معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی قوانین ، مقررات و همچنین شرایط بیمه زنان خانه دار را اعلام کرد.
کد خبر: ۸۵۸۸۸۲
قوانین و شرایط بیمه زنان خانه دار اعلام شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به نامه فاطمه آلیا نماینده مجلس در خصوص پوشش بیمه‌ای زنان خانه‌دار، توضیحاتی ارائه کرد.

1- هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۶.۷.۲۹ بنا به پیشنهاد شماره ۸۷۳۲ مورخ ۱۳۶۵.۱۲.۲۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح بند (ب) و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تامین اجتماعی مصوب ۶۵.۶.۳۰ مجلس شورای اسلامی مشتمل بر ۱۰ ماده و ۷ تبصره را تصویب کرد. بر این اساس «سازمان تامین اجتماعی مکلف است با استفاده از مقررات عام قانون تامین اجتماعی صاحبان حرف و مشاغل آزاد را به صورت اختیاری در برابر تمام یا قسمتی از مزایای قانون تامین اجتماعی بیمه کند.»

۲ - بر اساس مصوبه مورخ ۷۸.۱.۲۲ هیات مدیره وقت سازمان و به منظور حفظ مصالح تمامی بیمه‌شدگان تحت پوشش و همچنین لزوم صیانت از حقوق حقه آنان و ارائه مطلوب‌تر تعهدات قانونی و در نتیجه ایجاد تعادل نسبی بین منابع و مصارف مبتنی بر اصول محاسبات بیمه‌ای که لازمه ادامه حیات سیستم‌های بیمه‌های اجتماعی است، جهت پذیرش درخواست متقاضیان شرط سنی وضع شده است.

۳ - بر اساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۴۱۰-۴۱۱ مورخ ۸۱.۱۱.۱۳، تعیین شرایط مربوط به عقد بیمه بین سازمان تامین اجتماعی و صاحبان حرف و مشاغل آزاد از جمله در زمینه شرایط سنی داوطلبان بیمه اختیاری و تعیین میزان حق سرانه در باب بیمه‌شدگان مذکور و ضرورت استفاده بیمه‌شدگان از خدمات درمانی مراکز درمانی ملکی و متعلقه و یا مراکز آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و نیروهای مسلح از وظایف و اختیارات قانونی سازمان تامین اجتماعی قلمداد شده است.

۴ - برابر ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد مصوب ۱۳۶۶.۷.۲۹ هیات وزیران، مشمولین صاحبان حرف و مشاغل آزاد در آیین‌نامه مذکور به افرادی اطلاق شده که برای انجام حرفه و شغل موردنظر با داشتن کارگر (کارفرما) یا خود به تنهایی (خویش‌فرما) به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراجع ذیصلاح یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاص نباشند.

۵ - تمامی زنان خانه‌داری که تمایل به پرداخت حق بیمه بر اساس مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را دارند و فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری با موسسات و کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی می‌باشند، می‌توانند در صورت احراز شرایط مقرر و با مراجعه به نزدیکترین شعبه محل سکونت و یا اشتغال خویش و با اعلام شغل خود به صورت خوداظهاری مبادرت به ارائه تقاضا، انعقاد قرارداد بیمه و پرداخت حق بیمه نمایند و به تبع آن حسب مورد مطابق ضوابط از تعهدات قانونی مربوطه شامل بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و خدمات درمانی سازمانی برخوردار شوند. حداکثر شرط سنی جهت پذیرش درخواست برای زنان ۴۵ سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضی از سن مذکور بیشتر باشد، می‌بایست معادل دو برابر آن سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی داشته باشند.

۶ - افرادی که به عللی غیر از علل مندرج در قانون تامین اجتماعی مصوب اردیبهشت ۱۳۳۹ و قانون تامین اجتماعی مصوب تیر ماه ۱۳۵۴ از ردیف بیمه‌شدگان خارج شده یا بشوند، در صورتی که طبق قوانین فوق‌الذکر مشمول بیمه بازنشستگی باشند، با دارا بودن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند با توجه به مقررات این آیین‌نامه بیمه خود را به صورت اختیاری ارائه دهند. حداکثر سن پذیرش درخواست این قبیل از متقاضیان ۵۰ سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضی بیش از سن مذکور باشد، معادل آن سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی لازم است.

۷ - در اجرای بند (ب) ماده (۱۱) آیین‌نامه اجرایی ماده (۷) قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به گروه‌های خاص جامعه شامل مددجویان و زنان سرپرست خانوار شهری تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، با توجه به اینکه پرداخت بخشی از حق بیمه این‌گونه افراد از محل منابع حاصله از هدفمندسازی یارانه‌ها توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تامین می‌گردد، در صورت معرفی از سوی مراجع یاد شده می‌توانند در قالب مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد خود را بیمه نمایند. ضمنا با توجه به توافق به عمل آمده فی مابین وزارت سابق رفاه و تامین اجتماعی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و سازمان تامین اجتماعی و با عنایت به تخصیص بهینه منابع مقرر گردیده است اولویت بیمه برای افرادی باشد که از اقشار ضعیف جامعه و تحت پوشش نهادهای حمایتی (شامل زنان سرپرست خانوار و مددجویان) قرار داشته باشند.

به منظور مساعدت با مشموین مذکور، شرط سنی برای پذیرش درخواست متقاضیان زن و مرد ۵۰ سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضی بیش از سن مذکور باشد، می‌بایست معادل آن دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی باشند.

۸ - متقاضیانی که دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند، از احراز شرط سنی معاف خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها