سیمین‌دخت‌ وحیدی، شاعر پیشکسوت کشورمان، از سوی سومین جایزه علمی ـ ادبی طاهره صفارزاده به عنوان بانوی برگزیده فرهنگ سال 94 معرفی شد.
کد خبر: ۸۵۵۴۶۲
سیمین‌دخت‌ وحیدی بانوی برگزیده فرهنگ شد

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در آیین اختتامیه این رویداد ادبی که با حضور برخی از مسئولان و چهره‌های شناخته شده فرهنگی ـ هنری از جمله احمد مسجدجامعی عضور شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام دعایی مدیر مسئول موسسه اطلاعات، عارف حسین رئیس موسسه فرهنگی اکو، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری، مرتضی گودرزی‌دیباج رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، رضا اسماعیلی دبیر این جایزه، موسی بیدج، مصطفی علیپور و بسیاری دیگر از چهره‌های ادبی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، «سیمین‌دخت‌ وحیدی»، شاعر و پژوهشگر پیشکسوت کشورمان به عنوان بانوی فرهنگ سال 94 انتخاب و معرفی شد.

در این مراسم محسن مومنی‌شریف در سخنانی گفت: از زمانی که مرحوم طاهره صفارزاده با انقلاب اسلامی پیوندی پیدا کرد، مورد کم‌لطفی کسانی قرار گرفت که پایگاه علمی، ادبی و هنری ایشان را می‌شناختند.

رئیس حوزه هنری با بیان این‌که حوزه هنری نسبت به مرحوم صفارزاده وظیفه دارد، افزود: اصل وجود حوزه هنری به پیشنهاد مرحوم صفارزاده شکل گرفته است.

او مرحوم صفارزاده را دارای جایگاه بالایی در ترجمه و شعر انقلاب دانست و عنوان کرد: شاهد بودم که برخی از بزرگان عالم روشنفکری گاهی برای ترجمه‌هایشان با تلفن منزل مرحوم صفارزاده تماس می‌گرفتند و ایشان نیز راهنمایی‌شان می‌کرد.

مومنی گفت: در سال‌های آخری که خدمت خانم صفارزاده می‌رسیدیم، ایشان خیلی با قرآن مأنوس بودند و این نزدیکی با قرآن هم در کلام و گفت‌وگوهای ایشان تاثیر گذاشته بود و هم در اشعارشان و این از ویژگی‌های قرآن است و امیدواریم خداوند توفیق دهد که در عرصه شعر انقلاب و آیینی از قرآن بهره ببریم تا ماندگار شویم.

خاطره مسجد جامعی

احمد مسجدجامعی هم دیگر سخنران این مراسم بود و صفارزاده را دارای شخصیتی چندبعدی معرفی کرد و با اشاره به نکاتی در زندگی صفارزاده عنوان کرد: صفارزاده مرزهای شرعی را رعایت می‌کرد، وی در قالب خاطره‌ای به حساسیت ایشان در امور شرعی پرداخت. این عضو شورای شهر با درخواستی از نویسندگان عنوان کرد: نویسندگان باید شخصیت این بانو و سیر زندگی ایشان را ببینند و این برای کشف حقیقتی که هنرمند می‌خواهد به آن برسد، لازم است. بنابراین نیازمندیم که تمام مراحل مختلف زندگی صفارزاده را ببینیم. ارزش او این است که از کجا شروع کرد و چگونه به اوج و اعتلا رسید و به یک عالمه تبدیل شد.

مسجدجامعی افزود: گفتند 40 پایان‌نامه داریم که این ارزشمند است و امیدوارم شاهد شکوفایی بیشتر این روند باشیم.

وی با اشاره به این‌که باید میراث صفارزاده را حفظ کنیم، گفت: خانه‌ای از ایشان باقی مانده که ارزش‌های تاریخی و میراثی دارد و همان جایی است که جلسات و دیدارها در آن رخ می‌داد. خاطرم هست که سیمین دانشور از ارتباطش با صفارزاده به زیبایی یاد کرده و امکان جمع‌آوری اطلاعات درباره هر دو شخصیت وجود دارد.

او ادامه داد: در تهران کم خانه‌ای داریم که در نسبت با یک زن تعریف شده باشد که یکی خانه پروین بود و مانع تخریبش شدیم و یکی هم مربوط به خانه خانم صفارزاده است. این خانه هم به صورت موزه باید باقی بماند که مجموعه آثار، دستخط، یادداشت‌ها و نامه‌های ایشان حفظ شود.

نگارش 30 پایان‌نامه

در این مراسم رضا اسماعیلی در جایگاه دبیر جایزه ادبی صفارزاده توضیحاتی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه استقبال مخاطبان هنرمند و پژوهشگر از این جایزه در هر سه دوره بسیار خوب بوده و تاکنون بیش از 30 پایان‌نامه دانشجویی در این سه سال به دبیرخانه این جایزه رسیده است که این موفقیت بزرگی برای این جایزه است. این‌که ذهن دانشگاهیان معاصر ما معطوف به شخصیت و نقش علمی ـ ادبی خانم صفارزاده است، بسیار ارزنده و چشمگیر است.

اسماعیلی اظهار کرد: امسال که در دوره سوم هستیم، پایان‌نامه‌های دانشگاهی به زبان انگلیسی و عربی به دبیرخانه ارسال شد که نشان می‌دهد در خارج از مرزها هم توجه دانشگاهیان به شخصیت علمی و هنری این بانوی مسلمان وجود دارد. امیدواریم بضاعت این جایزه بیشتر شود و ما با حضور حداکثری دانشگاهیان در این جایزه مواجه باشیم.

او افزود: در عرصه شعر با توجه به این‌که خانم صفارزاده از طلایه‌داران و پرچم‌داران شعر نو دینی بودند، بهانه‌ای شد تا شاعران معاصر را دعوت کنیم و از آنها بخواهیم آثارشان را برای درج در کتابی برای ما بفرستند به همین منظور آثار حدود 70 شاعر معاصر را جمع کردیم که در قالب کتابی منتشر خواهد شد و سندی برای محققان آینده خواهد بود تا در این راه بهتر و بیشتر از ما گام بردارند.

شاعر موج‌های بی‌قرار

سیمین‌دخت وحیدی، از شاعران متعهد و پرتلاش است که سال ١٣١٢ در شهرستان جهرم متولد شد. او از نوجوانی به سرودن شعر پرداخت و در ٢٥ سالگی مجموعه داستانی تحت عنوان «لاله‌های داغدار» نوشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همکاری خود را با صدای جمهوری اسلامی ایران و با حوزه هنری آغاز کرد و تدریس و کارشناسی شعر تربیت معلم را عهده‌دار شد. سیمین‌دخت وحیدی همزمان با دفاع مقدس در فضای شهرهای جنگ‌زده و خطوط مقدم جبهه به شعرخوانی و همگامی با رزمندگان می‌پرداخت. از او کتاب‌های متعددی از جمله «یک آسمان شقایق»، «حس می‌کنم زندگی را»، «موج‌های بی‌قرار» و... تاکنون منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها