سهم مزد از قیمت تمام شده کاهش یافت

هر ساعت کار در ایران ۱.۱۲ دلار!

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی:

معیشت کارگران 3 سال دیگر به سطح سال 83 برمی‌گردد

دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران بااشاره به اینکه قدرت خرید کارگران در سال 92 حدود 11 درصد کاهش یافت گفت: پیش بینی ما این است که وضعیت معیشتی کارگران تا سال 97 به سال 83 می‌رسد.
کد خبر: ۸۴۷۷۲۱
معیشت کارگران 3 سال دیگر به سطح سال 83 برمی‌گردد

به گزارش جام جم آنلاین ،سید محمد مروج در گفت وگو با تسنیم، درباره وضعیت معیشتی کارگران گفت: اینکه کارگران بیان می کنند دستمزد آن ها پاسخگوی نیازهای آنها نیست درست است. اما مسئله اصلی در افزایش مزد‌ها اینجاست که کشور دچار رکود است و درحال رقابت با سراسر جهان هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 70 درصد پوشاک کشور به صورت قاچاق از چین وارد می‌شود و علت آن این است که تولیدات در آنجا ارزان‌تر است. نمی‌توانیم با بنگلادش رقابت کنیم. کارگر بنگلادشی در حال حاضر ماهانه 60 دلار دریافت می‌کند، همانطور که می‌دانید، صادرات بنگلادش در سال گذشته نزدیک به 25 تا27 میلیارددلار پوشاک بوده، این در حالی است که پارچه را بایدوارد کند و پوشاک را تولید کند.

مروج افزود: اگر بخواهیم دستمزدها را افزایش دهیم قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند، زمانی که قیمت افزایش یابد توان فروش کاهش می‌یابد.بحثی که کارگران بیان می کنند درست است. کارفرمایان در پاسخ به اینکه کارگران می گویند حقوق‌مان اندک است امنیت شغلی نداریم این است که مگه ما امنیت شغلی داریم. در حال حاضر تولید صنعت خودرو نسبت به شهریور ماه نصف شده است. زمانی که تولید نصف شود،کارخانه‌ها مجبورند نیمی از کارگران خود را تعدیل کنند. یعنی تا زمانی که رکود حل نشود، مشکلات کارگران اعم از دستمزد و امنیت شغلی حل نمی‌شود. منتظر هستیم ببینیم دولت در راستای بسته خروج از رکود برای اقتصاد کشور چه اقدامی‌ می کند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران با بیان اینکه اگر مشکلات اقتصادی کاهش یابد، جدل بین کارگر و کارفرما نیز کاهش می‌یابد.در هر حال به دلیل شرایط اقتصادی صنعت به سمت رشته هایی می‌رود که به کارگر کمتری نیاز داشته باشد. از آنجایی که صنعت پوشاک کارگر نیاز دارد هنوز صنعتی نشده است. اما تولیداتی مانند موکت نیازمند کمترین کارگر هستند. در حالت کلی صنعت به سمت رشته هایی می‌رود که کارگر کمتری نیاز داشته باشد. به طور مثال قطعه سازان به سراغ قطعه ای می روند که کارگر کمتری نیاز دارد.

وی با اشاره به ناتمام ماندن پرونده مزدی کارگران گفت:اجرایی شدن حق مسکن نیازمند مصوبه هیأت وزیران است. از آنجایی که حق مسکن هم به کارگران و هم کارمندان دولت پرداخت می‌شود نیازمند مصوبه دولت است. در حال حاضر دولت هم با مشکلات متعدد اقتصادی روبرو است.

مروج بیان کرد: در جلسه تعیین مزد اختیار را به نمایندگان کارگران دادیم و گفتیم حرفی نداریم، شما برای پرداخت حقوقی که بیان می‌کنید حرفی نداریم، ما حاضر هستیم پرداخت کنیم. اما مطمئن باشید زمانی که این حقوق اعلام شود، اول فروردین 70 درصد کارخانه‌ها تعطیل هستند، چون نمی‌توانند کار کنند.

وی با بیان اینکه در سال 92 قدرت خرید کارگران 11 درصد کاهش یافت گفت:بهترین وواقعی‌ترین آمار برای کم و زیاد شدن قدرت خرید کارگران لیست های بیمه است. متأسفانه هیچ کس از لیست بیمه صحبت نمی‌کند. بیمه پرداز که زیاد می شود، مشخص است که اشتغال زیاد شده. اکنون پیش بینی ما این است که وضعیت معیشتی کارگران تا 3سال آینده یعنی تا سال 97 به سال 83 می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها