اگر در لیگ برتر ایران بعد از 7 هفته، بهترین مهاجم با 5 گل زده در صدر جدول آقای گل‌ها قرار می‌گیرد، در اروپا ستاره‌هایی هستند که فقط در چند دقیقه 5 بار دروازه حریفان را می‌گشایند و جادو می‌کنند.
کد خبر: ۸۴۴۴۵۸
5 گله‌های تاریخی

بعد از کریستیانو رونالدو که در این فصل برای دومین بار در دوران فوتبالش در یک بازی موفق به زدن 5 گل شد، روبرت لواندوفسکی، مهاجم لهستانی بایرن مونیخ و سرخیو آگوئرو مهاجم آرژانتینی منچسترسیتی هم به فاصله کوتاهی به لیست مهاجمان 5 گله این فصل لیگ‌های اروپایی اضافه شدند تا در همین یک ماه، بیشتر از همه ماه‌های تاریخ، شاهد به ثمر رسیدن 5 گل در یک بازی توسط یک بازیکن فوتبال باشیم.

رونالدو و دبل تاریخی

رونالدو، مهاجم تکرار نشدنی فوتبال پرتغال که حالا در 30 سالگی از مرز 500 گل عبور کرده است، تا همین 6 ماه پیش هیچ‌گاه نتوانسته بود در یک بازی 5 گل به ثمر برساند. اما بازی با گرانادا در هفته بیست و نهم رقابت‌های فصل گذشته لالیگا، سرانجام به این انتظار پایان داد.

رئال‌مادرید درحالی 9 بر یک گرانادا را شکست داد که رونالدو به‌تنهایی 5 گل از 9 گل تیمش را زد. او که در 60 دقیقه این گل‌ها را به ثمر رساند، سی و چهارمین بازیکن تاریخ لالیگا بود که در یک بازی 5 گل می‌زد. با این حال رونالدو برای این‌که در میان این 34 بازیکن متمایز باشد، دست از تلاش بر نداشت. او همین دو هفته پیش در بازی با اسپانیول در 74 دقیقه، 5 بار دروازه حریف را فرو ریخت تا اولین بازیکن تاریخ لالیگا باشد که دو بار متوالی موفق شود 5 گل در یک بازی بزند و رونالدو با این دبل تاریخی حالا از رکوردداران مردان 5 گله فوتبال دنیاست.

سرخیو آگوئرو، رکورددار جدید جزیره

تا 5 گله بعدی، نام سرخیو آگوئروی آرژانتینی در صدر فهرست بازیکنانی قرار می‌گیرد که در یک بازی موفق به زدن 5 گل شده‌اند. مهاجم منچسترسیتی هفته گذشته و در بازی با نیوکاسل، کاری کرد که در طول تاریخ رقابت‌های لیگ برتر (از سال 1992 تاکنون) فقط 4 بازیکن موفق به انجام آن شده بودند؛ اندی کول، آلن شیرر، جرمین دفو و دیمیتار برباتوف.

البته آگوئرو رکوردی از خود به ثبت رساند که هیچ یک از آن 4 بازیکن نداشتند؛ زدن 5 گل در 21 دقیقه. این مهاجم آرژانتینی در 8 دقیقه هت تریک کرد، در 12 دقیقه چهار گله شد و در 21 دقیقه برای پنجمین بار دروازه تیم کرول دروازه‌بان هلندی نیوکاسل را فرو ریخت. بد نیست بدانید آگوئرو در این 21 دقیقه فقط 9 بار توپ را لمس کرد و فاصله میان گل‌های دوم و سوم او تنها 22 ثانیه بود.

اما از اندی کول به عنوان اولین مرد 5 گله لیگ برتر یاد می‌شود. در ماه مارس 1995 و در شبی که ایپسویچ با خوردن 9 گل، سنگین‌ترین شکست تاریخ خود را مقابل منچستریونایتد متحمل شد، اندی کول، با زدن 5 گل ستاره اولدترافورد لقب گرفت و نامش را به عنوان نخستین مهاجم تاریخ لیگ برتر که در یک بازی بیش از 4 گل به ثمر رسانده ثبت کرد. کول برای این‌که 5 بار دروازه گرگ فارست کانادایی را باز کند، فقط 49 دقیقه زمان لازم داشت.

ببتو، مهاجم سرشناس فوتبال برزیل هم در سال 1995 در پیروزی 5 بر صفر دپورتیوو لاکرونیا مقابل آلباسته، هر 5 گل تیمش را زد که 4 گل آن در 6 دقیقه به ثمر رسیده بود. اتفاقی که بعد از 20 سال توسط لواندوفسکی تکرار شد.

4 سال بعد در سپتامبر 1999، نوبت به آلن شیرر رسید که شبی رویایی را تجربه کند. نیوکاسل با 5 گلی که ماشین گلزنی آن روزهای فوتبال انگلیس به ثمر رساند 8 بر صفر شفیلد ونزدی را در هم کوبید. هرچند شیرر در پایان آن بازی در احترام به حریف عنوان کرد این پیروزی برای ما فقط یک برد 3 امتیازی بود، اما بعدها آن بازی به عنوان یکی از 10 بازی به یادماندنی شیرر در خاطراتش ثبت شد. رکورد شیرر در به ثمر رساندن آن 5 گل، 54 دقیقه بود.

جرمین دفو، مهاجم انگلیسی تاتنهام در فصل 2009 و دیمیتار برباتوف، مهاجم بلغارستانی منچستریونایتد در فصل 2010 دیگر بازیکنانی بودند که با زدن 5 گل به ویگان و بلکبرن نام خود را به این فهرست اضافه کردند. دفو در 36 دقیقه و برباتوف در 68 دقیقه 5‌گانه گل‌های خود را تکمیل کردند.

سوای این 5 بازیکن، تونی وودکوک (مهاجم آرسنال مقابل آستون ویلا در سال 1983)، یان راش (مهاجم لیورپول مقابل لوتون در سال 1983)، آلن برازیل (مهاجم ایپسویچ مقابل ساوتهمپتون در سال 1982) و راجر دیویدز (مهاجم دربی‌کانتی مقابل لوتون در سال 1975) دیگر بازیکنانی هستند که در تاریخ رقابت‌های باشگاهی در فوتبال انگلیس در یک بازی 5 بار موفق به گلزنی شده‌اند.

رکورد افسانه‌ای لواندوفسکی

کسی فکر نمی‌کرد روبرت لواندفسکی لهستانی که در نیمه اول بازی بایرن مونیخ و ولفسبورگ با چهره‌ای مغموم روی نیمکت بایرن نشسته بود، در همین بازی موفق به ثبت رکوردی شود که در طول تاریخ رقابت‌های فوتبال بی‌سابقه باشد؛ زدن 5 گل در 9 دقیقه.

بایرن با یک گل از ولفسبورگ عقب بود زمانی که پپ گواردیولا در بین دو نیمه تصمیم گرفت لواندوفسکی را جانشین تیاگو آلکانترا کند. همه چیز از دقیقه 51 شروع شد تا تاریخی‌ترین 9 دقیقه آلیانس آره‌نا، بوندس‌لیگا و شاید فوتبال دنیا را شاهد باشیم. بازی که به دقیقه 60 رسید بایرن 5 بر یک از ولفسبورگ جلو بود؛ آنهم در شرایطی که هر 5 گل را یک بازیکن به ثمر رسانده بود؛ روبرت لواندوفسکی.

شاید یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه این بازی زمانی بود که پپ گواردیولا از خوشحالی با دو دست سر خود را گرفت و رو به هواداران بایرن ایستاد. لواندوفسکی که در 4 دقیقه هت تریک کرد، در 6 دقیقه 4 گله شد و در 9 دقیقه 5 بار دروازه دیگو بنالیوی سوئیسی را گشود، حالا تنها بازیکن تعویضی تاریخ است که به این افتخارات دست یافته است.

ببتو، مهاجم سرشناس فوتبال برزیل هم در سال 1995 در پیروزی 5 بر صفر دپورتیوو لاکرونیا مقابل آلباسته، هر 5گل تیمش را زد که 4 گل آن در 6 دقیقه به ثمر رسیده بود. اتفاقی که بعد از 20سال توسط لواندوفسکی تکرار شد.

مسی اولین 5 گله لیگ قهرمانان

لیگ قهرمانان اروپا از زمان تغییر شکل آن در سال 1992 تاکنون، فقط دو بازیکن به خود دیده است که در یک بازی موفق به زدن 5 گل شدند؛ اولی لیونل مسی ستاره آرژانتینی بارسلونا و دومی هم لوئیس آدریانوی برزیلی، مهاجمان سابق تیم شا‌ختاردونتسک اوکراین.

مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2012 ـ 2011، حالا 4 سالی هست که به کابوس برند لنو دروازه‌بان آلمانی بایرلورکوزن تبدیل شده است. برای او که آن زمان فقط 20 سال سن داشت، پذیرفتن 5 گل از لیونل مسی در یک بازی، چند شب بی‌خوابی به همراه داشت و ماه‌ها خودخوری. با وجود پیروزی 3 بر یک بارسا مقابل بایرلورکوزن در بازی رفت، مسی در قامت یک مهاجم بی‌رحم، در بازی برگشت 5 گل از 7 گل تیمش را وارد دروازه لنو کرد تا نامش را برای همیشه وارد کتاب تاریخ لیگ قهرمانان اروپا کند. مسی این 5 گل را در 59 دقیقه به ثمر رساند.

دو سال و نیم بعد در اکتبر 2014، نوبت به لوئیس آدریانوی برزیلی رسید تا مثل مسی، در یکی از دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا 5 بار گلزنی کند. مهاجم این روزهای میلان، در مرحله گروهی فصل 2015 ـ 2014 لیگ قهرمانان، با پیراهن تیم شاختاردونتسک اکراین 5 بار دروازه باته بوریسف بلاروس را باز کرد تا در پیروزی 7 بر صفر تیمش بیشترین سهم را داشته باشد. آدریانو برای زدن این 5 گل، 54 دقیقه زمان لازم داشت. البته در تاریخ رقابت‌های باشگاهی فوتبال در اروپا، نام 10 بازیکن 5 گله دیگر هم به چشم می‌خورد که سرشناس‌ترین آنها گرد مولر مهاجم بایرن مونیخ است. مولر در سال 1972، در جام باشگاه‌های اروپا 5 بار دروازه نیکوزیای قبرس را باز کرد.

رکوردداران سریع‌ترین 5 گله‌های 4 لیگ معتبر اروپایی در 30 سال گذشته

روبرت لواندوفسکی: 5 گل در 9 دقیقه (بایرن‌مونیخ 5 ـ 1 ولفسبورگ، 2015)

سرخیو آگوئرو: 5 گل در 21 دقیقه (منچسترسیتی 7 ـ 1 نیوکاسل، 2015)

دیتر هوینس: 5 گل در 23 دقیقه (بایرن‌مونیخ 6 ـ 0 اینتراخت برانشوینگ، 1984)

جرمین دفو: 5 گل در 36 دقیقه (تاتنهام 9 ـ 1 ویگان، 2009)

میروسلاو کلوزه: 5 گل در 39 دقیقه (لاتزیو 6 ـ 0 بولونیا، 2013)

یورگن کلینزمن: 5 گل در 42 دقیقه (فورتونا دوسلدورف 0 ـ 7 اشتوتگارت، 1986)

رادامل فالکائو: 5 گل در 43 دقیقه (اتلتیکو مادرید 6 ـ 0 دپورتیوو لاکرونیا، 2012)

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها