کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم دلایل نتایج ضعیف تیم ملی را بررسی می‌کنند

غروب والیبال ایران در شرق آسیا

تیم ملی والیبال ایران بار دیگر در رقابت‌های جام‌جهانی شکست خورد؛ شکستی که البته نگران‌کننده‌تر از نتایج بد قبلی بود. شاگردان کواچ این بار مقابل تیم ملی استرالیا که جزو سهمیه آسیا به شمار می‌رود باختند؛ شکستی سنگین با نتیجه 3‌بر صفر.
کد خبر: ۸۳۸۲۰۵
غروب والیبال ایران در شرق آسیا

استرالیا که به‌واسطه نبود چند ستاره اصلی‌اش، یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های این تورنمنت به شمار می‌رود، در حالی تیم ملی ایران را از پیش رو برداشت که از 8 بازی گذشته اش در 7 مسابقه بازنده از زمین خارج شده بود. با این حال در تقابل شاگردان کواچ و شاگردان سانتیلی، تیمی که اعتماد به نفس بیشتری داشت و با انگیزه‌تر ظاهر شد تیم زردپوش استرالیا بود. بازی در دو گیم اول با نتیجه 27 بر 25 به سود کانگوروها خاتمه یافت و گیم سوم هم حاصل تلاش ملی پوشان ما فقط رسیدن به امتیاز 22 بود.

این شکست هشداری جدی بود برای مسئولان فدراسیون والیبال و بازیکنانی که در خلال همین رقابت‌ها، بارها در مصاحبه‌های خود خطاب به مردم گفتند، مطمئن باشید تیم ملی می‌تواند سهمیه حضور در المپیک را به دست بیاورد.

موضوعی که حالا باید با شک و تردید به آن نگریست و کمی بیشتر از گذشته نگران آینده بود. محمد ترکاشوند، بازیکن اسبق تیم ملی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره دلایل نتایج ضعیف تیم ملی در رقابت‌های جهانی ژاپن گفت: نتایج در مجموع قابل قبول نبوده است. این البته این برد و باخت‌ها در ورزش طبیعی است. یک تیم گاهی اوقات دچار مشکلات روحی – روانی می‌شود یا به لحاظ بدنی تحلیل می‌رود. اما مهم ریشه یابی دلایل این ناکامی است.

محمد ترکاشوند:

این‌که فکر کنیم قهرمان آسیا هستیم یا مقابل تیم‌هایی نظیر آمریکا و لهستان به پیروزی رسیده ایم؛ جز این‌که والیبال ایران را از اهدافش دور کند نتیجه دیگری ندارد

وی با بیان این‌که از ابتدای این رقابت‌ها با توجه به این‌که مردم انتظار داشتند تیم ملی در همین مسابقات سهمیه المپیک را به دست بیاورد فشار زیادی روی ملی‌پوشان بود، افزود: من فکر می‌کنم شکست مقابل آرژانتین ولاسکو در همان بازی نخست شیرازه تیم را به‌هم ریخت و به لحاظ روحی – روانی تاثیر منفی بسیاری روی تک‌تک بازیکنان گذاشت. در مجموع من فکر نمی‌کنم بروبچه‌های تیم ملی کم‌کاری کرده باشند. آنها با تمام توان برای کسب بهترین نتیجه تلاش کردند اما نتیجه آن چیزی نبود که انتظار می‌رفت.

ترکاشوند در ادامه با اشاره به شکست 3 بر صفر ایران مقابل استرالیا و پیروزی دشواری که تیم ملی در بازی با ژاپن به دست آورد گفت: رقابت‌های جهانی امسال تلنگری بود برای والیبال ما که بدانیم دنیا در این رشته ورزشی در حال رشد و ترقی است و تیم‌هایی مثل ژاپن و استرالیا با جدیت در حال تعقیب ایران هستند. پس این‌که فکر کنم ما قدرت اول والیبال آسیا هستیم، یک اشتباه بزرگ است. ما باید این غرور کاذب را کنار بگذاریم و در باد پیروزی‌های قبلی نباشیم. این‌که فکر کنیم قهرمان آسیا هستیم، در سطح اول لیگ جهانی بازی می‌کنیم یا مقابل تیم‌هایی نظیر آمریکا و لهستان به پیروزی رسیده ایم جز این‌که والیبال ایران را از اهدافش دور کند نتیجه دیگری ندارد. مطمئن باشید اگر قرار باشد با همین منوال پیش برویم مشکلات زیادی گریبانگیر تیم ملی والیبال خواهد شد.

ترکاشوند درباره شانس کسب سهمیه المپیک هم گفت: من هم معتقدم از امروز باید نگران کسب سهمیه المپیک بود. صدر درصد کار ما برای صعود به المپیک سخت است و اینگونه نیست که فکر کنیم ما پیروزی مقابل تیم‌های استرالیا یا ژاپن را در جیب خود داریم. المپیک شاخص ترین رویداد ورزشی دنیاست و بقیه کشورها هم مثل ما رویایشان حضور در این مسابقات است. پس با توجه به این‌که زمان زیادی تا آخرین مرحله انتخابی المپیک باقی نمانده و باید تلاش‌ها را مضاعف کرد و بابرنامه‌تر حرکت کرد.

غرور کاذب باید بشکند

مصطفی کارخانه سرمربی اسبق تیم ملی والیبال هم با اشاره به این‌که غرور حاکم بر والیبال باید بشکند عنوان کرد: باید بپذیریم تیم ملی ضعف دارد و باید مشکلات را برطرف کرد.

کارخانه با ابراز ناراحتی از شکست 3 بر صفر ایران مقابل استرالیا گفت: متاسفانه یک غروری بر فضای والیبال ایران حاکم شده که باید بشکند. گاهی برخی حریفان را دست‌کم می‌گیریم و این موضوع به ما آسیب می‌زند. باید قبول کنیم که نتایج و عملکرد خوبی در جام جهانی نداشتیم و ضعف‌ها را باید برطرف کنیم. من هنوز هم معتقدم که ما بهترین بازیکنان و تیم ملی والیبال را داریم اما نباید در باد بردهای قبلی تیم ملی بخوابیم و از اشکال‌ها غافل شویم.

مصطفی کارخانه:

اصلا چنین فضایی در والیبال ایران نیست که بازیکنان بخواهند علیه مربی کار کنند اما قطعا بازیکنان تیم ملی آن نشاط و شادابی همیشگی را ندارند.

وی افزود: قبول نمی‌کنم که بازیکنی در تیم ملی نخواهد خوب بازی کند و تعمدی در این کار باشد. چهار نفر از بازیکنان تیم ملی در تیم باشگاهی با من هستند و به خوبی آنها را می‌شناسم. سایر بازیکنان والیبال ایران را هم می‌شناسم. اصلا چنین فضایی در والیبال ایران نیست که بازیکنان بخواهند علیه مربی کار کنند اما قطعا بازیکنان تیم ملی آن نشاط و شادابی همیشگی را ندارند. شاید بعد از این‌که شروع خوبی در جام جهانی نداشتیم تیم از نظر روحی افت کرد و دیگر نتوانستیم به شرایط خوب برگردیم.

سرمربی سابق تیم ملی والیبال با دفاع از عملکرد کواچ گفت: نمی‌دانم چرا برخی تقصیر‌ها را فقط گردن مربی می‌اندازند. در بازی با استرالیا مگر کواچ چکار می‌توانست انجام دهد که نکرد. واقعا استرالیا بهتر از ایران سرویس زد و قطر پاسور این تیم یک روز استثنایی را پشت سر گذاشت. تیم ایران هم جنگندگی و شادابی همیشگی را نداشت. بعد از این‌که چند بازی باختیم بازیکنان نتوانستند به شرایط معمولی برگردند.

کواچ: مشکل تیم ذهنی است

اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ملی والیبال پس از شکست ایران مقابل استرالیا گفت: ما به استرالیا باختیم زیرا آنها بهتر از ما کار کردند. معمولا ما نمی‌توانیم مقابل این تیم خوب کار کنیم. سه سال پیش در مسابقه‌های انتخابی المپیک به این تیم باختیم و در مسابقه‌های قهرمانی جهان 3 بر یک در یک مسابقه سخت پیروز شدیم. این بار هم هیچ کاری نتوانستیم در مقابل این تیم انجام دهیم. من باید از هواداران ایرانی که برای حمایت از تیم به اینجا آمدند عذرخواهی کنم. می‌دانم که بازیکنانم برای رقابت در کسب سهمیه المپیک به اینجا آمدند اما در طول تورنمنت نتوانستیم خوب کار کنیم.ممکن است که آنها انگیزه کافی برای بازی نداشته باشند. اما نمی‌دانم چرا؟ در طول تورنمنت ما خوب بازی نکردیم و باید درباره روش‌های ذهنی که چگونه شانس پیروزی داشته باشیم بیشتر صحبت کنیم. من فکر می‌کنم مشکل اصلی تیم ما ذهنی است.

برنامه بازی‌های امروز

ایتالیا – آرژانتین/ ساعت 5

مصر – ونزوئلا /ساعت 5:40

ایران - کانادا /ساعت 8:40

ژاپن – لهستان /ساعت 8:45

آمریکا – روسیه /ساعت 11:40

استرالیا – تونس / ساعت 11:40

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها