تهران قدیم را در موزه نقشه ببینید

نقطه تلاقی جغرافیا با تاریخ + عکس

روزی تهران قدیم، همانجا که دارالخلافه خوانده می‌شد و دروازه‌‌هایش زبانزد خاص و عام، چنان پرجمعیت شد که زمین‌های درون حصار دیگر پاسخگوی ساخت‌وسازها نبود. این شد که در زمان محمدشاه قاجار دو کوی تازه، یکی به‌نام عباس‌آباد و دیگری محمدیه به محلات تهران افزودند و در زمان ناصرالدین‌شاه ایجاد محلات بیرون حصار قدیمی در دستور کار قرار گرفت. همان زمان آب رودخانه کرج به‌نام نهر کرج نیز به تهران انتقال یافت. این نهر از منطقه‌ای گذر می‌کرد که به «آب‌کرج» شهرت گرفت و شد یکی از تفرجگاه‌های شهر تهران که روزهای تعطیل، اهالی تهران را به خود می‌خواند.
کد خبر: ۸۴۲۰۶۹
ثبت ملی خاطره‌انگیزترین بلوار تهران

در واقع نهر کرج که یادگار دوران امیرکبیر است به سمت اراضی بهجت‌آباد در حرکت بود و از این اراضی به سمت دارالخلافه تهران امتداد می‌یافت. تا قبل از لوله‌کشی تهران این نهر نقش عمده‌ای در تامین آب شرب بسیاری از شهروندان تهران قدیم داشت و حتی صرف آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌شد.

آب روان میان بلوار کشاورز امروزی از همان نهر کرج نشان دارد؛ بلواری که یکی از نخستین‌ بلوارهای ایران است و در دوره پهلوی اول ساخته شد.

حالا این بلوار که بیشتر تهرانی‌ها از آن خاطره دارند؛ پس از سه سال بالاخره شماره ثبت گرفته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پیش از این در 18بهمن 91 در هشتمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت نیز عنوان شده بود که این بلوار تاریخی ثبت ملی شده، اما از آنجا که پس از آن هیچ شماره‌ای به نام شماره ثبت این محوطه تاریخی اعلام نشد، به نظر می‌رسید آنچه در آن زمان مطرح شده بود فقط یک موافقت برای ثبت این محوطه بوده است.

مدتی پیش شنیده شد برنامه‌هایی برای عبور خط «بی‌آر‌تی» از بلوار کشاورز مطرح شده و بار دیگر پیگیری‌ها برای ملی کردن این بلوار تاریخی از سر گرفته شد تا سرانجام دیروز فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در واکنش به این شایعات آب پاکی را روی دست شایعه‌پردازان بریزد و به ایسنا بگوید: «اگر چنین برنامه‌ای مطرح شده باشد دیگر عملیاتی کردن آن ممکن نیست، زیرا 25 شهریور امسال این محوطه تاریخی به شماره 31321 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.»

به گفته‌ او، محدوده‌ ثبت ملی شده‌ این محوطه تاریخی از پیاده‌رو جنوبی تا پیاده‌رو شمالی میدان ولی‌عصر(عج) تا ابتدای کارگر شمالی درنظر گرفته شده است.

کمیل انتظاری - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها