رئیس کمیسیون صادرات خانه اقتصاد ایران در گفتگو با جام جم آنلاین :

برای الحاق به wto باید تمام موانع تعرفه ای وغیر تعرفه ای برداشته شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین :

70 درصد صادرات غیر نفتی ما قابل افتخار نیست

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: 70 درصد صادرات غیرنفتی ما خیلی قابل افتخار نیست چرا که میعانات گازی و پتروشیمی که پایه نفتی دارد را نمی توان به پای صادرات غیرنفتی گذاشت.
کد خبر: ۸۴۸۱۴۲
70 درصد صادرات غیر نفتی ما قابل افتخار نیست

مجیدرضا حریری به مناسبت فرا رسیدن روز ملی صادرات در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود: بر اساس آمار صادرات سال گذشته از حدود50 میلیارد دلارصادرات غیرنفتی حدود 26 میلیارد دلار یعنی حدود 50 درصد صادرات غیرنفتی مربوط به میعانات گازی و پتروشیمی است که پایه نفتی دارد. درحالیکه صدور میعانات اصلا صادرات غیر نفتی نیست برای آنکه فرق نمی کند شما نفت را از چاه نفت استخراج کنید یا از چاه گازفقط اسمش تغییرمی کند.

وی درمورد صادرات محصولات پتروشیمی نیز گفت : زمانیکه قیمت نفت افت پیدا می کند ارزش صادرات پتروشیمی و کالاهایی که مبتنی بر نفت است نیز کاهش پیدا می کند در نتیجه صادرات پتروشیمی ما با وجودیکه از لحاظ وزنی در6 ماه اول امسال رشد داشته است اما از لحاظ ارزشی باکاهش شدید قیمت روبرو بوده است . یعنی به همین دلیل آمار صادرات پایین آمده است مسئله دیگر در مورد پتروشیمی ها این است که ما به دلیل ارزان بودن خوراک پتروشیمی ها نسبت به قیمت های جهانی به نوعی یارانه صادر می کنیم واین کار منطقی نیست چرا که به دلیل عدم شفافیت در تهیه مواد اولیه منجر به یک سود کاذب برای یک عده ای خاص می شود.

حریری با اشاره به اینکه فروش ثروت های خدادادی هنر نیست، گفت : از50 درصد باقی صادرات غیرنفتی عمده آن را صادرات مواد خام معدنی تشکیل می دهد که بازهم افتخاری برای صادرات به حساب نمی آید، چون بدون ایجاد ارزش افزوده صادرمی شود .صادرات غیر نفتی مفهومش این است که شما کالایی تولید کنید که ارزش افزوده ای مبتنی بر نیروی کار یا تکنولوژی بومی ایجاد شود و با صدورماده خام این اتفاق نمی افتد. مواد معدنی هم حدود 15 تا 20 درصد صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص می دهد بنابراین بادرنظر گرفتن سهم 50 درصدی صادرات میعانات و پتروشیمی تا اینجا 70 درصد صادرات غیرنفتی ما خیلی قابل افتخار نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش دیگری از صادرات ما سیمان، کاشی، سرامیک و فولاد است واز آنجائیکه دراین صنایع هزینه تمام شده مبتنی بر قیمت سوخت و انرژی است و کارخانه های ما همواره یک پنجم قیمت جهانی سوخت را پرداخت کرده اند بنابراین با ارزان شدن قیمت سوخت در دنیا رقبای ما نیز هزینه سوخت شان پایین آمده است و ما قدرت رقابت نداریم برای همین شاهد هستیم که هم اکنون انبارهای سیمان ما مملو از کلینکر است.

حریری با بیان این موضوع که 10 تا 12 درصد صادرات غیر نفتی ما نیز عمدتا محصولات کشاورزی و برخی محصولات صنعتی است گفت: صادرات زعفران، پسته و قالی به کشورهای هدف یا صادرات برخی محصولات صنعتی که صرفا می توان به بازارهای افغانستان و عراق صادر کرد مثل شوینده و کولرآبی یا آبگرمکن های قدیمی که دیگر درهیچ جای دنیا ساخته نمی شود نمی تواند افتخارآمیز باشد. بنایراین معتقدم باید فکر اساسی و جدید برای صادرات صورت گیرد، چرا که دنیا به سمت تکنولوژِی نرم افزارو امور دیجیتالی پیش رفته است و ثروت هم اکنون در مغزهاست یعنی ما باید به سمت شرکت های دانش بنیانی برویم که بتوانند بازار های جهانی را بگیرند.

وی افزود: در دنیا خیلی از کشورها هستند که کالای با کیفیت نمی سازند اما صادرات دارند ولی به نسبت کیفیت درجه دو و سه که تولید می کنند قیمت محصولشان ارزان و جذاب است این درحالیست که ماهم کیفیت تولیداتمان پایین است و هم قیمت تمام شده امان بالاست .

تاثیر تحریم بر صادرات کالا7 درصد است

حریری با اشاره به این نکته که ما قطعا نمی توانیم در همه بخش ها مزیت داشته باشیم، گفت : چون ما مبتنی بر یک اقتصاد شفاف قدم برنمی داریم مزیت مان شناخته شده نیست اقتصادی که براساس یارانه و روابط وغیر رقابتی باشد مزیت ها خودش را نشان نمی دهد راه حلش این است که ما ابتدا به سمت اقتصاد رقابتی و شفاف حرکت کنیم.

حریری :سال گذشته بود که صادرات غیر نفتی به عنوان پیشران خروج از رکود مطرح شد و این بسته مبتنی بر تحریک بازارخارجی بود یعنی همان افزایش صادرات غیر نفتی ، اما با گذشت این مدت مشخص شد نتوانستیم آن کار را انجام دهیم به هر حال اگر توانسته بودیم این کار را به سر انجام برسانیم بسته جدید خروج از رکود مبتنی بر تحریک بازار داخلی مطرح نمی شد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که در یک سال و نیم گذشته که صادرات غیر نفتی به عنوان پیشران خروج از رکود مطرح شده بود برای برداشته شدن موانع چه اقداماتی صورت گرفته است گفت :حدود تابستان سال گذشته بود که صادرات غیر نفتی به عنوان پیشران خروج از رکود مطرح شد و این بسته مبتنی بر تحریک بازارخارجی بود یعنی همان افزایش صادرات غیر نفتی ، اما با گذشت این مدت مشخص شد نتوانستیم آن کار را انجام دهیم به هر حال اگر توانسته بودیم این کار را به سر انجام برسانیم بسته جدید خروج از رکود مبتنی بر تحریک بازار داخلی مطرح نمی شد .یعنی ما آن استراتژی را نتوانستیم اجرا کنیم و سکوت در قبال اجرای آن و ارائه بسته جدیدی که اهدافش متفاوت ازآن بسته است نشان می دهد که نتوانستیم آن بسته را اجرا کنیم .

حریری گفته برخی که بر این باورند تحریم هیچ تاثیری در اقتصاد ما نگذاشته است رد کرده و گفت : شک نکنید که تحریم بر اقتصاد کشور تاثیر داشته است اما کمترین لطمه ای که ما از تحریم خوردیم در حوزه صادرات غیرنفتی بوده است یعنی ما در واردات و فروش نفت بیشترین محدودیت ها را داشتیم به دلیل آنکه خیلی جاها به ما محصول نمی فروختند و خیلی جاها نفت مان را نمی خریدند اما در مورد صاردات غیر نفتی به جز مسایل بانکی ما تحت تاثیر تحریم خیلی نبوده ایم بحث بانکی برروی صادرات کالا در حد 3 تا 7 درصد آنهم بابت گردش پول تاثیر گذاشته است.

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها