یک بار دیگر دست انتقام گرفتن از مقاومت ضدصهیونیستی مردم لبنان از آستین تکفیری‌های داعش در آمد و روز پنجشنبه مردم بی‌گناهی را که برای خرید روزانه به بازار برج البراجنه معروف به «بازار فقرا» در منطقه شیعه‎نشین «ضاحیه» در جنوب بیروت آمده بودند و نیز نمازگزارانی را که برای قرائت دعای کمیل آماده می‌شدند، هدف گرفت.
کد خبر: ۸۵۵۸۲۹
مردم بی‌گناه بیروت قربانی جنون داعش

در پی دو انفجار انتحاری در این منطقه 44 نفر شهید و بیش از 240 نفر دیگر مجروح شدند. «حسین یاغی» معروف به ابو مرتضی از مسئولان امنیتی حزب‎الله لبنان نیز در این انفجارها به شهادت رسید.

قاضی سمیر حمود دادستان لبنان بعد از بازدید از محل انفجارهای تروریستی اعلام کرد در انفجار اول، تروریست انتحاری از یک موتورسیکلت بمب‌گذاری شده با هفت کیلوگرم تی ان تی استفاده کرده بود.

وی به خبرنگاران گفت این انفجارها قطعا تروریستی بوده است. انتحاری دوم نیز از یک کمربند انفجاری محتوی دو کیلوگرم مواد منفجره استفاده کرده بود.

برخی منابع خبری گزارش دادند که فاصله زمانی دو انفجار رخ داده هفت دقیقه بوده است. اطلاعات اولیه نشان می‎دهد علاوه بر جنازه متلاشی شده دو تروریست انتحاری تکفیری در محل وقوع انفجارها، جنازه یک تروریست انتحاری دیگر هم کشف شده که ظاهرا موفق نشده بود خود را منفجر کند و گفته می‌شود در اثر انفجار دوم به هلاکت رسیده است. در همین رابطه اعلام شد یک فرد انتحاری دیگر نیز در حال فرار دستگیر شده است. به درخواست نبیه بری رئیس مجلس لبنان، نمایندگان در آغاز نشست شامگاهی پارلمان برای احترام به قربانیان این انفجارهای تروریستی دو دقیقه سکوت کردند.

در پی انفجارهای تروریستی بیروت «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان روز گذشته را عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و کلیه مدارس و موسسات اموزشی لبنان تعطیل شد. همچنین روز گذشته پرچم لبنان در سراسر این کشور و سفارتخانه‌های آن در خارج نیمه‌افراشته شد.

واکنش‌های داخلی

لبنانی‌ها از همه طوایف، مذاهب و با گرایش‌های مختلف سیاسی انفجارهای تروریستی انتحاری منطقه برج البراجنه در ضاحیه جنوبی بیروت را محکوم کردند.

این محکوم کردن‌ها و صدور بیانیه‌های پی در پی در حالی است که محافل مردمی و بسیاری از علما، سیاستمداران و اصحاب رسانه در لبنان معتقدند که محکوم‌کردن‌ها کافی نیست و سیاست خویشتنداری و بی‌طرفی را باید کنار گذاشت و در مقابل تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها ایستاد. لبنانی‌ها تاکید کرده‌اند که باید مراقب فتنه‌انگیزی گروه‌های تروریستی تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها در لبنان بود. در بیشتر بیانیه‌ها و اظهارات مقامات سیاسی و مذهبی لبنان، هدف این اعمال تروریستی تحقق منافع رژیم صهیونیستی اعلام شده است.

تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان روز گذشته با تشکیل یک جلسه امنیتی فوق‌العاده گفت هدف از این انفجارها ضربه زدن به تمامیت لبنان از هر طایفه و مذهبی بوده است. وی تاکید کرد: باید همبستگی ملی و ایجاد فضای مثبت در کشور را پیگیری کنیم.

نخست‌وزیر لبنان، در این نشست امنیتی گفت: تروریسم حتی یک روز هم از توطئه علیه لبنان و ایجاد فتنه دست برنداشته است.

میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح، سلیمان فرنجیه، رئیس حزب جریان المرده، سعدالحریری رئیس حزب المستقبل، ولید جنبلاط رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقی‌خواه، جبران باسیل وزیر امور خارجه و رئیس حزب جریان آزاد ملی، نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان و بقیه شخصیت‌های دینی و سیاسی لبنان ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی خواستار برخوردهای سخت‌تر با عوامل و ریشه‌های جریان تکفیری‌ها در این کشور شدند.

واکنش‌های خارجی

در پی حملات شامگاه پنجشنبه در لبنان «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان از همه نیروهای میانه‌رو این کشور خواست تا از تشدید بحران در کشور جلوگیری کنند.

پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز عملیات تروریستی انتحاری در بیروت را به شدت محکوم و بر حمایت کشورش از ثبات در لبنان تاکید کرد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم حملات در لبنان را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی این کشور و موسسات دولتی خواست که نگذارند چنین اقدامات شنیعی شرایط آرامی را که از سال گذشته بر کشور حکمفرماست از بین ببرند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز با ارسال پیامی به نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان این حادثه را تسلیت گفت و از آمادگی کشورش برای مبارزه با تروریسم با بیروت خبر داد. وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای انفجارهای تروریستی خونین در لبنان را محکوم کرد و آن را «اقدامی علیه صلح و ثبات» دانست.

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی ابراز امیدواری کرد با همبستگی ملت، مقاومت و ارتش لبنان و عزم جدی جامعه بین‌المللی در مبارزه با تروریسم، زمینه‌های برخورد فعال و موثر با جریان‌های افراطی و تروریستی فراهم و انسجام جامعه متنوع لبنان به‌عنوان نماد همزیستی و مقاومت حفظ شود.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، امیر کویت، جبهه خلق برای آزادی فلسطین، جبهه دموکراتیک برای آزادسازی فلسطین، جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس هر کدام با صدور بیانیه‌هایی این انفجارهای تروریستی را محکوم کردند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند هدف اصلی این انفجارها کمرنگ کردن پیروزی‌های اخیر مقاومت بخصوص پیروزی‌های ارتش سوریه در نبرد با تروریست‌ها بوده است. همچنین هدف دیگر این حملات می‌تواند تفرقه انداختن بین گروه‌های لبنانی باشد تا آرامش نسبی در این کشور را مختل کنند.

موقعیت جغرافیایی محل انفجار

موقعیت جغرافیایی منطقه‌ای که در آن دو حمله انتحاری به وقوع پیوست، بسیار مهم بود؛ چرا که چهار دفتر حزب‌الله در آن قرار دارد. این دو انفجار در حالی رخ داد که نیروهای امنیتی لبنان و حزب‌الله، تدابیر امنیتی سختی را در منطقه اتخاذ کرده بودند. منطقه برج البراجنه در حومه جنوبی بیروت راه ورودی به ضاحیه جنوبی است که منطقه شیعه‌نشین محسوب می‌شود. وجود اردوگاه آوارگان فلسطینی برج البراجنه این منطقه را حائز اهمیت کرده است. مسئول امنیتی این منطقه در حزب‌الله از جمله افراد مهم امنیتی و نظامی مقاومت است. در این منطقه، بازار مردمی بسیار شلوغ برج البراجنه نیز در مرکز توجه همه لبنانی‌هاست. بیمارستان الرسول الأعظم یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های لبنان و پایگاه اصلی حزب‌الله نیز در همین منطقه قرار دارد.

مریم کاظمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها