محققان با بهره‌گیری از قدرت ترکیبی دو ویروس، یک آزمایش بالینی طراحی کرده‌اند که هدفش نابودی سلول‌های سرطانی است. این سلول‌ها به‌طور گسترده تکثیر می‌شوند، اما به طرز عجیبی نسبت به عفونت حساس هستند.
کد خبر: ۸۳۸۸۲۰
مبارزه با سلول‌های سرطانی با ترکیب دو نوع ویروس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان یک آزمایش بالینی راه‌اندازی کرده‌اند که به دنبال استفاده از قدرت ترکیبی دو ویروس، جهت حمله به سلول‌های سرطانی، در بیماران مبتلا به تومورهای پیشرفته است.

این آزمایش بالینی، تحت نظر بیمارستان اتاوا، برای اولین بار در جهان منجر به استقرار همزمان دو ویروس در بستر سلول‌های سرطانی خواهد شد.

دکتر دیوید ستوجل، یکی از دانشمندان ارشد در بیمارستان کودکان شرق انتاریو و از مبدعان این روش گفت: «اگر نتایج آزمایش، مشابه نتیجه آزمایش روی موش‌ها و سایر مدل‌های آزمایشگاهی باشد، پیامدهای مثبتی برای درمان سرطان دارد.»

در این آزمایش از نسخه تغییریافته ویروس مارابا (که از پشه خاکی برزیلی جدا شده) و آدنوویروس استفاده شده‌ است که از ویروس سرماخوردگی به دست می‌آید.

دکتر جان بل، یک دانشمند ارشد از بیمارستان اتاوا و از دیگر محققان دخیل در این پروژه گفت: «با استفاده از دو نوع ویروس و یا چند نوع از عوامل زیستی، از راه‌های متعددی، به‌طور همزمان به سرطان حمله می‌شود. بدین ترتیب سلول‌های سرطانی فرصتی برای فرار نمی‌یابند و شانس موفقیت بسیار بالاتر است.»

ویروس، عامل عفونی بسیار تکامل‌یافته‌ای است که قادر به احاطه و نابود کردن سلول‌ها است. برای بیش از یک قرن، دانشمندان به دنبال استفاده از این قدرت برای مبارزه با سلول‌های سرطانی بوده‌اند که به‌طور گسترده تکثیر می‌شوند؛ اما به طرز عجیبی نسبت به عفونت حساس هستند.

ستوجل افزود: «همه ما می‌دانیم که سرطان مخفی است؛ در میان، سلول‌های سالم و عادی ما پنهان می‌شود و از پاسخ ایمنی بدن فرار می‌کند.»

ویروس مارابا که در آزمایشگاه اتاوا اصلاح ژنتیکی شده‌است، قادر به تشخیص تفاوت بین سلول‌های تومور و سلول‌های طبیعی و سپس حمله به سرطان با کمک سیستم ایمنی خود بدن است.

ستوجل، بل و پژوهشگر دیگری به نام دکتر برایان لیچی ، 15 سال پیش در بیمارستان اتاوا شروع به تحقیق درباره ویروس‌های مبارز با سرطان کردند و این آزمایش بالینی حاصل همکاری پایدارشان است. این آزمایش قرار است تا ماه نوامبر 2017 اجرا شود و شامل 79 بیمار است که تومورهای سرطانی‌شان در مقابل درمان‌های مرسوم مقاومت کرده‌اند. برخی از بیماران یکی از ویروس‌ها را دریافت می‌کنند؛ اما اکثر آن‌ها، هر دو هفته یک‌بار، هر دو ویروس را دریافت خواهند کرد.

پس از پایان آزمایش بالینی، یک سال طول می‌کشد تا محققان تمام داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کرده و یافته‌های خود را منتشر کنند.

در حال حاضر، منتخبان شرکت در این آزمایش بالینی، بیماران بزرگ‌سال مبتلا به تومورهای جامد هستند. محققان همچنین به دنبال بیمارانی هستند که سلول‌های سرطانی‌شان، نوع خاصی از پروتئین به نام MAGE-A3 آزاد می‌کنند که باعث آسیب‌پذیری سلول‌ها، به ویروس می‌شود. بیش از 30 درصد از تومورهای سرطانی این پروتئین را آزاد می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها