مدتی است بحثی به عنوان حبس‌ زدایی و قضازدایی مطرح شده است. دلیل طرح این موضوع نیز این است که در بحث تعزیرات قانون مجازات اسلامی بسیار از حبس استفاده شده و قانونگذاران برای تلطیف فضای قضایی به دنبال مجازات‌های جایگزین هستند، البته درخصوص مجازات‌های جایگزین باید به بحث افزایش زندانیان، مدیریت فضای زندانیان و آثار سوء این موضوع توجه کرد.
کد خبر: ۸۳۹۵۷۴
مجازات جایگزین باید اثربخش باشد

همچنین باید در نظر داشت که اعلام مجازات جایگزین ظرافت خاص خود را می‌خواهد. زمانی که قانونگذار به فردی مجازات جایگزین می‌دهد، این موضوع نشان می‌دهد که فرد نمی‌تواند مجازات زندان را تحمل کند یا این که مرتکب جرایم سنگین نشده است.

ما زمانی می‌توانیم از تبدیل مجازات حرف بزنیم که بتوانیم بین مجازات جایگزین با عمل ارتکابی مشابهت‌هایی پیدا کنیم و بدانیم که این موضوع برای متهم و همچنین جامعه اثربخش است.

منظور قانونگذار از مجازات جایگزین این نبوده که برای هر جرمی مجازات جایگزین بگذارند؛ بلکه مجازات جایگزین برای جرم‌های خاص و با مجازات‌های اثربخش پذیرفته می‌شود.

همان‌طور که پیش از این گفته شد، مجازات‌های جایگزین زمانی در جامعه اثر مثبت می‌گذارد که به‌جا و برای افراد خاص استفاده شود، در غیر این صورت نه‌تنها مثبت تلقی نمی‌شود؛ بلکه اثرات منفی خواهد داشت.

محمدعلی اسفنانی - عضو کمیسیون قضایی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها