بررسی آماری هشت دروازه‌بان برتر دنیا و اروپا

8 شگفت‌انگیزِ دروازه‌ها

هشت نام بزرگ و هشت باشگاه بزرگ. کیلور ناواس (رئال مادرید)، دیوید دخیا (منچستریونایتد)، مارک آندره تراشتگن (بارسلونا)، جیان لوئیجی بوفون (یوونتوس)، پتر چک (آرسنال)، مانوئل نویر (بایرن مونیخ)، تیبوت کورتوآ (چلسی) و جو هارت (منچسترسیتی). اینها هشت دروازه‌بان برتر فوتبال دنیا حداقل از لحاظ محبوبیت هستند. آنچه در ادامه می‌آید بررسی عملکرد این هشت دروازه‌بان برتر فوتبال اروپا براساس معیار متفاوتی است؛ معیاری که نشان می‌دهد آنها نسبت به فصل قبل چقدر پیشرفت کرده و احیانا چقدر عقبگرد داشته‌اند.
کد خبر: ۸۵۰۵۹۷

این آمار براساس تعداد حضور در ترکیب تیم نیز تنظیم شده است. برخی دروازه‌بان‌ها نسبت به فصل گذشته تفاوت چندانی نداشته‌اند، اما برخی دیگر بسیار فرق کرده‌اند. از آنجا که این آمار در مقایسه با فصل گذشته است و نه روند کنونی دروازه‌بان‌ها، عجیب نیست که نویر جایی پایین‌تر از تراشتگن هارت یا چک داشته باشد.

1. جیان لوئیجی بوفون

سنگربان افسانه‌ای یوونتوس براساس کلین شیت‌ها واکنش‌ها و تعداد گل‌هایی که خورده است 7/16 درصد نسبت به فصل گذشته عقبگرد داشته است. بوفون در هفته‌های ابتدایی سری «A» روزهای بسیار بدی را با یوونتوس تجربه کرد. این تیم به هیچ عنوان در حد و قواره‌های تیمی نبود که فصل گذشته نایب‌قهرمان اروپا شد و بوفون نیز اکنون جزئی از این تیم است.

2. تیبوت کورتوآ

چه بر سر بلژیکی جوانی که بهترین گزینه ممکن برای جانشینی پتر چک بود آمده است؟ او فصل گذشته با آمادگی خود پتر چک کهنه‌کار را نیمکت نشین کرد، به طوری که چک مجبور به ترک چلسی و پیوستن به آرسنال شد. اکنون اوضاع فرق کرده است. کورتوآ چند اشتباه مسلم در لیگ برتر داشت و در لیگ قهرمانان اروپا نیز تاکنون چندان گلر درخشانی نبوده است. بر اساس ارزیابی مبتنی بر کلین شیت و واکنش‌ها، او 04/14 درصد پسرفت داشته است که اصلا برای او قابل قبول نیست. کورتوآ قرار بود برترین دروازه‌بان جهان شود نه چیزی که اکنون هست.

3. دیوید دخیا

سنگربانی که در روز آخر نقل و انتقالات تابستانی تا آستانه پیوستن به رئال مادرید پیش رفت در هفته‌های ابتدایی ناامید بود، اما باز هم به همان سنگربان مطمئن فصل گذشته تبدیل شده است. اگر سکونشینی‌های ابتدای فصل او نبود قطعا آماری بسیار بهتر از اکنون داشت. دخیا 06/5 درصد نسبت به فصل گذشته عقبگرد داشته است و این در مقایسه با رتبه کنونی یونایتد در جدول رده‌بندی عجیب است. در واقع رتبه کنونی منچستریونایتد در جدول رده‌بندی باید دخیا را با آمار بهتری به ما نشان می‌داد، اما دخیا با توجه به روندی که در پیش گرفته می‌تواند تا پایان فصل عملکرد حتی بهتری هم از خود نشان بدهد.

4. مانوئل نویر

نویر در دیدار آرسنال و بایرن مونیخ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا نشان داد هنوز هم بهترین دروازه‌بان جهان است، حتی اگر دو گل بخورد و تیمش را شکست بدهد. سیو شگفت‌انگیز نویر در این مسابقه، جذاب‌ترین صحنه هفته‌های اخیر لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد. در شرایطی که بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا می‌برد و می‌تازد، نویر هم به همان اندازه تاثیرگذار و درخشان ظاهر شده است. نویر به میزان 3/4 درصد آمار بهتری در مقایسه با فصل گذشته دارد.

5. مارک آندره تر اشتگن

تر اشتگن رفته رفته به پاشنه آشیل بارسلونا تبدیل می‌شود. بسیاری بر این باورند که تراشتگن خیلی زود به بارسلونا آمد. او باید چند سال دیگر در مونشن گلادباخ بازی می‌کرد و سپس عزم رفتن به یک تیم بزرگ‌تر را پیدا می‌کرد.

تراشتگن متاسفانه دروازه‌بانی در حد و اندازه‌های باشگاهی مثل بارسلونا نیست. البته شانس خوب این است که برترین مدافعان جهان ازجمله دنی آلوز در کنار او بازی می‌کنند. البته تراشتگن 2/11 درصد آمار مثبت‌تری نسبت به سال گذشته همین موقع دارد. دلیل این اتفاق چیزی نیست جز این که او فصل گذشته یک نیمکت‌نشین تمام‌عیار بود.

6. جو هارت

سنگربان شماره یک تیم ملی فوتبال انگلیس همچنان یکی از برترین دروازه‌بان‌های جهان است، هر چند گاهی اوقات اشتباه هم داشته باشد. هارت 27 ساله اما با وجود تزلزل هفته‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. هارت یکی از اصلی‌‌ترین دلایلی است که می‌تواند منچسترسیتی را به سمت یک قهرمانی دیگر رهنمون کند. آنها در این فصل شرایط خوبی دارند، هرچند رقبای سرسختی به نام منچستریونایتد و آرسنال بیکار ننشسته‌اند. 4/12 درصد آماری است که عملکرد رو به رشد او را نشان می‌دهد.

7. پتر چک

بسیاری از خود می‌پرسند چک در آرسنال احیا شد؟ پاسخ خیر است، چراکه پتر همان توانایی‌ها و مهارت‌هایی را از خود نشان می‌دهد که پیش از این در چلسی (البته پیش از نیمکت نشینی) از خود بروز می‌داد. چک حالا پس از یک فصل نیمکت‌نشینی دوباره به همان چک قبلی تبدیل شده است، آماده، قبراق و قابل اطمینان و البته با این توضیح که گاهی اوقات اشتباهات گذشته خود را درون دروازه دارد. چک به میزان 2/49 درصد نسبت به فصل گذشته رو به جلو حرکت کرده است، چه در سیوها، چه در واکنش‌های به موقع و چه در کلین شیت‌ها. البته باید توجه داشت هنوز یک‌سوم لیگ برتر انگلیس هم سپری نشده و چک می‌تواند این آمار خوب خود را افزایش بدهد. تنها دلیل پیشرفت حیرت‌انگیز او که بیش از 49 درصد بوده این است که او فصل گذشته فرصت بازی کردن و ثبت آمار پیدا نمی‌کرد، اما اکنون شرایط برای این دروازه‌بان اهل چک فرق کرده است.

8. کیلور ناواس

ناواس چهره‌ای غیرمنتظره میان برترین دروازه‌بانان کنونی اروپا به شمار می‌رود. با جدایی کاسیاس از این باشگاه جایی برای ناواس هم تصور نمی‌شد، چون قرار بود با دخیا از منچستریونایتد معاوضه شود، اما اتفاقات روز آخر نقل و انتقالات باعث شد ناواس در رئال ماندنی شود. او با توجه به جدایی کاسیاس و البته پروژه ناکام جذب دخیا به شکل غیرمنتظره‌ای دروازه‌بان اصلی تیمش شد و در همین هفته‌های اخیر آنچنان عملکرد درخشان و خیره‌کننده‌ای داشته است که جای خالی کاسیاس یا نیاز به دروازه‌بانی مانند دخیا اصلا حس نمی‌شود. اکنون بسیاری از هواداران بابت نیامدن دخیا به این تیم بسیار خشنود هستند. او زودتر از حد تصور در رئال تاریخ ساز شد و با چهار کلین شیت پیاپی به رکورد میگل آنخل دروازه‌بان اسبق لالیگا رسید. ناواس تا این هفته چهره ویژه لالیگا بوده است. آمار درصدی او پیشرفت 2/41 درصدی را نسبت به فصل گذشته نشان می‌دهد.

منبع: اسپورتولوژی‌

‌ مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها