دکتر حسین عبده‌تبریزی، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی:

اعطای تسهیلات مسکن با سود 4 درصد در برنامه دولت است

بحث تامین مسکن همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانوارهای ایرانی است و برای دستیابی به آن ممکن است چند سال سختی را به جان بخرند تا بتوانند یک سرپناه برای خود تهیه کنند. لذا افکار عمومی انتظار تحرک بیشتری را از دولت درخصوص چالش مسکن دارند. در این باره دکتر حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت قصد دارد بازار مسکن را از سرمایه‌ای و لوکس به مصرفی تبدیل کند و تسهیلات بلندمدت برای خریداران در نظر بگیرد:
کد خبر: ۸۵۵۷۲۸

پیش‌بینی شما از وضع بازار مسکن چیست؟

تدابیر اندیشیده‌شده وزارت راه و شهرسازی به این سمت است که بازار مسکن را به بخش مصرف تبدیل کند. متاسفانه در سال‌های اخیر بازار مسکن به یک بازار سرمایه‌ای و لوکس تبدیل شده اما اکنون قصد داریم مصرف را در بازار مسکن حاکم کنیم تا مردم بتوانند نیاز خود را تامین کنند.

بازار مسکن از چه زمانی مصرفی خواهد شد؟

اکنون نشانه‌های آن و اثرات اعطای تسهیلاتی که در نظر گرفته شده، در افق مشخص است.

به نظر شما با کاهش نرخ سود بانکی می‌توان به رونق بازار مسکن امید داشت؟

تا حدودی بله. اما بحثی که اکنون در بازار مسکن باعث رکود شده، کاهش قدرت خرید خانوار است. اکنون یک زوج‌ جوان نمی‌توانند هزینه‌های گزافی را برای خرید خانه بپردازند، اما باید این امکان فراهم شود که بانک‌ها سودهای حداقلی برای وام‌ مسکن درنظر بگیرند تا افراد خانه‌دار شوند. ممکن است این امکان برای بانک‌های تجاری فراهم نباشد، اما برای بانک مسکن که دولتی است و تسهیلات خرید مسکن ارائه می‌کند این امکان فراهم خواهد بود.

البته درخصوص کاهش نرخ سود بانکی باید بگویم، نرخ سود بانکی باید متناسب با تورم تعیین شود. کاهش نرخ سود بانکی برای افرادی که قصد دارند تسهیلات تهیه کنند مناسب است و بانک مرکزی در این زمینه باید نظارت خود را بیشتر کند.

حال که به بحث تامین مالی مسکن اشاره کردید، بگویید دولت چه طرحی برای این موضوع دارد؟

صحبت ما این است که دولت از بحث مسکن‌سازی خارج شود اما شرایطی را فراهم کند که افراد به‌راحتی نیازشان را رفع کنند. یکی از طرح‌های ما تسهیلات بلندمدت برای خریداران با سود‌های اندک مانند 4درصد است. دولت نباید در بازار مسکن نقش داشته باشد و باید از طریق وام‌دهی دست بانک‌ها را باز بگذارد.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها