با پیشرفت دانش و فناوری، دنیا هر روز بیشتر به کام تنبل‌ها می‌شود

قرص‌های خوراکی به‌جای ورزش

انجام فعالیت‌های ورزشی از موثرترین روش‌های درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی است. در حالی که بسیاری از افراد برای ورزش فرصتی ندارند و همین موضوع محققان و دانشمندان را به این فکر انداخته است که روش‌هایی برای ساخت داروهایی پیدا کنند تا بتواند شرایطی مشابه انجام فعالیت‌های ورزشی را در بدن افراد شبیه‌سازی کند.
کد خبر: ۸۴۶۹۴۳
قرص‌های خوراکی به‌جای ورزش

به گزارش جام جم آنلاین ، تردیدی نیست که ورزش برای سلامتی مفید است. اما اگر بتوانید فقط با خوردن قرصی از مزیت‌های ورزش کردن بهره‌مند شوید، آیا باز هم سرسختانه به ورزش ادامه می‌دهید؟ براساس خبر جدید اعلام شده توسط محققانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند دستیابی به چنین گزینه‌ای یعنی قرصی که بتواند جایگزین ورزش شود در آینده‌ای نزدیک امکان‌پذیر خواهد شد.

در مسیر ورزش

محققان بر این باورند روزی فرا می‌رسد که یک قرص جایگزین ورزش خواهد شد. انجام فعالیت‌های ورزشی براساس یک برنامه زمانی مشخص در کاهش خطر ابتلا به چاقی، ابتلا به دیابت و همچنین بیماری‌های قلبی نقش بسیار مهمی دارد.

علاوه بر این ورزش می‌تواند در بهبود شرایط زندگی افراد از جنبه‌های مختلف اثرگذار باشد. براساس نتایج به‌دست آمده از تحقیقات متعدد در حوزه پزشکی، موضوعاتی مانند ارتباط بین انجام فعالیت‌ های ورزشی در نوجوانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی و به‌طور کلی عواملی که موجب مرگ و میر زنان می‌شود، تائید شده است.

براساس نتایج به‌دست آمده از تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا و همچنین تحقیقات مشابه انجام شده در دانشگاه ورزش پکن، افزایش دانش و درک بشر درباره مسیرهای مولکولی که از طریق انجام فعالیت‌های ورزشی به بدن سود می‌رساند، محققان را در مسیر ساخت قرص‌های ورزش به هدف نزدیک‌تر می‌کند.

فعالیت‌های منظم ورزشی به فعال شدن مسیرهای مولکولی در همه دستگاه‌های بدن منجر می‌شود که در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن متعددی خواهد شد که تعداد آنها روزبه‌روز در حال افزایش است. مولکول‌های شاخصی که در این مسیرها از طریق انجام فعالیت‌های ورزشی فعال می‌شوند به عنوان اهداف دارویی برای قرص‌های ورزش در نظر گرفته می‌شوند.

داروهای منتخب

این گروه از محققان در ادامه مطالعات خود تعدادی از قرص‌های ورزش را که اکنون در حال آزمایش روی آنها هستند بررسی کرده‌اند تا با چالش‌ها و محدودیت‌هایی که این سازندگان قرص‌های ورزش با آنها مواجه هستند بیشتر آشنا شوند.

قرص AICAR یکی از داروهایی است که می‌تواند پیامدهای ناشی از انجام فعالیت‌های ورزشی را در بدن شبیه‌سازی کند. این قرص از طریق فعال شدن پروتئینی موسوم به AMPK این شرایط را در بدن شبیه‌سازی می‌کند.

این پروتئین در حفظ تعادل انرژی در بدن نقش اساسی دارد و با پروتئین دیگری به نام PGC-1X در تعامل است که موجب پیدایش میتوکندری و ایجاد تغییر در ساختار عضلات و ماهیچه‌های بدن می‌شود بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که درمان مبتنی بر تجویز قرص AICAR موجب فعال شدن پروتئین AMPK می‌شود. در ادامه این پروتئین به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر پروتئین PGC-1X اثر می‌گذارد که موجب بهبود متابولیسم مبتنی بر اکسایش(اکسیداسیون)، پیدایش میتوکندری و همچنین تغییر ساختار عضلات و ماهیچه‌های بدن خواهد شد.‌

یکی از دیگر داروهای موردنظر به عنوان قرص ورزش، قرصی است که نخستین‌بار سال 1992 به عنوان دارویی برای درمان سندرم متابولیک مطرح شد. به‌تازگی مشخص شده است این دارو با فعال کردن یک گیرنده هورمونی در بدن، موجب فعال شدن و بروز ویژگی‌های فیزیولوژیک در بدن می‌شود که دقیقا مشابه همان واکنش‌های ایجاد شده در بدن پس از انجام فعالیت‌های ورزشی است. این دارو نیز یکی دیگر از داروهای منتخب به عنوان قرص ورزش است.

سازوکار اثرگذاری این دارو به این صورت است که آنزیمی را به دام انداخته و مانع فعالیت آن می‌شود. توقف فعالیت این آنزیم، پروتئین بسیار مهم AMPK را فعال می‌کند. بنابراین می‌توان گفت شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد اگر بتوانید به‌طور انتخابی با استفاده از مولکول کوچکی، پروتئین AMPK را فعال کنید، می‌تواند در درمان بیماری‌های متعدد مانند دیابت نوع 2 موثر باشد. آنچه در این فرآیند اتفاق می‌افتد، پیامدهای ناشی از انجام فعالیت‌های ورزشی را در بدن شبیه‌سازی می‌کند و به این ترتیب مصرف گلوکز و اکسیژن در سلول‌ها افزایش می‌یابد.

محققان خوشبین هستند

در برنامه‌های ورزشی برای گروه سنی بزرگسالان 150 دقیقه فعالیت ورزشی هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت ورزشی هوازی با شدت زیاد در هفته توصیه می‌شود. این در حالی است که براساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در هر پنج نفر بزرگسال فقط یک نفر از این دستورالعمل تبعیت می‌کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد قرص ورزش فقط برای آن دسته از افرادی که زمان کافی به انجام فعالیت‌های ورزشی اختصاص نمی‌دهند کارآمد نخواهد بود بلکه برای افرادی که توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی را ندارند نیز می‌تواند جایگزین مناسبی برای انجام فعالیت‌های ورزشی باشد. برای مثال افرادی که به آسیب نخاعی مبتلا هستند می‌توانند با مصرف قرص‌های ورزش از موانع و محدودیت‌هایی که در انجام فعالیت‌های ورزشی با آن مواجه‌اند رهایی یابند. این گروه از بیماران به دلیل محدودیت‌های حرکتی با مشکلات متعددی در عملکرد ماهیچه‌های قلب و عضلات اسکلتی مواجه هستند. محققانی که در زمینه ساخت قرص ورزش فعالیت می‌کنند درباره آینده این موضوع بسیار خوشبین هستند.

اگرچه آنها بر این باورند اکنون این دارو نمی‌تواند به عنوان جایگزینی برای همه منافع و مزیت‌های فعالیت‌های ورزشی معرفی شود. بدون تردید افراد از طریق ورزش از مزیت‌های بسیار زیادی مانند افزایش عملکرد شناختی، استحکام استخوان‌ها و بهبود عملکرد قلب و عروق بهره‌مند خواهند شد. بنابراین غیرقابل تصور است که انتظار داشته باشیم قرص ورزش بتواند به‌طور کامل جایگزین فعالیت‌های ورزشی شود. دست کم می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز خیلی زود است بخواهیم در این زمینه با قطعیت سخن بگوییم.

فرانک فراهانی‌جم - دانش

منابع: Medical news today

Sciencedaily و Independent

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها