کشتی آرای در گفت و گو با جام جم آنلاین :

وقایع پاریس باعث گران شدن طلا شد

واکنش محتاطانه بازار به تصویب برجام

مجلس در حالی روز گذشته به طرح برجام رای مثبت داد و تقریبا زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کرد که برخلاف انتظار، بازارهای مختلف واکنش محتاطانه و حتی سردی به تصویب این طرح نشان دادند.
کد خبر: ۸۴۵۹۶۰
واکنش محتاطانه بازار به تصویب برجام

به گزارش جام‌جم آنلاین، هرچند واکنش‌ها در بازار سکه، ارز و بورس مثبت بود، اما مقدار و دامنه کاهش قیمت‌ها طوری بود که شاید از حد نوسانات روزانه فراتر نرود و نتوان نام آن را واکنش به معنای واقعی گذاشت.

به عبارت بهتر، بازار ایران واکنش غیراحساسی و عاقلانه‌ای را به تصویب برجام نشان داد زیرا با توجه به رکود موجود و نظرات کارشناسی، اجرای برجام به تنهایی و در کوتاه‌مدت اثر خاصی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت و باید منتظر آینده نشست که در صورت رفع احتمالی تحریم‌ها به‌خصوص در بخش نفتی و بانکی، واکنش روشن‌تری ابراز شود.

در این باره، محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار جام‌جم گفت: با توجه به رای مثبت نمایندگان به برجام، شاهد تحرکاتی در بازارهای سنتی یعنی سکه، طلا و ارزهای خارجی بودیم.

وی با اشاره به اهمیت تغییرات ایجاد شده در زمینه مبادلات بانکی در اقتصاد کشورمان تصریح کرد: به همین دلیل شاید بتوان این‌گونه عنوان کرد که مهم‌ترین تغییر قیمتی پس از انتشار خبر تصویب برجام، در بازار ارز اتفاق افتاد چون طی روزهای گذشته همواره شاهد افزایش قیمت ارز بودیم، اما پس از رای مجلس قیمت‌ها در بازار ارز کاهش یافت.

این مقام صنفی با اشاره به قیمت 95هزار و 800 تومانی یگ گرم طلای 18 عیار، درباره کاهش قیمت طلا در بازار تحت‌تاثیر تصویب برجام نیز گفت: همان‌طور که می‌دانیم قیمت طلا در بازار ایران مربوط به دو عامل مجزاست؛ یکی قیمت اونس جهانی و دیگری مربوط به نرخ دلار. بنابراین از آنجا که دلار در بازار روند کاهشی به خود گرفته است بدون تردید چون اونس جهانی تغییرات محسوسی نداشته است، قیمت مصنوعات طلایی نیز کاهش خواهد داشت به طوری که شاهد کاهش 5000 تومانی نرخ سکه بودیم و به دنبال آن دیگر مصنوعات نیز کاهش قیمت داشته است.

واکنش بازار ارز

از سوی دیگر عباس مسعودی، رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران درباره تاثیر تصویب برجام در بازار به خبرنگار ما گفت: با توجه به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، بازار ارز به آن واکنش نشان داد و روند نزولی به خود گرفت. به این ترتیب قیمت دلار با هشت تومان کاهش به 3482 تومان و قیمت یورو با 3 تومان کاهش به 3985 تومان رسید.

مسعودی در ادامه به بازارهای موازی بازار ارز نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اتفاقات در بازار ارز امروز این است که بازارهای موازی تغییر خاصی به خود ندیدند چون براساس روال کلی هنگامی که بازار ارز به دلایلی نزولی می‌شد، صاحبان سرمایه احساس می‌کردند آینده نامعلومی در انتظار است و دیگر بازارها نیز در راستای بازار ارز حرکت می‌کرد، اما امروز پس از اعلام این خبر هیچ‌گونه تغییر رویه‌ای را شاهد نبودیم که همین امر نکته‌ای مهم است و حکایت از بروز ثبات در بازار ارز دارد.

این مقام صنفی درباره آینده قیمت ارز نیز تصریح کرد: شاید تا هفته گذشته بسیاری از همکاران ما با در نظر گرفتن شرایط نامعلوم اقتصادی، اعتقاد داشتند بهتر است مغازه‌ها را تعطیل کرده و سراغ فعالیت اقتصادی دیگری بروند، اما تصویب برجام و ثبات ایجاد شده در بازار بیانگر آن است که نباید نگران آینده بود و باید به آن امیدوار شد چون ظاهرا حرکت روبه جلوست.

نوسان نزولی قیمت ارز

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر به نوسان نزولی 20 تا 30 تومانی قیمت ارز در بازار ارز اشاره کرد و افزود: شاید در نگاه اول این کاهش قیمت در بازار ارزهای خارجی زیاد قابل توجه نباشد، اما نباید فراموش کنیم طی هفته گذشته روند صعودی در این بازار آغاز شده بود که کم‌کم باعث نگرانی برای فعالان بازار در این زمینه شده بود. چون ارز به‌ خصوص دلار در بسیاری از معادلات اقتصادی کشورمان تاثیرگذار است و باید نسبت به نوسانات آن دقیق باشیم. به همین دلیل این کاهش یعنی آغاز روند نزولی قیمت ارز در بازار حاصل همین اخبار است.

عماد عزتی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها