وزیر نفت گفت: سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و هشت رئیس دولت دیگر روز دوشنبه هفته آینده (دوم آذرماه) در تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۲۹۹

مجمع کشورهای صادرکننده گاز که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر و تعدادی دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تاسیس شد.ایده اولیه تاسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود.

در حال حاضر ٢٤ درصد از ترکیب انرژی جهان را سوخت گاز تشکیل می‌دهد و رشد مصرف گاز هم‌اکنون از نفت بیشتر است و این ترکیب در سال ٢٠٣٥ به 11/26 درصد خواهد رسید. ایران با داشتن 8/33 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده در جایگاه نخست دارندگان ذخایر گازی جهان قرار دارد.به گزارش خبرنگار جام‌جم، بیژن نامدارزنگنه دیروز در جمع خبرنگاران در این باره اظهار کرد: تاکنون حضور روسای جمهور روسیه، عراق، ونزوئلا، بولیوی، نیجریه و گینه استوایی در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز قطعی شده است.

وی افزود: الجزایر نیز در سطح نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور ترکمنستان به عنوان مهمان ویژه در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

وی با بیان این‌که حضور 9 رئیس دولت در اجلاس سران جی‌ای‌سی‌اف بی‌سابقه است، گفت: در اجلاس سران قطر چهار رئیس دولت و در اجلاس سران روسیه شش رئیس دولت حضور داشتند.

زنگنه همچنین به برگزاری اجلاس وزیران کشورهای عضو مجمع در روز شنبه هفته آینده (سی‌ام آبان‌ماه) اشاره کرد و گفت: در این روز هفدهمین اجلاس عادی وزرا و عصر همان روز اجلاس فوق‌العاده با هدف تعیین دستور کار سران برگزار می‌شود.

حمایت از تمدید دبیرکلی ایران

زنگنه درخصوص احتمال تمدید دوره دبیرکلی محمدحسین عادلی در جی‌ای‌سی‌اف گفت: روال کار در مجمع کشورهای صادرکننده گاز به این نحو است که ابتدا تمدید دبیرکل فعلی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در صورت مخالفت اعضا، کاندیداهای جدید مطرح خواهند شد.

وی افزود: دو سال از دوره دبیرکلی ایران بر این مجمع می‌گذرد و به احتمال زیاد برای دوره جدید نیز تمدید خواهد شد.

زنگنه درباره نامزدهای احتمالی دبیرکلی مجمع صادرکنندگان گاز اظهار کرد: تاکنون فقط نماینده لیبی نامزد شده و روسیه کاندیدایی را معرفی نکرده و حتی اعلام کرده است که از نامزد ایران در این پست حمایت می‌کند.

تولیدگاز به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد

زنگنه همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران افزود: تولید گاز ایران تا دو سال و نیم آینده با بهره‌برداری از طرح‌های گازی، به روزانه یک میلیارد متر مکعب خواهد رسید و تا پایان دولت یازدهم، همه فازهای پارس‌جنوبی به استثنای فاز 14 آن، وارد مدار تولید خواهند شد. وی همچنین درباره واردات گاز از ترکمنستان و سرمایه‌گذاری در صنایع دیگر کشورها گفت: در جهان امروز چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری مشترک در صنایع دیگر کشورها برای حفظ امنیت سرمایه‌گذاری و حفظ بازار صادرات وجود ندارد. وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها تصریح کرد: ما از اوپک برای افزایش تولید خود اجازه نمی‌گیریم و فقط به آنها اعلام می‌کنیم و کسانی باید از کاهش قیمت نفت نگران باشند که جای ایران را در بازار گرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها