رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران در پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی مسعود میرکاظمی، وزیر سابق نفت و عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای تمامی ایرادات ایشان پاسخ فنی کامل تهیه و ارائه شده اما به پاسخ‌ها توجه نمی‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۳۰۷

به گزارش وزارت نفت، اعضای کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران چند روز پیش برای دومین بار در مجلس حضور پیدا کردند تا در کمیسیون انرژی به پرسش‌های نمایندگان درباره مصوبه نفتی ـ قراردادی دولت پاسخ دهند.

مسعود میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی نیز در این جلسه پرسش‌هایش درباره مدل جدید قراردادهای نفتی و IPC را مطرح کرد.

در همین حال سیدمهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، در پاسخ به بخشی از این پرسش‌ها و ایرادات گفت: در حالی که وزیر سابق نفت پیش‌بینی کرده شرکت‌های اصلی نفتی تا ده سال بعد از زمان توقف تحریم‌ها به‌دلیل ریسک بالا به سرمایه‌گذاری در ایران ورود پیدا نخواهند کرد، اما کمیته قراردادهای نفتی با مذاکره با بیش از 20 شرکت نفتی عمده بین‌المللی، جمع‌بندی متفاوتی دارد.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد اینگونه فکر کنیم قاعدتا کشور باید دستور توقف ده‌‌ساله در جذب سرمایه‌های خارجی را بدهد. چنین پیشنهادی با توصیه‌های مقام معظم رهبری در اصول اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت توسعه ظرفیت‌های هیدروکربوری در تعامل بین‌المللی و با اولویت تعامل با همسایگان همخوانی ندارد.

حسینی گفت : همچنین آقای میرکاظمی از واگذاری میادین صحبت کرده‌اند، در حالی‌که اگر متن مصوبه دولت را مبنای سخن خود قرار می‌دادند، ملاحظه می‌شود. در این مدل، بحث واگذاری ابدا مطرح نیست بلکه شرکت نفتی همراه با شرکت ایرانی فقط به عنوان پیمانکار عمل می‌کند و حفظ حاکمیت و اعمال حقوق مالکانه بر مخازن و این اصل که پیمانکار تمام عملیات خود را به نام و از طرف شرکت ملی نفت ایران انجام می‌دهد در این اسناد به‌صراحت ذکر شده که با مطلب وی سازگاری ندارد.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی اظهار کرد: آقای میرکاظمی گفته است، شرکت نفت باید برای بهره‌برداری از یک میدان از پیمانکار اجازه بگیرد. در پاسخ به این مدعا باید بگویم اساسا در مصوبه چیزی به این شکل وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها