محققان علوم پزشکی اعلام کردند

تشدید تومور سرطانی با مصرف برخی مکمل‌ها

محققان علوم پزشکی اعلام کردند مکمل های حاوی آنتی اکسیدان که گمان می رود به تقویت بدن کمک و از پیری جلوگیری می کنند ممکن است سبب گسترش سرطان پوست از نوع ملانوما شوند.
کد خبر: ۸۴۶۴۳۵
تشدید تومور سرطانی با مصرف برخی مکمل‌ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یافته های اخیر محققان نشان می دهد استفاده بی رویه از مکمل ها ممکن است به افزایش شمار مبتلایان به تومورهای سرطانی و مهاجم تر شدن این توده ها کمک کند.

بر اساس این مطالعه که نتایج آن در شماره اخیر نشریه نیچر منتشر شد دانشمندان آمریکایی دریافتند سلول های ملانومای انسانی با تزریق آنتی اکسیدان «ان استیل سیستئین» به موش، دو ماه زودتر رشد و نمو می کنند.

آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کنند از تخریب «دی ان ای» توسط رادیکال های آزاد جلوگیری کند و به طور طبیعی در دانه های سبز، سبزیجات یا میوه ها یافت می شوند.

به گفته محققان، مصرف آنتی اکسیدان ها در مبتلایان به ملانوما، سبب تسریع گسترش این تومور به بدن و در اصطلاح رایج، تشدید متاستاز شود.

محققان می گویند این نتایج، حاصل بررسی بر روی موش بوده و نمی توان به طور قطع، آن را به انسان تعمیم داد.

دکتر شان موریسون استاد دانشگاه ساوت وسترن تکزاس در دالاس می گوید برخی از این بررسی ها به علت مرگ زودهنگام اشخاص مورد آزمایش، متوقف شده اند.

در یکی از تحقیقات پیشین، دانشمندان سوئدی دریافتند مصرف بیش از حد ویتامین ئی E در موش های آزمایشگاهی، به افزایش سه برابری شمار تومورهای سرطانی و افزایش سرعت مرگ و میر موش ها به میزان دو برابر طبیعی، می انجامد.

هنگامی که سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می ‌دهند این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می ‌شود و در نهایت ، سرطان ایجاد خواهد شد.

از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده ‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود.

اگر تومور به لایه‌‌ای محدود ختم شود و به سایر بافت‌ها و ارگان ها سرایت نکند تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافتها و ارگانها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود.

برخی از شکل های سرطان متاستاز (Metastasize) می‌کنند به این معنی که خصوصیت تهاجمی پیدا کرده و به سایر بافت‌های بدن، عمدتا از طریق خون و لنف، سرایت می‌کنند و تومورهای جدیدی را ایجاد می‌کنند.

بیش از یکصد نوع سرطان شناسایی شده است و این سرطان ها در هر قسمتی از بدن می تواند تظاهر پیدا کنند.

مرگ ناشی از سرطان در سال 2005، 7میلیون و600هزار نفر بوده است که 13درصد از کل 58میلیون مرگ در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد.

بیش از 70 درصد از تمام مرگ های ناشی از سرطان در کشورهای کم درآمد یا با در آمد متوسط اتفاق می افتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها