حمله مسلحانه جمعه شب به یک حسینیه شیعیان در شرق عربستان باعث شهادت شش عزادار و زخمی شدن 9 نفر دیگر شد. شاهدان عینی صدای تیراندازی شدید به یکی از حسینیه‌های شهر «سیهات» از توابع استان القطیف را شنیده‌اند. این جنایت توسط مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران محکوم شد.
کد خبر: ۸۴۷۰۰۳

یک ساکن محلی در تماس تلفنی به رویترز گفت: فرد مهاجم با استفاده از یک خودروی کرایه مقابل ایست بازرسی توقف کرد و در این حین پلیس وارد عمل شد و درپی درگیری بین نیروهای پلیس و این فرد تعدادی زخمی شدند و فرد مهاجم در جریان این درگیری کشته شد. برخی رسانه‌ها نیز اعلام کردند در پی این حمله یکی از مهاجمان کشته و دو مهاجم دیگر دستگیر شدند و فرد چهارم نیز پا به فرار گذاشت. این حمله یک هفته پس از حمله تروریستی به شهر قدیح از توابع قطیف در شرق عربستان اتفاق می‌افتد که در جریان آن 20 نفر به شهادت رسیدند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله تروریستی روز جمعه به حسینیه شیعیان در عربستان سعودی را به عهده گرفت. داعش در بیانیه‌ای که در فضای اینترنتی منتشر کرد مدعی شد فردی به نام الدوسری عامل این حمله بوده است.

این گزارش می‌افزاید: این فرد با سلاح کلاشینکف به حسینیه الحمزه واقع در شهر سیهات در منطقه القطیف حمله کرده است. خرداد ماه گذشته نیز در پی یک حمله انتحاری به یک مسجد شیعیان در منطقه قطیف در استان شرقی القطیف عربستان سعودی 21 نفر به شهادت رسیده و 97 فرد دیگر زخمی شدند. 150 نمازگزار هنگام وقوع این حادثه تروریستی در مسجد حضور داشتند. پایگاه خبری اخبار 24 عربستان سعودی به نقل از سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد دو تروریست در یک عملیات انتحاری در مسجد امام علی(ع) عامل بروز این حادثه بوده‌اند. منطقه القدیح در شمال‌غرب استان شرقی القطیف واقع است، اکثر شیعیان عربستان سعودی در شرق این کشور و در این استان ساکن هستند.

وزارت کشور عربستان همچنین آذر ماه سال گذشته اعلام کرد اعضای گروهک تروریستی که در حادثه حمله به شیعیان الاحسا دست داشته‌اند از داعش دستور گرفته‌اند. وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد داعش تروریست‌ها را به حمله به شیعیان عربستان تحریک می‌کند.

هدف داعش

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت کشور عربستان گزارش داد، سرکرده گروهک تروریستی که عربستان در ارتباط با این حادثه دستگیر کرده با داعش در ارتباط بوده و در حمله به عزاداران حسینی در شب‌عاشورای گذشته نیز حضور داشته است و 47 نفر از آنها سابقه زندانی شدن در عربستان را داشته‌اند. بر اساس این خبر سه نفر از افرادی که در این حمله حضور داشته‌اند پیشتر به دلیل همکاری و عضویت در داعش در زندان به سر برده بودند. اردیبهشت ماه گذشته نیز در حمله تازه‌ای به شهروندان شیعه عربستانی در روستای «الدالوه» در استان الاحساء یک مرد میانسال و یک دختربچه مورد ضرب و جرح قرار گرفته بودند.

«هارون زیلن» عضو مرکز مطالعات خاور دور واشنگتن بر این باور است که هجوم داعش به دو مسجد القدیح و الدمام در روزهای گذشته ناشی از استراتژی‌های بلندمدت تروریست‌ها در ایجاد تنش‌های فرقه‌ای علیه شیعیان است.

وی با بیان این که طبق عقاید داعش و وهابیت سعودی، شیعیان کافر هستند، تاکید کرد: گروه تروریستی داعش با هجوم به مناطق شیعه‌نشین، دولت سعودی را در وضعیت حمایت از شهروندان شیعه که قائل به کفر آنان است، قرار می‌دهد.

عضو مرکز مطالعات خاوردور افزود: بیان محکومیت رسمی انفجار علیه شیعیان از سوی شخصیت‌های سعودی به همگان اعلام می‌کند که عربستان معیارهای وهابیت را زیر پا گذاشته و از کافران حمایت می‌کند، اما دشمنی داعش با شیعیان ادامه دارد و اوست که پرچمدار واقعی اسلام و حامی اهل تسنن معرفی خواهد شد.

هدف عربستان

اصغر زارعی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با سیاست داعش در قبال عربستان نیز به جام‌جم می‌گوید: با توجه به مدارک درخصوص چگونگی شکل‌گیری داعش و گروه‌های تکفیری در منطقه از جمله خاطرات کلینتون و همین‌طور اظهارات اسنودن و اسناد کنسولگری آمریکا در لیبی، مشخص است که شکل‌گیری جریانی تحت عنوان داعش ساخته و پرداخته سیستم‌های امنیتی اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای متحد آمریکا در منطقه بوده که با هدف ایجاد تفرقه و جنگ نیابتی حافظ و پاسدار منافع آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنهاست.

به گفته زارعی، طی چند سال اخیر که فعالیت داعش و برخی گروه‌های تکفیری دیگر در منطقه آغاز شده است هیچ گونه رد یا نشانه‌ای از تعرض به منافع رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی متحدان نزدیک آمریکا دیده نشده و حتی سعی شده به گونه‌ای باشد که نگرانی و تهدید جدی برای حامیان اصلی خود را به همراه نداشته باشد. عناصر تکفیری داعش در مناطقی فعالیت خود را گسترانده‌اند که عموما شیعه‌نشین بوده و شامل سوریه، عراق، کویت، یمن و بخش‌های شرقی عربستان است، اما این روند تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟

وی در پایان در رابطه با حملات داعش علیه شیعیان عربستان می‌افزاید: این حملات مادامی که حمایت‌های بانیان و حامیان آنها را داشته باشد، تکرار می‌شود، چنانچه شاهد بودیم در کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ترکیه و عربستان بر حمایت و پشتیبانی از این گروهک‌ها و همچنین ارسال تسلیحات و تجهیزات به داخل سوریه و عراق تاکید شد.

از طرف دیگر تهدیدات صریح سران گروهک‌های داعش، النصره و ارتش آزاد علیه مقامات روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان سرسپردگی این جریان را بیش از پیش به حامیان خود آشکار می‌سازد.

هدیه عربستان به داعش

حملات داعش علیه شیعیان در حالی است که عربستان کمک‌های قابل توجهی را به تروریست‌ها کرده است. در همین رابطه پایگاه خبری صعده‌پرس یمن اعلام کرد: شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن بیش از 60 هزار خودرو به کشورهای عربستان، قطر، امارات و اردن فروخته و این خودروها در اختیار گروه تروریستی داعش قرار گرفته است. براساس این خبر، عربستان 22 هزار، قطری‌ها 32 هزار و امارات 11 هزار و 650 دستگاه خودروی تویوتا از این شرکت خریده‌اند. ارتش اردن نیز 4500 خودرو با اعتبار بانک‌های عربستانی از این شرکت خریده است. مارک ولاس سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز تاکید کرده است، خودروهای تویوتا از نوع لندکروزر و هایلوکس به بخشی از نماد داعش بدل شده است. شرکت تویوتا اعلام کرد گرچه سیاست این شرکت مبنی بر ممنوعیت فروش محصولات خود به تروریست‌ها و شبه نظامیان است اما وقتی این محصولات از طریق طرف ثالث و به‌صورت قاچاق در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد، کنترل آن از دست مسئولان شرکت سازنده خارج است. انتشار گسترده عکس‌های گروه تروریستی داعش که با پرچم‌های سیاه بر این خودروها سوار هستند به اعتبار این شرکت بزرگ خودروسازی ژاپنی ضربه وارد کرده و این شرکت را برای بازیابی آبروی ریخته خود به تکاپو انداخته است.

معصومه زارع - بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها