محققان دانشگاه تهران و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در پژوهشی مشترک برای نخستین بار اثر اکتواین‌ها بر مهار سلول‌های سرطانی ریه انسان (QU-DB) را نشان دادند.
کد خبر: ۸۴۰۸۶۴
گام تازه محققان ایرانی در تولید نسل جدید داروهای ضدسرطان

به گزارش ایسنا، دکتر اکرم صادقی، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در خصوص این دستاورد که گامی در مسیر مهار سلول­های سرطانی انسان است، اظهار داشت: بخش عمده‌ مواد اولیه در صنایع داروسازی و پزشکی از فرآورده‌های میکروبی تامین می شود و استرپتوم ایسس‌ها به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌ انواع داروهای آنتی بیوتیکی و غیر آنتی بیوتیکی همواره مورد توجه زیست شناسان و داروسازانی که به دنبال کشف داروهای جدید هستند می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: اکتواین و مشتق هیدروکسیله آن هیدروکسی اکتواین (اکتواین‌ها) از بیوپلیمرهای سلولی شامل غشاء‌ها، پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و اسیدهای نوکلئیک در برابر تنش‌های مختلف حفاظت می کند و اثرات ضد پیری و ضد التهابی این مواد غیر سمی بر روی سلول‌های انسانی گزارش شده است. نتایج مطالعه‌ای که اخیرا با همکاری محققان دانشگاه تهران و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی انجام شده است برای اولین بار اثر اکتواین‌ها بر مهار سلول‌های سرطانی ریه انسان (QU-DB) را نشان داد.

صادقی تصریح کرد: افزایش مرگ برنامه ریزی شده سلول‌های سرطانی ریه در مقایسه با سلول‌های سالم این بافت و خون، این ترکیبات میکروبی را به عنوان کاندیداهای با ارزش برای تولید نسل جدیدی از داروهای ضد سرطان معرفی می‌کند.

نتایج این مطالعه در چهارمین کنگره بین المللی "Cancer Science & Therapy" ارائه شده و مطالعات تکمیلی شامل بررسی تاثیر اکتواین‌ها بر تومورهای القاء شده در ریه موش در حال انجام است.

گفتنی است این پروژه به طور مشترک با همکاری دکتر اکرم صادقی، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و دکتر مژگان شیخ پور و دکتر فاطمه یزدانی، اعضای هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه تهران در دست انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها