اصطلاح زندگی کارمندی، اختراع تازه‌ای نیست و مشهور و جهانی است. این زندگی و وصف خصوصیات مختلف آن در همه جای دنیا متداول است. زندگی کارمندان یا کسانی که به آنها حقوق‌بگیر می‌گویند، نوعی زندگی است که در کشورهای مختلف دنیا سبک اصلی و رایج زندگی شده است.
کد خبر: ۸۴۲۷۲۴
تصاویری از زندگی کارمندی

بسیاری از فیلم‌ها و آثار ادبی و هنری در راستای نمایش زوایای مختلف این نوع زندگی پرداخته و تولید شده‌اند. برای مثال برونو کوینکوت، عکاس فرانسوی برای نمایش این یک شکلی و مشابهت ظاهری و حتی باطنی، کارمندان توکیو را به تصویر کشیده است. کوینکوت مجموعه عکسی گرفته که موضوعش همین حقوق‌بگیران است. فرانسوی ساکن توکیو از بخشی از زندگی کارمندهای معمولی یا حقوق‌‌بگیرها عکس‌هایی تهیه‌ کرده و آن را ادامه می‌دهد.

برونو گفته این عکس‌ها از یک طرف دنیای مردانه و معمولی کارمندهای توکیو را نشان می‌دهد و از یک طرف، توکیو و صحنه‌هایی از فصل‌های مختلفش را. از این گفتار عکاس می‌توان نتیجه گرفت زندگی کارمندی نمایانگر زندگی هر شهری هم هست. این نوع زندگی شیوه غالب زندگی افراد است و قالبی همه جایی و قابل قیاس بین کشورهای مختلف دارد، پس مجموعه عکس‌ها از زندگی کارمندان توکیو مجموعه‌ای درباره زندگی رایج در توکیو است و مجموعه عکس‌ها از کارمندان تهران، نشانی از زندگی رایج این شهر و...

برونو گوشه‌هایی از زندگی تکراری و روزمرگی حقوق‌بگیرهای توکیو را با عکاسی از جزئیاتی مثل سبک لباس‌پوشیدن، وسیله‌ها، محل‌ها و چیزهایی که این طبقه با آنها سروکار دارد، خلاقانه نشان داده است. اگر برونو یکسری عکس مستند از زندگی این حقوق‌‌بگیرها گرفته‌ بود، پروژه‌اش بین بی‌شُمار مجموعه ‌عکس مشابه گم می‌شد و این‌قدر موفق نبود. برونو در عکس‌هایش، صورت هیچ کارمندی را واضح نشان نداده و با استفاده از چیزهای مختلف در کادر عکس‌ها هم به حریم شخصی سوژه‌هایش احترام گذاشته و هم پروژه‌اش را از حالتِ یک مجموعه‌ عکس واقعگرای صِرف در‌آورده است. جالب این است که بدانید برونو کوینکوت این پروژه را هر هفته دنبال می‌کند و برای هر سال نو تقویم و سررسیدهایی با این عکس‌ها چاپ می‌کند و در سایتش می‌فروشد.

سهراب شکیب

دین و زندگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها