رییس پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی از ساخت فیلترهایی برای شکار سلول های سرطانی خون با استفاده از خاصیت الکتریکی سلول های سرطانی به دست مهندسان ایرانی خبر داد.
کد خبر: ۸۲۶۶۸۶
فیلتر شکارکننده سلول سرطانی ساخته شد

دکتر کیوان مجیدزاده گفت: با توجه به اهمیت جداسازی و بررسی سلول های سرطانی موجود در جریان خون در کنترل روند درمان بیماران پس از برداشتن توده سرطانی، این فیلترها برای کمک به درمان بیماران و شکار سلول های سرطانی ساخته شده است.

وی، طرح جداسازی سلول های سرطانی در جریان خون را از جمله پروژه های مشترک پژوهشکده سرطان سینه با حوزه مهندسی عنوان کرد و افزود: زمانی که فردی مبتلا به سرطان های توموری مانند سرطان سینه می شود برخی سلول های سرطانی وارد جریان خون می شوند که اگر بتوان هویت این سلول ها را تشخیص داد، در روند درمان بسیار موثر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مجیدزاده گفت: از آنجایی که توده سرطانی در روند درمان سرطان سینه برداشته می شود و در ادامه مسیر درمان توده ای برای بررسی تاثیر درمانی ها وجود ندارد؛ از این رو اگر بتوان این سلول های سرطانی موجود در خون را جدا کرد، قادر خواهیم بود با بررسی ویژگی های این سلول ها پی به موثر بودن روش های درمانی ببریم.

وی افزود: این طرح با همکاری متخصصان نانوفناوری، زیست مواد و مهندسان الکترونیک اجرایی می شود تا بتوان ابزارهای لازم برای جداکردن این سلول ها از جریان خون را تهیه کرد.

مجیدزاده با بیان اینکه تا چند ماه آینده با پیشرفت طرح، کارآزمایی های بالینی برای جداسازی این سلول ها آغاز می شود، اظهار کرد: برای جداسازی سلول های سرطانی از فیلترهایی استفاده می شود که سلول های سالم از آن عبور می کنند اما سلول های سرطانی در این فیلترها به دام می افتند و قادر به خروج از آن نیستند.

این محقق استفاده از ذرات نانو را از دیگر روش های جداسازی سلول های سرطانی از جریان خون عنوان کرد و افزود: این نانوذرات توسط آنتی بادی هایی پوشش داده شده است که به طور اختصاصی برای سلول های سرطانی استفاده می شوند.

مجیدزاده استفاده از فناوری ماکرو فلوئیدیک را از دیگر راهکارها در این زمینه دانست و گفت: با استفاده از ویژگی های الکتریکی سلول های سرطانی می توان آنها را جداسازی کرد از این رو فیلترهای جداکننده به دست مهندسان کشور به همین منظور ساخته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها