مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعلام افتتاح رسمی «مکتب خانه آواز ایرانی» در پایتخت، برنامه های موسیقایی شهرداری تهران در ماه های آینده را اعلام کرد.
کد خبر: ۸۴۳۱۵۷
مکتب‌ خانه آواز ایرانی افتتاح می شود

به گزارش مهر، مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای نشست خبری که روز سه شنبه ۱۴ مهر ماه در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، با اشاره به برنامه های جدید موسیقایی این نهاد فرهنگی هنری توضیح داد: چهارشنبه پانزدهم مهر ماه طی مراسم ویژه ای که در باغ موزه هنرهای ایرانی با حضور هنرمندان صاحب نام موسیقی و تعدادی از مسوولان شهرداری تهران برگزار می شود، «مکتب‌خانه آواز ایران» به طور رسمی کار خود را با حضور استادان تراز اول موسیقی آغاز خواهد کرد.

وی یادآور شد: در این مکتب‌ خانه آوازی که در طول ایام هفته میزبان علاقه مندان هنر آواز خواهد بود، هر روز یک استاد موسیقی ایرانی به صورت مکتب‌خانه ای و روش سینه به سینه، ردیف آوازی موسیقی ایرانی را به هنرجویانی که در سامانه ما ثبت نام کرده‌اند، آموزش می دهد.

بابک ربوخه ادامه داد: برنامه دیگری که در مراسم افتتاح مکتب‌خانه آواز ایران انجام خواهد شد، تجلیل از ۱۲ استاد موسیقی ایرانی است که امیدوارم این حرکت آغازگر اتفاقات تازه ای در عرصه فعالیت‌های موسیقایی شهرداری تهران باشد. کما اینکه معتقدیم با بازگشایی مکتب‌خانه آواز ایران به طور حتم اتفاقات ارزشمندی در عرصه موسیقی پایتخت رخ خواهد داد. در همین اثنا، طی مذاکراتی که با تعدادی از اساتید برجسته حوزه موسیقی انجام گرفته نصرالله ناصح‌پور، حسام‌الدین سراج، علی جهاندار، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف و محمد باجلان در مکتب‌خانه آواز ایران به کار تدریس مشغول خواهند شد.

تجهیز امکانات موسیقایی فرهنگسراهای تهران

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به دوران مدیریتی خود در این نهاد گفت: پس از یکسالی که به عنوان مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتم، تمام تلاش خود را انجام دادم تا با رویکردی کاملا علمی به موسیقی، فضا را به سمتی ببرم که بتوانیم کلاس ها و کارگاه های آموزشی خود را با بهترین کیفیت ارائه دهیم چراکه در گذشته کلاس های موسیقی از کیفیت خوبی در فرهنگسراها برخوردار نبوده اند به همین منظور ما با یک رویکرد فنی مبتنی بر علم موسیقی سعی کردیم تا بین هنرمندان و مدرسانی که شایستگی تدریس موسیقی در فرهنگسراها را دارند تمایزاتی را اعمال کنیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، از بین ۱۷۳ مدرس و مربی موسیقی که در کلاس های آموزشی فرهنگسراها مشغول به فعالیت بودند، ۵۱ نفر که هم شایستگی تدریس موسیقی و هم دارای کارت مربیگری هستند برای دوره جدید انتخاب شدند که به تبع آن کلاس های آموزشی تعدادی از فرهنگسراها نیز بازگشایی شد. این در حالی است که ما با همراهی هنرمندانی چون همایون رحیمیان و علی اکبر شکارچی نسبت به این غربالگری مدرسان و مربیان حوزه موسیقی فرهنگسراها کارها را انجام دادیم.

ربوخه توضیح داد: ما در این فضا کار را رها نکردیم و بعد از بررسی رزومه ها و تقاضاهای رسیده هنرمندان در سامانه امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیش از ۱۸۵ مدرس و مربی موسیقی در سامانه ما بارگذاری شد و با بازگشایی حدود ۱۶ فرهنگسرا در حوزه آموزش موسیقی این مدرسان و مربیان به این اماکن فرهنگی معرفی خواهند شد. البته ما یکسری از فرهنگسراها را هنوز بازگشایی نکردیم چراکه معتقدیم این فرهنگسراها چه از نظر فیزیکی و چه از جهت امکانات دارای اولویت ها و صلاحیت‌های لازم نیستند. هم اکنون نیز در تلاشیم تا با خریداری تجهیزات و امکانات کلاس های آموزشی موسیقی کارها را به سمتی هدایت کنیم که همه فرهنگسراهای شهر تهران از کارگاه های آموزش موسیقی برخوردار باشند.

وی با اشاره به فرهنگسراهایی که هم اکنون میزبان کلاس های آموزش موسیقی هستند، گفت: در مرحله اول فرهنگسراهای خاوران، ابن سینا، ملل، ارسباران، اندیشه، اشراق و خانه فرهنگ نور میزبان هنرجویان موسیقی خواهد بود. در مرحله دوم نیز فرهنگسراهای شفق، سرو، فردوس، آفتاب، بهمن، عطار، مهر، رازی و امید به این مجموعه ها اضافه خواهند شد. البته تلاش ما بر این است که در حوزه ماجرای تفکیک جنسیتی که پیرامون کلاس های آموزشی فرهنگسراها در حوزه موسیقی اتفاق افتاده بود، کارها به تدریج و دانه به دانه مرتفع شود.

جزییات برگزاری کنسرت غلامرضا صنعتگر در تهران

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این نشست خبری به برگزاری کنسرت غلامرضا صنعتگر در فرهنگسرای بهمن تهران اشاره کرد و گفت: این کنسرت موسیقایی با حمایت کامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز پنجشنبه ۱۶ مهر ماه در سالن تازه تاسیس فرهنگسرای بهمن برگزار می شود. در این کنسرت موسسه «شکوه موسیقی ایرانیان» به عنوان برگزارکننده کنسرت در کنار ما حضور خواهد داشت.

ربوخه درباره فعالیت های دیگر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: همان طور که طی ماه های گذشته برنامه های مختلف مرتبط با موسیقی نواحی ایران همچون «معراج نامه خوانی» و «ماه خراسان» برگزار کرده بودیم، برنامه هایی را برای این حوزه و همچنین ماه محرم در نظر گرفتیم که چون هنوز به توافقات مالی کاملی دست پیدا نکرده ایم، نمی‌توانم به صورت کامل و قطعی پیرامون معرفی گروه ها و هنرمندان شرکت کننده در این فضا اطلاعاتی را اعلام کنم، اما به طور حتم کارهایی هم برای ماه محرم و هم در حوزه موسیقی ایرانی، کلاسیک و غربی داریم که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به موازی کاری برخی از مجموعه های مرتبط با شهرداری تهران از جمله «ارکستر فیلارمونیک تهران» به رهبری نادر مشایخی و ارکستر موسیقی شهرداری تهران به سرپرستی عبدالحسین مختاباد توضیح داد: برای ما فعالیت های موسیقایی که در زیرمجموعه شهرداری تهران باشد، تفاوتی ندارد اما باید بگویم که مرکز تخصصی موسیقی شهرداری تهران اینجاست و من هر کاری که در توانم باشد پیرامون این موضوع انجام خواهم داد. البته تلاش می شود در دیداری که امیدوارم هر چه زودتر با شهردار تهران داشته باشم بتوانیم در حوزه سیاست گذاری های واحد امور موسیقی شهرداری تهران به نقطه مشترکی دست پیدا کنیم. اما من اعتقاد دارم چنین فعالیت هایی اصلا موازی کاری نیست، بلکه تلاشی است برای ارتقاء سطح کیفی حوزه موسیقی در شهرداری تهران.

معرفی سالن برپایی کنسرت در فرهنگسرای بهمن زمان بر است

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگسرای بهمن از این پس میزبان کنسرت های موسیقی پاپ نیز خواهد بود یا خیر، اذعان کرد: این ماجرا مقداری زمان بر است و نیازمند یک پروسه تبلیغاتی و جدی است که باید بیشتر از این ها روی آن تمرکز کنیم. کما اینکه من یکسری اصولی برای مدیریت موسیقی خود دارم و اعتقاد دارم هر کنسرت موسیقی پاپ دارای آدابی است. اینکه هم باید خواننده آن خوب باشد و هم شعری که آن خواننده می خواند دارای شعور باشد، به هر ترتیب هر کنسرتی که در چارچوب قوانین شورای موسیقی ما قرار بگیرد بنده مجوز برگزاری آن را صادر خواهم کرد.

ربوخه در بخش پایانی صحبت های خود به ماجرای حضور اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی در کنسرت های موسیقی و هزینه هایی که باید پیرامون این حوزه پرداخت شود، گفت: تمام تلاش ما این است که ماجرای سقف هزینه به اداره اماکن عمومی را از کنسرت ها حذف کنیم زیرا معتقدیم یک سالن ۳۰۰ نفره نیازی به حضور اماکن عمومی ندارد چون سالن های ما هم نگهبان و هم حراست دارد و ما این توانایی را داریم که نسبت به کنترل اوضاع وظایف خود را انجام دهیم. به هر حال امیدوارم با رایزنی هایی که با مقامات بالاتر انجام خواهیم داد کاری کنیم که مشکلات موجود مرتفع شود.

غلامرضا صنعتگر خواننده موسیقی پاپ کشورمان در این نشست خبری گفت: تصور می کنم برگزاری کنسرت من در فرهنگسرای بهمن شروع خوبی برای بنده در پایتخت خواهد بود امیدوارم با این برنامه موسیقی بتوانم مخاطبان خود را رازی نگه دارم.

مراسم افتتاحیه مکتب‌خانه آواز ایرانی ساعت ۱۸:۳۰ چهارشنبه پانزدهم مهر ماه در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها