معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تحت هیچ شرایطی به تک‌ خوانی زنان مجوز نمی‌دهیم

هیچ زنی در «اپرای عاشورا» تکخوانی نمی‌کند

پاسخ معاونت هنری ارشاد به یک پرونده‌ سازی جدی

روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که مطالب مطرح شده در مورد تکخوانی زن در اپرای عاشورا حقیقت ندارد.
کد خبر: ۸۴۸۰۴۶
پاسخ معاونت هنری ارشاد به یک پرونده‌ سازی جدی

به گزارش جام جم نوا به نقل از خبرآنلاین، روز گذشته برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های منتقد دولت یازدهم مدعی شدند که در «اپرای عاشورا» از تکخوانی زن استفاده شده و این اجرا مصداق توهین به مقدسات در ایام سوگواری برای امام حسین (ع) است.

بهزاد عبدی آهنگساز این اثر اما ادعای این سایت‌ها را رد کرده و گفته در «اپرای عاشورا» تکخوانی زنی وجود ندارد. او حتی اشاره کرد که فیلم این اجرا موجود است و می‌توان به آن رجوع کرد تا مشخص شود که چنین اتفاقی افتاده یا نه؟ (اینجا)

روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حالا با انتشار متنی اعلام کرده که ایجاد چنین شائبه‌هایی و اصرار بر آن دور از انصاف و ادب است.

متن کامل توضیح معاونت هنری ارشاد بدین شرح است:

«تعظیم و ادای احترام به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهیدان کربلا و ساخت آثار هنری متناسب، از آن حماسه شورانگیز و یگانه در اشکال مختلف هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی همواره مورد توجه هنرمندان متعهد کشور بوده و بدیهی است اینگونه آثار که در خارج از کشور نیز مخاطب داشته، می‌بایست با نگاه و معیارهای خاص هنر و استانداردهای بین‌المللی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و الاّ دستاویز سلیقه و خدای ناکرده اغراض شخصی خواهد شد که متأسفانه فیلم منتشره در رابطه با اپرای عاشورا که از تست صدای گروه(ساندچک)، تصویربرداری گردیده حاکی از آن است و «چون غرض آمد، هنر پوشیده ماند.»

اعمال سلایق و تحمیل علایق و ارزیابی شتابزده و اشاعه برداشت‌های فردی، زمینه مشارکت فعال هنرمندان با انگیزه را در عرصه فعالیت‌های دینی، تحدید و امکان استفاده از این ظرفیت‌های ارزشمند هنری را که می‌تواند به ماندگاری تفکر کمک نماید،محدود می‌سازد.

البته آنچه همواره مورد توجه مدیران هنری کشور بوده و مورد تأکید معاون محترم امور هنری است، رعایت موازین و حدود شرعی به ویژه بر محور نظرات فقهی مقام معظم رهبری است که در رابطه با اثر هنری یاد شده که از سال 87 بارها اجرا گردیده نیز ملاحظه و مراعات گردیده است.

مضافاً بر اینکه در آواهای اثر که اساساً و به لحاظ مضمون فاخرو متناسب با فضای ساخت آن به صورت هم‌خوان اجرا شده، شائبه تکخوانی و اصرار بر آن دور از انصاف و ادب جامعه هنری در همسویی و هماهنگی با فرهنگ و موازین دینی است.

با این وجود، بهترین ملاک برای داوری درست، حضور متین در صحنه اجرا و شنیدن اثری است که به قصد روایت هنری ماجرای کربلا تهیه و تولید گردیده و امید است مورد قبول قهرمان حماسه عاشورا قرار گیرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها