز قزوین ضمن توجه مبنایی به این موضوع علاوه بر برنامه‌ریزی مدقن و صرف انرژی مضاعف برای حفظ و نگهداشت این سرمایه استانی، تولیدات تلویزیونی و رادیویی و همچنین تولیدات خود را در قالب‌های مختلفی در جهت تبیین، حفظ و نگهداشت خرده‌فرهنگ‌های جغرافیای استان به کارگرفته تا این تولیدات همچون دایره‌المعارفی از ابعاد و مختصات علمی، تاریخی و فرهنگی استان حراست و نگهبانی کند.

یکی از نمادهای اصلی ارتقای کیفیت، ایجاد رقابت است. چه تلاش‌هایی برای جذب نخبگان و هنرمندان استان برای تهیه و تولید برنامه‌های ارزشمند و پرمحتوا صورت گرفته است؟

یک پای برنامه‌های رسانه به‌ویژه برنامه‌های فرهنگی که با پیشینه فرهنگی ـ هنری استان مرتبط است، هنرمندان و نخبگان هستند؛ تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با حضور هنرمندان و نخبگان علاوه‌بر غنای برنامه موجب افزایش میزان مخاطبان می‌شود. مجموعه مستندهایی که به معرفی شخصیت‌های برجسته و مشهور استان اختصاص دارد، مستندهایی درباره تولید و اشتغال، برنامه‌هایی درباره دانشوران و سیر تحول و تطور تعلیم و تربیت و نظام آموزشی استان در یکصد سال اخیر و نیز برنامه‌های روزانه در شبکه‌ رادیویی و تلویزیونی استان از دیگر تلاش‌های ما در بهره‌گیری از هنر و دانش هنرمندان و نخبگان بومی است.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها