هنرمندان مطرح کشورمان در برج میلاد تعزیه‌خوانی‌خواهند داشت

همراه با «سوگ چامه‌ها» و خونین دلان هنر

در حالی بیش از یک هفته از روز عاشورا می‌گذرد که هنوز هم مانند همیشه رویدادهای فرهنگی و هنری کشورمان تحت تاثیر این واقعه قرار دارند؛ واقعه‌ای که هرچند در طول سال کم و بیش شاهد حضورش در آثار هنرمندان و اهالی فرهنگ هستیم، اما از روز عاشورا تا اربعین همه چیز را در سیطره خود می‌گیرد و رنگ و بوی تازه‌ای به فرهنگ و هنر می‌دهد؛ رنگ و بویی که با نام اباعبدالله(ع) همچنان گره خورده است.
کد خبر: ۸۵۱۸۹۶
همراه با «سوگ چامه‌ها» و خونین دلان هنر

به گزارش جام‌جم، این هفته برج میلاد تهران میزبان برگزاری برنامه‌هایی با محوریت امام حسین(ع) است و روز گذشته هم حوزه هنری از آلبوم متفاوتی با نام «خونین دلان» رونمایی کرده است. برج میلاد تهران از چهارشنبه این هفته تا 22 آبان در ویژه برنامه «سوگ چامه‌ها» به مدت ده شب میزبان برنامه تازه‌ای خواهد بود و در محوطه‌اش ده خیمه برپا خواهد شد؛ خیمه‌هایی که با گرامیداشت یاد امام‌حسین(ع) و واقعه کربلا برپا شده و هریک رنگ و بویی از محرم خواهند داشت؛ خیمه‌هایی که پرچم‌دوزی، ادوات تعزیه، لباس‌های تعزیه و... را به نمایش گذاشته و مراحل تولید آنها را به مخاطب نیز نشان می‌دهد. علیرضا شریفی، مدیرعامل برج میلاد در این‌باره در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: خیمه‌ها شامل خیمه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای، ساخت پرچم و کتیبه، وسایل و ادوات تعزیه، نذری، اجرای تعزیه و نقالی است، در خیمه نذری هر دو شب، آیین نذری یکی از شهرهای تاریخی ایران اجرا می‌شود و نذری آن شهر در بین عموم توزیع می‌شود.

تعزیه‌خوانی هنرمندان

یکی از این خیمه‌ها که بزرگ‌ترین خیمه نیز هست، محل تجمع تعزیه‌خوانان خواهد بود؛ تعزیه‌خوانانی که هر روز بعدازظهر برای مردم به اجرای تعزیه می‌پردازند، البته این خیمه‌ها اتفاقات جالب دیگری را هم برای حاضران خواهند داشت و پس از اجرای تعزیه توسط گروه تعزیه‌خوان یکی از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون هم به اجرای تعزیه و مقتل‌خوانی می‌پردازد. در این بخش از برنامه پنج هنرمند هریک به مدت دو شب تعزیه‌خوانی خواهند کرد و به گفته مدیرعامل برج میلاد، رسول نجفیان هم در این خیمه هرشب نقل موسیقایی خواهد داشت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که تاکنون حضور فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی و سیاوش تهمورث برای تعزیه‌خوانی قطعی شده است.

جمع «خونین دلان» در حوزه هنری

در شرایطی که انتقادات زیادی درباره مداحی‌ها در ایام محرم وجود دارد، حوزه هنری هم آلبوم جالب توجهی را با نام «خونین‌دلان» تهیه و روانه بازار موسیقی کرده است. این آلبوم دربردارنده 30 نوحه از مرحوم حسین بابا مشکین است که توسط عباس کیاماری و فرزندش فرهاد کیاماری بازخوانی شده است. اشعار آیینی این نوحه‌ها به 150 سال پیش، یعنی به زمان قاجار بازمی‌گردد.

مرحوم مشکین، نوحه‌خوان و آهنگساز بود که با عارف قزوینی حشر و نشر داشته است. او از نقال‌های معروف دوره قاجار بوده است و به تهران می‌آید و در امامزاده‌یحیی تهران، پاتوقی درست می‌کند به نام حاج‌حسین بابای مشکین. از آنجایی که فرزندش عباس کیاماری در خدمت پدر بود و این اشعار و نوحه‌ها را شنیده و سبک آنها در ذهنش مانده بود تا این‌که دو، سه سال پیش به پیشنهاد حوزه هنری، این نوحه‌ها ثبت و ضبط شده و عصر روز شنبه رونمایی شد. در این مراسم، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، حسام‌الدین سراج، محمدحسین ناصربخت، محمدرضا اصلانی، داوود فتحعلی‌بیگی و... حضور داشتند.

عباس کیاماری با بیان این‌که حدود 30روز ضبط این نوحه‌ها زمان برد، گفت: این کارها، عاشق می‌خواهد. این عشق است که انسانی را به خلق این آثار وامی‌دارد. آلبوم «خونین دلان» اشعار زیبا و جانسوزی دارد که در دستگاه‌های مختلف اجرا شده است.

داوود فتحعلی‌بیگی، پدر نمایش سنتی ایران هم در این مراسم گفت: تاکنون بسیاری از گنجینه‌های باارزشی همچون آقای کیاماری عزیز از بین ما رفته‌اند و باید تا دیر نشده به فکر استفاده از هنر اصیل این عزیزان باشیم. متاسفانه این گنجینه‌ها گاهی برگشت‌ناپذیرند و باید تا دیر نشده به فکر استفاده از هنر اصیل این عزیزان باشیم. خدا را شاکرم که عمر آقای کیاماری آن‌قدر به دنیا بود تا این گنجینه از ایشان به یادگار بماند.

« شب دهم» در برج میلاد

یکی از برنامه‌های برج میلاد برای ایام محرم که طی سال‌های گذشته هم شاهد آن بوده‌ایم، اجرای کنسرت «شب دهم» با صدای علیرضا قربانی است. قربانی امسال قصد دارد در این کنسرت از سه‌قطعه تازه مربوط به ایام محرم هم در این اجرا رونمایی کند. «شب دهم» عنوان سریالی بود که طی سال‌های گذشته در ایام محرم از تلویزیون پخش شد و قطعات موسیقایی آن هنوز هم مورد توجه و علاقه مردم است و شنیدن قطعات آن را دوست دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها