«فرش آهنی» ایران ثبت جهانی شد

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش ساروق اراک معروف به فرش آهنی در سازمان جهانی مالکیت فکری خبر داد.
کد خبر: ۷۸۱۸۵۴
«فرش آهنی» ایران ثبت جهانی شد

محمد نادری با بیان این که با پیگیری مرکز ملی فرش ایران با همکاری سازمان یونسکو و سازمان جهانی مالکیت فکری در مدت دو سال، این فرش به ثبت جهانی رسید، افزود: فرش‌های دستبافی که در چین تولید شده و در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های چین و شانگ‌های به اسم فرش ساروق عرضه می‌شد، در تنوع رنگ، نقش و نوع بافت با نمونه اصلی بافته شده در منطقه ساروق متفاوت بود.

وی ثبت جهانی فرش دستباف ساروق را راهکاری برای جلوگیری از تولید تقلبی این فرش دانست و تاکید کرد: پس از اعلام ثبت جهانی، استفاده از ظرفیت‌های قانون کپی‌رایت برای تولیدکنندگان فرش ساروق محفوظ خواهد بود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی یادآور شد: ثبت جهانی نشان جغرافیایی برند فرش ساروق، انگیزه بسیار بالایی در تولیدکنندگان فرش ساروق ایجاد کرده است و امیدواریم از امروز شاهد عرضه فرش‌های تقلبی ساروق در بازار نباشیم.

به گفته وی فرش ساروق از گذشته تاکنون با طرح‌های مختلفی ازجمله شاه‌عباسی، لچک و ترنج، جنگلی، شیخ صفی، مستوفی، بوته، مرغ ماهیخوار، تک‌بته و خشتی با ظرافت خاص در بافت، تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی ازجمله کشورهای اروپایی و آمریکایی شده است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها