پیام‌ های سفر پوتین به ایران

یک روزنامه لبنانی به بررسی پیام‌های سفر تاریخی رئیس‌جمهور روسیه به ایران و حاشیه های آن برای طرف های متعدد اشاره و تاکید کرد که پیامدهای این سفر در روزها و هفته های آینده خود را نشان خواهد داد.
کد خبر: ۸۵۹۱۵۹
پیام‌ های سفر پوتین به ایران

روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله‌ای نوشت: سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که دیروز به تهران انجام شد در تمامی معیارها یک سفر تاریخی به شمار می‌رفت که پیام‌های زیادی را در استقبال قابل توجه ایرانی‌ها و تعامل جدی روسیه به ویژه در زمینه اهتمام رئیس‌جمهور این کشور به توسعه مناسبات خود با طرف ایرانی در خود جای داده بود. این موضوع مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفت که خطوط کلی و خط قرمزهای مربوط به سیاست خارجی کشور را تعیین می‌کند.

سفر رئیس‌جمهور روسیه به تهران در ابعاد متعدد و مختلف یک سفر عادی نبود، این سفر ویژگی‌های بزرگی داشت که این ویژگی‌ها را می‌توان در سطح هیئت استقبال ‌کننده ایرانی یا عملکرد رئیس‌جمهور روسیه مشاهده کرد. پوتین با عملکرد خود در زمان ورود به ایران پیام‌های متعددی را به طرف‌های مختلف ارسال کرد که همگی آنها حول محور یک حقیقت واحد قرار داشتند: روسیه به سمت تقویت ائتلاف خود با ایران پیش می‌رود.

پوتین در دیدارهای دیپلماتیک خود در جریان این سفر چندین بار پروتکل‌های عادی اعمال شده در سفرهای رسمی را نادیده گرفت، مهم‌ترین آنها دیدار مستقیم با رهبر معظم انقلاب اسلامی قبل از برپایی مراسم استقبال بود که یک عرف دیپلماتیک به شمار می رود.

موضوع جالب دیگر این سفر تأخیر یک ساعته پوتین از نشست اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران بود که به علت دیدار طولانی و فوق‌العاده وی با آیت الله خامنه ای انجام شد، دیدار دو ساعته ای که می‌توان آن را دیدار تاریخی به شمار آورد، به‌ ویژه که این زمان در چارچوب نشست‌های انجام شده رهبر معظم انقلاب با سران کشورهای مختلف نیز بی‌سابقه است.

آمادگی عربستان برای کمک به تثبیت بازار نفت

کابینه عربستان در آستانه برگزاری نشست دوره ای اوپک اعلام کرد، آماده همکاری با کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای دستیابی به ثبات در بازار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در آستانه برگزاری نشست دوره ای اوپک برای بررسی سیاست تولیدی اش، کابینه عربستان روز دوشنبه اعلام کرد، آماده همکاری با کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای دستیابی به ثبات در بازار است.

این اظهارنظرها، هرچند تکرار مواضع قبلی وزیر نفت عربستان بود، باعث شد قیمت نفت یک دلار افزایش یابد. نشست دوره ای اوپک قرار است روز 4 دسامبر در وین برگزار شود.

کابینه عربستان اعلام کرد: «شورای (وزیران)... بر نقش عربستان در (دستیابی به) ثبات در بازار نفت و ادامه آمادگی اش و تلاش ها برای همکاری با تمام کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای حفظ ثبات بازار و قیمت ها تاکید کرد.»

اوپک از تولید کنندگان غیرعضو نظیر روسیه خواسته تا برای کاهش فزونی عرضه در بازار عرضه را کاهش دهند. تولید کنندگان غیرعضو اوپک تاکنون از پذیرش این درخواست امتناع کرده اند و اوپک نیز در مقابل از کاهش عرضه نفت خودداری کرده است.

نخست وزیر الجزایر، در سخنانی در نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران از بازیگران مهم بازار نفت خواست تا سطح تولید را کنترل کنند.

عبدالملک سلال، نخست وزیر الجزایر گفت: «بازیگران اصلی در بازار نفت مطمئنا باید به توافقی درباره سطح تولید برسند.»

«اگر بازار نفت کنترل نشود، بازار شاهد شکنندگی قابل توجه قیمت ها خواهد بود.» وی هشدار داد که این امر به «منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان و کل صنعت نفت» آسیب خواهد زد.

یک عضو ارشد یکی از نمایندگی ها در نزد اوپک اوایل ماه جاری گفت، اگر تولید کنندگان عمده غیرعضو اوپک تمایلی به کمک نداشته باشند، اوپک احتمالا سیاست فعلی خود را حفظ خواهد کرد.

تجار نفتی به دقت هر اظهارنظر مرتبط از سوی مقامات سعودی را دنبال می کنند تا نشانه هایی از تغییر احتمالی سیاست نفتی ریاض و متعاقبا اوپک بیابند که می تواند موجب ترمیم بازار نفت شود.

ادعای زخمی شدن سردار سلیمانی

شبکه سعودی العربیه با انتشار خبری مدعی شد سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در سوریه به شدت زخمی شده است.

این شبکه به نقل از یکی از پایگاه های فارسی زبان ضد انقلاب مدعی شد: قاسم سلیمانی 12 روز پیش با دو نفر از همراهانش در درگیری های حلب و در پی شلیک موشک تاو به شدت زخمی شد.

این شبکه در ادامه افزود: جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با العربیه تصریح کرد: ما از گزارشهایی که درباره زخمی شدن قاسم سلیمانی منتشر شده است، اطلاع داریم؛ اما اکنون نمی توانیم آنها را تأیید کنیم.

العربیه در ادامه ادعاهای خود اعلام کرد: طبق گزارش این پایگاه، در پی زخمی شدن قاسم سلیمانی و انتقال وی به تهران، هفته گذشته یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس رهبری نیروهای ایرانی را در سوریه برعهده گرفت. العربیه در ادامه به نقل از یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در تهران مدعی شد: تأکید شده است خبر زخمی شدن قاسم سلیمانی مخفی بماند؛ چرا که انتشار این خبر سبب یأس و ناامیدی نیروهای ایرانی در سوریه خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که جنگ رسانه‌ای- روانی سعودی‌ها با ایران به داستانی عادی و تکراری بدل شده‌است. خبر زخمی شدن و شهادت سردار سلیمانی در هفته‌های اخیر بار‌ها در رسانه‌های سعودی و عربی منتشر شده است؛ اما این ماجراجویی رسانه‌ای تا حدی نخ‌نما شده که مقامات کشورمان دیگر حتی وقت خود را برای تکذیب آن تلف نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها