چگونه رضا علیپور از دیواره سنگ‌نوردی جهان بالا رفت و طلا گرفت؟

قهرمانی بالاتر از همه دیوارها

فیلمی که از رضا علیپور توسط باشگاه خبرنگاران تهیه شد و خیلی زود در شبکه‌های مجازی قرار گرفت داستان مشکلات این ورزشکار سنگ‌نورد را بازگو کرد.
کد خبر: ۸۴۹۹۳۱
قهرمانی بالاتر از همه دیوارها

علیپور تا قبل از این فیلم برای جامعه ورزش ایران ناشناخته بود؛ ورزشکاری که با پنج مدال جهانی در سنگ‌نوردی دنیا جزو رکوردداران این ورزش لقب گرفت، اما در ایران مجبور بود با کفش پاره صعود و برای مخارج سنگین سنگ‌نوردی را از جیب‌اش خرج کند.

این فیلم پیش از سفر علیپور به ووجیانگ چین، میزبان سنگ‌نوردان جهان در ورلد کاپ تاثیر زیادی در جامعه ورزش ایران داشت به‌طوری که بعد از گرفتن طلای این دوره، نام رضا علیپور بیشتر سر زبان‌ها افتاد. اکنون او را فقط به‌عنوان ورزشکار سنگ‌نوردی سرعت نمی‌شناسند؛ بلکه رضا علیپور نیز مانند حسن تفتیان در دوی سرعت دوومیدانی جهان به یوزپلنگ ایرانی معروف است.

داستان یک صعود

رقابت‌های جام‌جهانی سنگ‌نوردی در دو رشته سختی و سرعت برگزار شد که رضا علیپور، قهرمان سنگ‌نوردی ایران و دارنده مدال برنز قهرمانی جهان در خیخون اسپانیا توانست با ثبت رکورد ۵ ثانیه و ۹۷ صدم ثانیه در مرحله یک‌هشتم، رکورد ایران را که متعلق به خودش بود به میزان ۳ صدم ثانیه ارتقا دهد. بعد در فینال نیز بر قهرمان جمهوری چک غلبه کرد و به مدال طلا رسید. این ششمین مدال جهانی علیپور است.

این‌بار قهرمان جهان وقتی به تهران رسید تا به زادگاهش در قزوین برود از توجه رسانه‌ها در امان نماند. او همراه مرتضی محمدی دیگر شرکت‌کننده از ایران، میان استقبال مسئولان فدراسیون و جمعی از بستگان، دوستان و همشهریان به میهن بازگشت؛ استقبالی که شاید بتوان گفت تاثیر فیلم داستان زندگی رضا علیپور در آن کم نبود، زیرا بلافاصله فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی هم اعلام کرد علاوه‌بر پشتیبانی مالی در اعزام علیپور، در بدو ورود این ورزشکار افتخار‌آفرین، هدیه‌ای نقدی نیز به وی اهدا شد.

علیپور اما در گفت‌وگو با جام‌جم دوست ندارد به گذشته بازگردد. وقتی از وضعیت کفش پاره می‌پرسیم لبخند می‌زند و می‌گوید: تمام شد‌. کفش پاره توی فیلم بود‌. نمی‌خواهم به گذشته بازگردم.

او دیواره بلند مشکلات را بالا رفت و با صعود به دیواره سنگ‌نوردی جهان نگاه‌های بیشتری را متوجه خود کرد؛ جوانی که برای مدال بازی‌های آسیایی 2018 برنامه‌ریزی کرده است و با حضور احتمالی سنگ‌نوردی در المپیک 2020 ژاپن، آنجا هم می‌خواهد برای ورزش ایران افتخار‌آفرینی کند.

3 صدم ثانیه زیر رکورد ایران

رکورد رضا علیپور در ایران 6 ثانیه بود، اما آن را در چین 3 صدم ثانیه ارتقا بخشید و اینک قهرمان جهان در سنگ‌نوردی رکوردی 97/5 ثانیه دارد. او درباره تمریناتش می‌گوید: روزی نبود تمرین نکنم. روزهای زندگی ام همیشه با تمرینات سخت گذشت به ویژه در سه ماه باقیمانده به رقابت‌های ورلد کاپ که شدت تمریناتم بیشتر شده بود. رکوردی که به دست آوردم در واقع رکورد خودم را در ایران جابه جا کردم، اما هنوز با رکورددار آسیا که یک چینی است، فاصله دارم. امیدوارم روزی بتوانم رکورددار آسیا باشم.

در رقابت‌های سنگ‌نوردی چین ورزشکاران مطرح این ورزش حاضر شده بودند. علیپور از ایران به خاطر این که پرچم کشورش در بین کشورهای دیگر به اهتزاز درآمد خوشحال است و ادامه می‌دهد: خب در آن لحظه احساس خوبی داشتم. سرود وطنت را می‌شنوی و پرچم کشورت را می‌بینی. اینها برای من مایه مباهات است‌. خوشحالم که نقشی هر چقدر کوچک در شاد کردن دل مردم ایران داشتم. رقابت‌های سنگ‌نوردی جهان ارزیابی خوبی برای مسئولان بین‌المللی بود تا در ارتباط با ورود این ورزش به المپیک تصمیم بگیرند.

علیپور درباره المپیکی شدن سنگ‌نوردی می‌گوید: تاکنون تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته که مثبت بوده است. صحبت سر حضور سنگ‌نوردی در المپیک 2020 ژاپن است؛ اما در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی رشته سنگ‌نوردی جایگاه خود را میان رشته‌های ورزشی به دست آورده است.

فرصت یک قهرمان

قهرمان 22 ساله ورزش ایران که هنوز برای تصاحب افتخارات بیشتر در مسابقه‌های مختلف فرصت دارد، درباره رقبایش در سطح رقابت‌های جهانی می‌گوید: در رقابت‌های این دوره 23 ورزشکار که همه آنها رکوردداران سنگ‌نوردی جهان هستند، حضور داشتند. ورزشکاران لهستان، روسیه، جمهوری چک، اوکراین، کانادا و فرانسه با بهترین شرایط آمده بودند. سنگ‌نوردی در دنیا در حال پیشرفت است و چنانچه خواهان مدال از این ورزش هستیم باید سرمایه‌گذاری را از همین امروز آغاز کنیم.

قهرمان قزوینی سنگ‌نوردی جهان درباره حمایت‌هایی که از فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی به وی شد، می‌گوید: این فدراسیون بلیت و هزینه‌های اقامتم را در چین تقبل کرد که از این بابت از مسئولان فدراسیون تشکر می‌کنم. واقعا امکانات ما در ایران با ورزشکاران این رشته در دنیا قابل مقایسه نیست. اما چه باید کرد فدراسیون هم امکانات محدودی دارد و با مشکلات مالی دست به گریبان است به همین خاطر نباید زیاد از آنها توقع داشت.

یوز ایرانی در سنگ‌نوردی

در حال حاضر رضا علیپور در رنکینگ جهانی نفر هفتم است، اما خودش می‌گوید چنانچه در رقابت‌های فرانسه و کانادا شرکت می‌کرد اکنون پرافتخارترین ورزشکار سال 2015 لقب می‌گرفت. علیپور ادامه می‌دهد: به‌خاطر تهیه نشدن روادید فرانسه و کانادا به دو مسابقه در این کشورها نرفتم و این مسأله سبب شد از امتیازاتم در رنکینگ جهانی کم شود. این هم از بداقبالی من بود که با وجود مشکلات مالی راه گرفتن روادید هم برای من مسدود شود تا نتوانم به رنگ دلخواهم در جهان برسم.

قهرمان سنگ‌نوردی سرعت جهان که به او لقب یوزپلنگ ایرانی داده‌اند بعد از بازگشت به زادگاهش و سپری کردن استراحت کوتاهی، تمریناتش را از سر گرفت تا برای رقابت‌های آینده آماده شود. او اینک در کنار تمرینات انفرادی برای حفظ آمادگی خود، جوانان سنگ‌نورد بی‌شمار قزوینی را زیر نظر دارد که به خاطر علاقه‌شان به علیپور از دیواره سالن در محل تمرینات قهرمان جهان بالا می‌روند.

برق طلای جوان ایرانی

رضاعلیپور، سنگ‌نورد قهرمان جهان، متولد 1373 قزوین است. او در رقابت‌های سنگ‌نوردی جهان نشان طلا را بر گردن آویخت. علیپور پیش از این نیز دیواره‌های سنگ‌نوردی زیادی را برای گرفتن مدال بالا رفته بود، مانند مسابقه‌های جام فجر که قهرمان شد. علیپور در سال‌های اخیر برنز اسپانیا، طلای چین در سال 2013 و برنز فرانسه را با خود به ارمغان آورده و این بار نیز در مسابقه‌های چین، درخشش برق طلا روی سینه‌اش خیره‌کننده بود.

محمدرضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها