معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد:

کاهش جرایم فرار از خدمت سربازی

نمایندگان مجلس دیروز در ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث با پیشنهادی موافقت کردند که براساس آن اخذ گواهینامه نیازمند پایان خدمت و معافیت سربازی نخواهد بود.
کد خبر: ۸۵۹۴۲۶
مصوبه‌ای برای تضعیف خدمت سربازی

هر چند نمایندگان محترم مجلس برای رفع مشکلات گروهی از مردم چنین تصمیمی گرفته‌اند که جای قدردانی دارد، اما تبدیل شدن این مصوبه به قانون در نهایت انگیزه برای اعزام به خدمت سربازی را کاهش می‌دهد و در نتیجه تامین کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با مشکل روبه‌رو خواهد شد. علاوه بر این غیبت و فرار از خدمت سربازی نیز تشدید می‌شود.

به‌طور کل می‌توان گفت این تصمیم بیشتر به نفع افراد متخلف است؛ افرادی که از انجام خدمت سربازی فرار یا غیبت کرده‌اند. در واقع چنین رویکردی باعث می‌شود اصل خدمت سربازی تضعیف شود، چون اگر نیاز نیروهای مسلح تامین نشود، آمادگی رزمی و دفاعی نیروی‌های مسلح صدمه خواهد خورد.

به همین خاطر تصمیم‌گیری در این خصوص نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.

این در حالی است که کمیسیون امنیت و سیاست خارجه مجلس، مسئول دفاع از نیروهای مسلح است، بنابراین موارد مربوط به نیروهای مسلح باید در کمیسیون امنیت بررسی شود، اما چنین اتفاقی نیفتاده بنابراین مصوبه دیروز مجلس مورد هماهنگی نیروهای مسلح و ستاد کل نیست.

به این ترتیب با توجه به این‌که آمار مشمولان غایب در کشورمان حدود دو میلیون نفر برآورد می‌شود، باید برای این افراد که به قانون احترام نمی‌گذارند یک‌سری محدودیت‌های اجتماعی در نظر گرفت؛ در واقع باید محدودیت‌ها برای این افراد را افزایش داد نه این که از آنها کاست.

افزون براین باید یادآور شد این مصوبه به طرح جریمه ریالی مشمولان غایب فراری نیز صدمه می‌زند؛ زیرا عده‌ای ضرورت به نیاز تعیین تکلیف زودتر را از دست داده و برای پرداخت جریمه اقدام نخواهند کرد.

این در حالی است که به جوانان غایب و سرباز باید توصیه کرد در چارچوب قوانین جاری کشور هر چه زودتر تکلیف وضعیت نظام وظیفه خود را روشن کنند.

علاوه بر این از نمایندگان محترم مجلس نیز باید خواست قبل از تصمیم‌گیری درباره چنین مسائلی نظر کارشناسی نیروهای مسلح را جویا شوند.

سردار موسی کمالی - جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها