از زمانی که عملیات هوایی روسیه در سوریه آغاز شد، غربی‌ها و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها به ویژه ترکیه نسبت به این بمباران‌ها اعتراض داشته و اعلام می‌کردند چرا نیروهای روسی گروه‌هایی فراتر از داعش را هدف قرار می‌دهند.
کد خبر: ۸۴۲۰۵۳
قندوز، سند سیاست‌های دوگانه غرب

در این میان آنها به این موضوع توجه نداشتند که داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تکفیری براساس قطعنامه‌های سازمان ملل، تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی هستند.

جالب اینجاست که روسیه با اجازه دولت قانونی سوریه و با احترام به تمامیت ارضی این کشور این کار را انجام داده و این در حالی است که آمریکا بدون قطعنامه از طرف سازمان ملل و بدون اجازه دمشق در حال انجام این اقدامات است.

این مساله نشان‌دهنده نقض قوانین بین‌الملل از سوی آمریکا و عملا اعلام جنگ علیه یک کشور دیگر است.

این اعتراضات همزمان با حمله‌ای که روز گذشته در قندوز اتفاق افتاد، کاملا دوگانگی غرب را آشکار کرد. در حادثه روز گذشته، جنگنده‌های آمریکایی به یک بیمارستان حمله کردند و کشته و مجروح شدن بیش از صد غیرنظامی را رقم زدند.

حال آمریکا سعی می‌کند با یک عذرخواهی ساده که آن هم تاکنون انجام نداده، بر این فاجعه سرپوش بگذارد. این اتفاق نشان می‌دهد غرب تا چه اندازه دچار دوگانگی رفتاری شده است.

رفتار روسیه که براساس قوانین بین‌المللی است و گروه‌های شناخته شده تروریستی را هدف قرار داده محکوم می‌شود و در مقابل آمریکا که با حملات خود مرگ غیرنظامیان و پزشکان را باعث شده، با هیچ‌گونه محکومیتی نه از طرف کشورهای غربی و نه از سوی کشورهای وابسته به غرب رو به رو نمی‌شود.

کشته شدن غیرنظامیان چه از طرف آمریکا و چه از طرف هر کشور دیگری محکوم است، اما با این تعداد بالای تلفات در قندوز کاملا مشخص می‌شود اعتراض غرب به روسیه فقط جنبه سیاسی دارد. در واقع آنچه که برای آمریکا مهم نیست، جان مردم و شهروندان عادی است.

با وجود این‌که گروه‌های تکفیری منطقه را ناامن کرده‌اند و انواع و اقسام کشتن انسان‌ها را به نمایش گذاشته‌اند، غرب به عنوان یک ابزار از آنها استفاده می‌کند و با مدیریت آنها سعی دارد نفوذ خود در منطقه را حفظ کند.

از سوی دیگر و در زمانی که روسیه وارد عمل شده و قصد دارد کار این گروه‌ها را یکسره کند، محکوم می‌شود.

این نشان می‌دهد موضوع مهم برای غرب حفظ جایگاه، سلطه و هژمونی در منطقه است و نه جان انسان‌ها. خواه این انسان‌ها به دست نیروهای تکفیری کشته شوند و یا جنگنده‌های آمریکایی در قندوز.

حسین رویوران - کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها