الکس فرگوسن،‌ دو سالی است که مربیگری نمی‌کند. او دوران لذتبخشی دارد و سعی می‌کند از بازنشستگی خود نهایت استفاده را ببرد.
کد خبر: ۸۵۹۵۷۶
ستاره‌هایی برای ‌فخر‌فروشی‌ فرگوسن

فرگوسن پس از سال‌ها سلطه بر منچستریونایتد و کسب جام و افتخارات گوناگون، به بازگشت به نیمکت مربیگری فکر نمی‌کند. دوران سلطه او بر شیاطین سرخ منچستر چنان با‌شکوه است که بعید به نظر می‌رسد کسی بتواند حتی تا نزدیک موفقیت‌های او در کسب تعداد جام یا ماندگاری روی نیمکت مربیگری برسد.

دوران مربیگری فرگوسن در منچستریونایتد، بخش مهمی از فوتبال انگلیس و اصلا فوتبال دنیاست. در دوران طولانی مدت مربیگری او در این باشگاه، ستاره‌های بزرگی به دنیای فوتبال معرفی شدند که هنوز مانند برخی از آنها در فوتبال مشاهده نشده است. سایت دیلی میل در گزارشی به معرفی تمام بازیکنان برتر تاریخ مربیگری فرگوسن در منچستریونایتد پرداخته است. 10 بازیکن زیر نظر فرگوسن چه کسانی هستند؟ آنها را معرفی می‌کنیم و البته همراه جمله‌ای کوتاه از توصیف فرگوسن درباره آنها.

10 ـ دیوید بکام (2003 ـ 1992، 394 مسابقه و 85 گل)

بکام و یک دنیا محبوبیت برای یونایتد؛‌ بکام و آن ضربات آزاد بی‌همتا؛ بکامی که منچستر را بالاخره ترک کرد و به رئال‌مادرید رفت. با این حال او یکی از برترین بازیکنان تاریخ باشگاه منچستریونایتد است. ‌‌فرگوسن بکام: چطور می‌توانید بازیکنی را که از فاصله 60 یاردی گل می‌زند (دیوید بکام) از یاد ببرید؟ او 10 دقیقه قبل از آن که گل 60 یاردی را به ویمبلدون بزند، چند بار سعی کرد از فاصله دور گل بزند و همان زمان به دستیارم گفتم، اگر او سعی کند حتما می‌تواند.

9 ـ وین رونی (2004 تاکنون، 497 مسابقه و 237 گل)

پسرک وقتی به منچستریونایتد آمد، 19 سالش بود. حالا کاپیتان یونایتد است و البته رکورددار گلزنی در این باشگاه. رونی بزرگ‌ترین گلزن این باشگاه در سال‌های اخیر بوده، هر چند در دو فصل اخیر امیدوار‌کننده ظاهر نشده است. ‌فرگوسن: گاهی به مزرعه‌ای می‌نگرید و گاوی می‌بینید و فکر می‌کنید آن گاو بهتر از گاوی است که در مزرعه خود دارید، اما هرگز واقعیت این نیست.‌ فرگوسن این اظهار‌نظر عجیب را سال 2010 یعنی وقتی گفت که رونی قراردادش را با منچستریونایتد تمدید کرد!

8 ـ گری نویل (2011 ـ 1992، 602 مسابقه و هفت گل)

گری نویل، هافبک طلایی منچستریونایتد. او نه‌تنها برترین هافبک تاریخ این باشگاه که بریتانیا به شمار می‌رود. او از همان طلایی‌های نسل سال 92 یونایتد است. ‌فرگوسن: اگر او فقط یک اینچ قد بلندتر بود، قطعا برترین هافبک تاریخ بریتانیا می‌شد.

7 ـ برایان رابسون (1994 ـ 1981، 461 مسابقه و 99 گل)

رابسون، مردی که انگار تمام نمی‌شد؛ ستاره‌ای که انعطاف و قدرت و اقتدار داشت. فرگوسن چقدر او را دوست داشت. ‌فرگوسن: برایان تاثیر‌گذاری فوق‌العاده‌ای روی تیم داشت. او از آن دست بازیکنانی نبود که زود تمام شود. رابسون انگیزه‌ای شگفت‌انگیز داشت و همیشه او را تحسین می‌کردم.

6 ـ پیتر اشمایکل ( 1999 ـ 1991، 393 مسابقه و یک گل)

اشمایکل یک اسطوره راستین برای تیمش به شمار می‌رود. مرد دانمارکی سال‌ها دروازه منچستریونایتد را بیمه کرد. او بزرگ‌ترین دروازه‌بان تاریخ باشگاه است و البته شاید بتوان او را بزرگ‌ترین دروازه‌بان تاریخ لیگ برتر معرفی کرد. ‌ فرگوسن: همیشه یک چشمم به او بود. آن‌قدر درون دروازه قدرت داشت که با خودم می‌گفتم اگر یک ضربه به من بزند، خواهم مرد.

5 ـ روی کین ( 2005 ـ 1993، 480 مسابقه و 51 گل)

مرد تند و خشن شیاطین سرخ. کاش کمی آرام‌تر بودی روی‌. هافبک ایرلندی را با فریادهایش می‌شناسند. او تنها اسطوره ایرلندی یونایتد است. ‌ فرگوسن: همیشه گفته‌ام سخت‌ترین عضو بدن روی کین زبانش است. گاهی اوقات وقتی به او نگاه می‌کردم، می‌گفتم کین چقدر وحشتناک است.

4 ـ اریک کانتونا (1997 ـ 1992، 185 مسابقه و 82 گل)

ستاره فرانسوی همه ویژگی‌های یک ستاره را داشت. این ستاره می‌توانست سال‌های طولانی‌تری برای یونایتد بدرخشد و گل بزند، اما کانتونا سر به هوا بود.

فرگوسن: اگر در کل دنیا فقط یک بازیکن برای منچستریونایتد ساخته شده باشد، او کسی نیست جز اریک کانتونا. زمانی که برای انتقال به منچستریونایتد با او ملاقات کردم به او گفتم تو چقدر بزرگی؟ آیا به اندازه کافی برای بازی کردن در منچستر بزرگ هستی؟ و او پاسخ داد مسلما بله...

3 ـ کریستیانو رونالدو ( 2009 ـ 2003، 292 مسابقه و 118 گل)

او با 19 سال به سرعت جای بکام را گرفت و حتی شماره هفتش را به میراث برد. رونالدو در منچستریونایتد تبدیل به برترین بازیکن جهان شد و به دنبال آن در پی یک انتقال نجومی به رئال‌مادرید رفت. هنوز هم احتمال بازگشت به جمع شیاطین سرخ وجود دارد.

فرگوسن: او یکی از بازیکنانی بود که دوست داشتم باشگاه منچستریونایتد کلی پول پای او بدهد تا من فقط بازی‌اش را در تیم خودم تماشا کنم.

2 ـ پل اسکولز ( 2011 ـ 1993 و 2013 ـ 2012، 718 مسابقه و 155 گل)

نابغه خط هافبک یونایتد. اسکولز وقتی خداحافظی کرد چنان جایش در تیم خالی شد که خداحافظی اش را پس گرفت و سال 2012 برگشت. اسکولز یکی از برترین‌های تاریخ دنیاست و ارزش‌های او فقط به یک باشگاه محدود نمی‌شود. ‌فرگوسن: او یکی از بزرگ‌ترین مغزهای متفکری است که تا امروز منچستریونایتد داشته است.

1 ـ رایان گیگز (2014 ـ 1990، 963 مسابقه و 168 گل)

کهنه‌کار‌ترین سرباز یونایتد؛ وفادارترین مرد فرگوسن؛ مرد ولزی تا 40 سالگی برای تیمش دوید و حالا با افتخار برترین بازیکن تاریخ مربیگری فرگوسن در منچستریونایتد است. گیگز اکنون دستیار سرمربی هلندی تیم یعنی فن‌خال است. او را به احتمال بسیار زیاد در آینده‌ای نزدیک به عنوان سرمربی شیاطین سرخ خواهیم دید. ‌فرگوسن: نخستین بار که او را دیدم به خاطر می‌آورم. او فقط 13 سال داشت و در زمین چنان سریع می‌دوید و چنان استعداد حیرت‌انگیزی از خود نشان داد که متعجب شدم.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

جام جم

منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها