گزارش نیویورک تایمز از مفقود شدن رکن آبادی

هشدار روسیه به آمریکا در باره سوریه

جام جم آنلاین: روسیه هشدار داده است که اعزام نیروی ویژه آمریکا به شمال سوریه، خطر جنگ نیابتی در منطقه را بیش از پیش می‌کند.
کد خبر: ۸۵۱۳۳۴
هشدار روسیه به آمریکا در باره سوریه

به گزارش بی بی سی، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در وین گفته است که در چنین شرایطی، نیاز به همکاری‌های نظامی میان روسیه و آمریکا افزایش می‌یابد.

آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد ده‌ها نیروی عملیاتی ویژه برای همکاری مستشاری در جنگ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شمال سوریه اعزام کند.

این کشور گفته است در صورت موفقیت این روش، تعداد نیروهای خود را افزایش خواهد داد.

آقای لاوروف گفته است آمریکا "یک‌جانبه و بدون مراجعه به رهبری سوریه" دست به چنین کاری زده است.

روسیه از ماه پیش دست به بمباران هوایی مخالفان بشار اسد، از جمله شماری از گروه‌های مورد حمایت کشورهای عربی زده و ایران، دیگر حامی مهم سوریه در کنار روسیه، به حضور مستشاری خود در سوریه افزوده است.

اتحاد النصره و داعش

روسیه از اتحاد تروریست های داعش و النصره در حماه برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از رأی الیوم، "آندری کارتاپولوف" نایب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد : نیروهای جبهه النصره و داعش در استان حماه سوریه با همدیگر متحد شده اند .

کارتاپولوف روز جمعه اعلام کرد : فرماندهان جبهه النصره درپی پیشروی ارتش سوریه در استان حماه تصمیم گرفتند که با داعش متحد شوند.

اظهارات مداخله جویانه الجبیر درباره سوریه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی مداخله جویانه برای آینده سوریه و رئیس جمهوری این کشور تعیین تکلیف کرد.

به گزارش مهر به نقل از النشره، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از پایان نشست وین برای حل بحران سوریه گفت: راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه باید از تصمیماتی که در نشست ژنو اتخاذ شده است نشأت بگیرد و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در این مرحله نقشی ندارد.

وی که کشورش یکی از حامیان اصلی گروه های تروریستی در سوریه و عامل وقوع بحران در سوریه به شمار می رود مدعی شد: بشار اسد ۲ گزینه فرا روی خود دارد: ۱- کناره گیری از عرصه سیاسی ۲- شکست در میدان جنگ و این همان چیزی است که در نشست وین آن را مطرح کردیم.

الجبیر در ادامه ادعاهای خود گفت: طی روزهای آینده میزان جدی بودن یا تمایل ایران و روسیه نسبت به راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه را متوجه خواهیم شد. زمان و چگونگی خروج بشار اسد از قدرت و زمان و چگونگی خروج نیروهای بیگانه از سوریه دو موضوع مورد اختلاف ما با [روسیه و ایران] است.

گزارش نیویورک تایمز از مفقود شدن رکن آبادی

نیویورک تایمز نوشت: همزمان با افزایش تنشها میان ایران و عربستان سعودی ، مقامات تهران پس از فاجعه منا اکنون آشکارا به این می اندیشند که آیا رکن آبادی و دیگر ناپدید شدگان به عنوان بخشی از بی اعتمادی عمیق میان این دو کشور رقیب ربوده شده اند یا خیر.

یک ماه پس از آن که صدها و شاید هزاران مسلمان در مراسم سالانه حج در مکه، عربستان، جان خود را از دست دادند، مقامات ایرانی، عربستان را به سوء استفاده از هرج و مرج ایجاد شده برای ربودن مقامات ایرانی و استفاده از آنها به عنوان گروگان در جنگ لفظی روز افزون میان دو کشور متهم می کنند.

این تنش های تشدید شده در زمانی بدتر از این نمی توانست روی دهد. ایران که برای اولین مرتبه در مذاکرات سوریه حضور داشت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت کرد و این در حالی است که عربستان مخالف اسد است.

غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان و یکی از افراد کلیدی در فعالیت های ایران در امور سیاسی لبنان و جنگ سوریه، مهمترین فرد ایرانی است که در 24 سپتامبر در حادثه منا در خارج از شهر مکه ناپدید شد.

مقامات ایرانی اکنون آشکارا به این می اندیشند که آیا رکن آبادی و دیگر ناپدید شدگان به عنوان بخشی از بی اعتمادی عمیق میان این دو کشور رقیب ربوده شده اند یا خیر.

تردیدها در ایران افزایش یافته است زیرا می گویند عربستان از انتشار تصاویر دوربین های امنیتی از این حادثه که نیاز به تحقیقات مستقل در این زمینه دارد خودداری می کند. عربستان از مدت ها با غرور اعلام کرده بود دستکم پنج هزار دوربین امنیتی در سراسر محل انجام مناسک حج نصب کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها