در اولین دوره درمان سرطان به کمک سلول‌های ایمنیِ طراحی شده، کودک مبتلابه سرطان خون پیشرفته شفا یافت.
کد خبر: ۸۵۳۹۱۵
درمان کودک مبتلا به سرطان خون + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در اولین استفاده از درمان سرطان به کمک سلول‌های ایمنیِ طراح، کودکی مبتلابه سرطان خون درمان شد. نکته جالب این است که پزشکان تصور می‌کردند چیزی به زمان مرگ وی باقی نمانده است و از وی قطع امید کرده بودند.

زمانی که متخصصان بریتانیایی در بیمارستان گریت اُرموند اِستریت (GOSH) در یک روش درمانی کاملاً آزمایشی، سلول‌های اصلاح‌شده را با یک تزریق یک میلی‌لیتری درون وریدی به بدن لیلای یک‌ساله رساندند، تمام روش‌های درمانی دیگر روی او جواب نداده بود.

روز چهارشنبه پزشکان لندن در گزارشی بسیار کوتاه از وضعیت وی گفتند که لیلا دو ماه بعد از تزریق، علائمی از سرطان نداشت و اکنون نیز به خانه بازگشته است.

آقای پاول ویز، پروفسور و سرپرست بخش کاشت مغز استخوان در بیمارستان GOSH و مسئول تیم درمانی لیلا می‌گوید: «سرطان خون این کودک آن‌قدر پیشرفته بود که درمانش تقریباً یک معجزه است. این نخستین باری است که ما از این روش درمانی استفاده کرده‌ایم، بنابراین نمی‌دانیم آیا این روش مؤثر خواهد بود و چه زمان نتیجه قطعی‌اش را نشان می‌دهد».



دانشمندان بیمارستان GOSH و کالج دانشگاهی لندن (UCL) با مشارکت موسسه بیوتکنولوژی کالِکتیس، طراحِ درمان به کمک ژن‌های اصلاح‌شده اند. ناگفته نماند اکنون کالِکتیس در حال سرمایه‌گذاری کامل بر روی دوره‌های درمانی آزمایشی برای سال آینده است.

در این روش درمانی، ژن‌های تازه را به سلول‌های ایمنی سالم فرد اهداکننده، با نام سلول‌های تی (T-cells)، اضافه و بدین طریق آن‌ها را در برابر سرطان خون مقاوم می‌کنند.

با استفاده از فناوری اصلاح ژنتیکی یا تالِن (TALEN) که مثل «قیچی سلولی» عمل می‌کند، ژن‌هایی خاص جدا می‌شوند و سلول‌های تی را وادار می‌کنند به دو روش مشخص عمل نمایند: اولاً، به‌عنوان دارویی قدرتمند به سلول‌های سرطانی حمله و آن‌ها را از بین ببرند و دوما این سلول‌ها به‌گونه‌ای دستکاری‌شده‌اند که فقط به سلول‌های سرطانی حمله کنند.

بسیاری از دانشمندان روش درمانی کالکتیس را به دلیل احتمال پس زدن سلول‌های خارجی توسط بدن بیمار موردانتقاد قرار داده‌اند. بااین‌حال بیوتکنولوژی فرانسه که با غول آمریکایی این صنعت یعنی فیتزر (Pfizer) همکاری می‌کند، اعتقاد دارد این روش بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر از روش درمانی تولید ژن خاص از خود بیمار است.

واسم قاسم، پروفسور سلول درمانی و ژن‌درمانی در UCL و ایمنی شناس بیمارستان GOSH در تیم درمانی لیلا می‌گوید: چنانچه بیماری لیلا برنگردد و این روش در مورد بیماران دیگر نیز جواب دهد، آنگاه این روش درمانی جدید گامی عظیم در درمان سرطان خون و انواع دیگر سرطان‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر مَت کیسر سرپرست خیریه سرطان خون و لنفومِ بلادوایز گفته است: بیماران و خانواده‌هایشان باید بدانند که این روش درمانی هنوز در مراحل بسیار اولیه تحقیقاتی به سر می برد. ما باید مطمئن شویم که آیا این روش در بلندمدت هم بازدهی دارد، عوارض جانبی آن چیست و این درمان روی چه بیمارانی بیشتر مؤثر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها