جام جم ورزشی: تا زمانی که رئال مادرید هنوز در پروسه جذب دیوید دخیا با یک شکست بزرگ و مضحک روبرو نشده بود خورخه مندس در حال تجربه کردن یکی دیگر از روزهای خوب خودش بود.
کد خبر: ۸۳۷۱۵۶
مندس، مردی از جنس پول و قدرت

به گزارش جام جم ورزشی ، مندس، این ایجنت پرتغالی بزرگ دنیای فوتبال که جز 100 چهره بانفوذ و قدرتمند دنیای کنونی فوتبال محسوب می شود پیش از این در پرونده انتقال 21.6 میلیون پوندی مارتیال از موناکو به منچستریونایتد کاملا موفق عمل کرده بود. دخیا نیز پرونده بسیار چرب و نرمی برای مندس به شمار می آمد. قرار بود از این انتقال باز هم مندس صاحب منفعت زیادی شود، مندسی که روزانه ده ها بار تلفن را برمی دارد و شماره فلورنتینو پرس را می گیرد. رقم مجموعه قراردادهای بازیکنانی که مندس مدیربرنامه های آنها بوده از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است اما دخیا کمکی به افزایش این رقم نکرد. معادله پیچیده انتقال نافرجام این دروازه بان به تیم سلطنتی پایتخت اسپانیا اعتبار و قدرت مندس را در دنیای فوتبال کاهش خواهد داد. اما چطور؟!

یک دروازه بان غمگین

مندس پادشاه مدیربرنامه های کل دنیاست. اما با آن حجم از پرونده های قطور در انتقال موفق بازیکنان به تیم های بزرگ حالا یک موکل غمگین روی دست مندس باد کرده است. دیوید دخیا دروازه بانی که رویای قرار گرفتن در دروازه رئال مادرید آن هم در سانتیاگو برنابئو را داشت اکنون غمگین ترین بازیکن منچستریونایتد است. او فقط به این دلیل رئالی نشد که برگ های مربوط به قرارداد وی با تاخیر چهل دقیقه ای به سازمان لیگ اسپانیا رسید، یعنی وقتی که مهلت نقل و انتقالات به پایان رسیده بود و دیگر هیچ کاری نمی شد کرد. مندس مثل همیشه در حال انجام دادن کار خود بود اما به هم خوردن انتقال دخیا به رئال واقعا شوک بزرگی به او وارد کرد. مندس باهوش، مندس حرفه ای، مندس تیزبین چگونه این اشتباه بزرگ را مرتکب شد؟ اصلا این شکست را باید به پای این مرد 49 ساله پرتغالی نوشت؟

مهره کلیدی یک انتقال

مندس همانند بسیاری دیگر از مدیر برنامه های دنیای فوتبال مجاز است از انتقال یک بازیکن تنها پنج درصد سود ببرد اما اگر مذاکرات کافی انجام شود او می تواند نفع بیشتری از این انتقال ببرد، موضوعی که به نظر می رسد در انتقال مارتیال از موناکو به منچستریونایتد اتفاق افتاد و این مرد پرتغالی مبلغی بالاتر از حد مجاز به عنوان حق کمیسیون دریافت کرد. منچستریونایتد زمانی که در پروسه انتقال مارتیال قرار داشت آرسنال وارد گود رقابت شد تا "اد وووارد" مدیر اجرایی یونایتد به شدت احساس خطر کند به خصوص اینکه مارتیال در یکی از گفت و گوهایش اظهار داشت که کار کردن با مربی بزرگی به نام آرسن ونگر(سرمربی آرسنال) آرزوی اوست. اینجا بود که مندس نشان داد چرا قدرتمندترین مدیربرنامه های فوتبالی دنیاست. ونگر تلاش خود را برای جذب مارتیال انجام داد اما در نهایت مندس بود که در این میان نقش کلیدی را ایفا کرد و در نهایت این بازیکن راهی جمع شیاطین سرخ شد. مندس 49 ساله اما فقط به دلیل مارتیال 19 ساله نیست که یکی از قدرتمندترین چهره های فوتبالی به شمار می رود. او یک برنده واقعی است هر چند اخیرا یک شکست سهمگین در پرونده انتقال دخیا متحمل شده است. او مردی از جنس قدرت و پول است که به ندرت حساب و کتاب هایش با مشکل مواجه می شود هر چند اینبار سنگین ترین شکست را تجربه کرد.

دو اتفاق بزرگ با قدرتمندترین ایجنت

مندس در این تابستان تا توانست در بازار نقل و انتقالات اتفاقات بزرگی رقم زد. نخست آنکه مقدمات انتقال 44 میلیون پوندی آنخل دی ماریا از منچستریونایتد به پاری سن ژرمن را فراهم کرد و سپس باعث انتقال 32 میلیون پوندی نیکولاس اوتامندی از والنسیا به منچسترسیتی شد. این ایجنت 49 ساله عادت ندارد درباره جزئیات پرونده های پر سر و صدای خود حرفی بزند اما مشخص است که وی از این انتقالات پر سر و صدا میلیون ها پوند به جیب زده است. موضوعی که مخالفان او را در دنیای فوتبال بیشتر کرده است. این مخالفان بخشی از جریانی هستند که مدیربرنامه های رونالدو و بسیاری دیگر از ستاره ها در سراشیبی قدرت قرار خواهد داد. پپه مدافع پرتغالی رئال مادرید که او هم مدیربرنامه هایش خورخه مندس است او را بزرگ ترین ایجنت فوتبالی توصیف می کند، کسی که می تواند غیر ممکن را در بازار نقل و انتقالات ممکن کند. پپه انتقال خودش به رئال را یکی دیگر از کارهایی توصیف می کند که غیر ممکن بود اما مندس آن را شدنی کرد.

روابط تیره و تار

چهره قدرتمند دنیای فوتبال بر خلاف گذشته حالا روابط تیره وتاری با پرز پیدا کرده که دلیلش چیزی نیست جز شکست بزرگ در انتقال دخیا به این باشگاه مادریدی. در واقع پرز مخالف افزایش قدرت مندس در فوتبال است. نه تنها پرز بلکه بسیاری دیگر از چهره های مطرح فوتبال از جمله مدیران باشگاه های بزرگ اروپایی بابت قدرتمند شدن بیش از اندازه مندس نگران هستند و روی خوش به این مساله نشان نمی دهند. بسیاری از ستاره های فوتبال بدون مندس کاری نمی کنند و تمام امور خود را به وی واگذار کرده اند که در صدر آنها کریستیانو رونالدو قرار دارد. این پرتغالی 49 ساله به راحتی می تواند نقشه های باشگاه های مختلف را نقش بر آب کند. پرز خسته شده است که تعدادی از ستاره های تیم تحت ریاستش مدیربرنامه شان کسی نیست جز مندس. وی حتی با بسیاری از مربیان مطرح هم ارتباط خوبی دارد که در راس آنها خوزه مورینیو سرمربی چلسی قرار دارد که سال هاست مندس را به عنوان مدیربرنامه های خود انتخاب کرده است. مجموعه این اتفاقات باعث شده تا جوی علیه وی به وجود بیاید که این جو تلاش می کند مندس را از رده چهارمین چهره قدرتمند دنیای فوتبال پایین بکشد.

تاثیر گذاری روی رختکن

مندس به عنوان قدرتمندترین مدیربرنامه های فوتبالی حتی می تواند بر روی رختکن رئال مادرید هم تاثیر گذار باشد. تعداد رئالی های حاضر در مراسم ازدواج مندس این موضوع را نشان داد ستاره های کهکشانی تا چه اندازه تحت تاثیر این مرد قرار دارند. اما پس همه این روزهای خوب و افزایش قدرت در فوتبال حالا او با یک شکست بسیار بزرگ روبرو شده است، شکست در زمینه انتقال دخیا به رئال. این شکست چقدر برای او گران تمام می شود؟ مسلما او بابت این شکست بزرگ تبعات منفی زیادی را شاهد خواهد بود. مردی که به گفته رونالدو صادق، سخت کوش و حرفه ای است نمی تواند از زیر بار این شکست تا مدت ها فرار کند. این شکست قدرت او را در دنیای فوتبال کم خواهد کرد.

تاریخ مصرف یک پرتغالی

مندس بخش زیادی از قدرت خود را از رونالدو و مورینیو می گیرد. اما بدون آنها هم به کار خود ادامه می دهد. قدرت این مدیربرنامه ها در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته اما به همان میزان می تواند به سرعت پایین بیاید و شکست در پرونده دخیا می تواند نقش تسریع کننده را ایفا کند. در واقع مندس مثل یک بازیکن تاریخ مصرف دارد. زمانی می رسد که او دیگر مورد مقبول مدیران باشگاه ها نخواهد بود به خصوص اینکه حرف او نزد بسیاری همانند پرز دیگر خریدار ندارد. از سویی برخی از انتقال های مندس با شکست مواجه شده است. همانند انتقال بی سرانجام رادامل فالکائو به منچستریونایتد ولی در مقابل سه انتقال گران قیمت تاریخ کار اوست. نخست انتقال 80 میلیون پوندی کریستیانو رونالدو از منچستریونایتد به رئال مادرید در سال 2009، دوم انتقال 60 میلیون پوندی خامس رودریگوئز از موناکو به رئال مادرید در سال 2014 و سوم انتقال 59.7 میلیون پوندی آنخل دی ماریا از رئال مادرید به منچستر یونایتد در سال 2014. شاید او در سراشیبی قرار داشته باشد اما مسلم است که اکنون چنان قدرتی دارد که بسیاری از ستاره های شاخص دنیای فوتبال به پای او نمی رسند. آقای مندس همچنان در حال پول پارو کردن است.

منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها