از ابتدای هفته جاری افزایش نزدیک به 1500 تومانی هر کیلوگرم تخم‌مرغ باعث شد تا بسیاری از کارشناسان و خریداران به دنبال چرایی افزایش ناگهانی قیمت تخم‌مرغ باشند. گروهی افزایش صادرات و گروه دیگر نبود آمار دقیق از تولید و مصرف را عامل اصلی این تغییر ناگهانی قیمت عنوان کرده‌اند.
کد خبر: ۸۵۶۵۸۵
حذف مرغ‌های پیر، دلیل اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ است

به گزارش جام جم آنلاین ، در حالی که سیدفرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار کشور در گفت‌وگو با جام‌جم از واقعیت چرایی افزایشی قیمت تخم‌مرغ گفت.

دلیل اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ چیست؟

مهم‌ترین دلیل این افزایش، حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار پایان دوره بوده است، چون تعداد قابل توجهی از مرغ‌های تخم‌گذار پیر از چرخه تولید حذف شده‌اند. براساس برآوردها نزدیک به 2.5 میلیون قطعه مرغ پایان دوره حذف شده است، اما این افزایش قیمت تنها 48 ساعت دوام داشت و با توجه به تعادل عرضه و تقاضا اکنون قیمت هر کیلو تخم‌مرغ میانگین 3800 تومان است.

این کار به چه دلیل انجام شده است؟

براساس دستور‌ وزارت جهاد کشاورزی، مرغداری‌ها به دو دلیل موظف به حذف مرغ‌های پیر تخم‌گذار (پایان دوره) خود هستند که دلیل اول حذف این مرغ‌ها از چرخه تولید برای جایگزینی مرغ‌های جوان است و دلیل دوم مربوط به ‌بیماری است. براساس استانداردهای موجود، سن قانونی مرغ تخم‌گذار حداکثر 80 هفته است و براساس عرف موجود در این صنف برای جلوگیری از آلودگی گله اقدام به حذف آن پس از این مدت می‌کنیم.

اما این امر باعث افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار شده است. برای کنترل قیمت چه راهکارهایی ارائه شده است؟

درباره کنترل قیمت تخم‌مرغ باید گفت، ما به قدری مازاد تولید داریم که حذف مرغ‌های پیر تخم‌گذار تاثیر چندانی بر قیمت تخم‌مرغ نخواهد داشت و نوسانات به وجود آماده به‌سرعت به حالت قبل بازخواهد گشت یا این‌که اصلا محسوس نخواهند بود، اما در عین حال راهکارهایی برای کنترل این روند در نظر داریم که یکی مربوط به چاپ و درج قیمت روی تخم‌‌مرغ‌هاست که از ابتدای مهرماه به صورت تشویقی و در آینده نزدیک الزامی خواهد شد و اقدام دوم این است که با استفاده از راهکارهای عملی اجازه ندهیم مشکلات و معضلات مرغداری‌ها به مصرف‌کننده انتقال یابد.

بر این اساس برنامه‌ای برای ایجاد تعادل میان تولید و مصرف تخم‌مرغ دارید؟

در باب اضافه تولید متاسفانه تا اواخر سال 92 گرچه وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را برای تعادل در تولید اجرایی می‌کرد، اما چون این وزارتخانه یکطرفه به موضوع نگاه کرده و به بازار هیچ دقتی نمی‌کرد، سیاست‌ها اثربخش نبود، اما در سال 93 که کنترل بازار به صنف واگذار شد این موضوع تغییر کرد، چون صنف برای آمارگیری وارد عمل شده و امروز برنامه مشخصی برای تعادل در بخش تولید و مصرف ارائه کرده‌ایم که نزدیک به 40 درصد آن عملی شده است، اما از آنجا که در موضوع مرغ تخم‌گذار حدود دو سال تا اجرایی شدن هر سیاستی زمان لازم داریم، نتیجه این اقدامات دو سال آینده مشخص خواهد شد.

اکنون جایگاه صادراتی تخم‌مرغ چیست؟ آیا توان رقابت با تولید دیگر کشورها را داریم؟

یکی از اهرم‌های کنترل قیمت تخم‌مرغ در بازار داخلی صادرات است که جلوی نوسانات غیراصولی را خواهد گرفت. به ‌طور کلی بالغ بر 70 درصد از تخم‌مرغ‌های صادراتی ما در بازار عراق، حدود 28 درصد در افغانستان و 2 درصد هم در ترکمنستان فروخته می‌شود، اما چالش درباره جایگاه صادراتی ایران، ناتوانی در رقابت قیمتی است. به عنوان مثال ترکیه با ارائه یارانه‌ به تولید و صادرات سعی در کنترل بازارهای خود داشته و اجازه کاهش حاشیه سود تولیدکنندگانش را نمی‌دهد. در حالی که چون در ایران سازوکاری برای صادرات به این روش نداریم، صادرکنندگان روزی که سود می‌کنند تخم‌مرغ صادر می‌کنند و روزی که سودی در این زمینه ندارند، صادرات نداریم و بازار اشباع شده و قیمت‌ها کاهشی می‌شود؛ به طوری که گاهی حتی زیان واحدهای تولیدی آنچنان است که امکان ادامه فعالیت اقتصادی برای آنها ممکن نیست.

عماد عزتی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها