پس از گذشت حدود 3 ماه از آغاز به کار دولت نهم ، این دولت توانست بخوبی ساز و کار مناسبی برای ارتباط با توده های مردم اتخاذ کند ، آن گونه که در سفرهای استانی این مهم را شاهد هستیم.
کد خبر: ۸۳۶۵۹

تنها اگر به همین یک مورد نگاهی اجمالی بیندازیم ، کافی است که دربیاییم انقلاب بزرگی در اداره دستگاه اجرایی کشور و ارتباط با مردم رخ داده است . با این همه ، نگارنده بنای بحث در خصوص ساز و کار ارتباط دولت با توده های مردم را ندارد بلکه قصد آن دارد به «ساز و کار ارتباط با نخبگان» توجه کند. گر چه از دولت انتظار نمی رود در این مدت کوتاه تصدی مسوولیت ها ، به ارائه و عملی کردن این ساز و کار بپردازد ولی اخبار دولت حکایت از آن دارد که نخبگان درون این دولت در حال طراحی این ساز و کار هستند. لازم است اصحاب نقد و نظر ، دولت را در طراحی ساز و کار ارتباط با نخبگان یاری رسانند. اکنون که ضرورت ایجاد «ارتباط با نخبگان» از سوی دولتمردان ، هویداست ، برآنم که در این مجال کوتاه تنها به اولین نکته در خصوص طراحی این ساز و کار یعنی شناسایی لایه های مختلف نخبگان بپردازم . در صورتی که لایه های مختلف نخبگان در جامعه شناسایی شوند و بدرستی درک و فهم شوند ، در ارتباط آنها دولت هم می تواند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد و هم به جمع آوری نظرات و دیدگاه های علمی و کارشناسی لایه های مختلف نخبگان کشور بپردازد به نظر می رسد اهم لایه های مختلف نخبگان در جامعه مان چنین است:

دانشجویان

تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی و مبارزات ملت بزرگ ایران نشان می دهد دانشجویان همواره پیشتازان این عرصه بوده اند. از طرف دیگر ، تجربه دکتر احمدی نژاد در شهرداری تهران حاکی از آن است که این جمع از نخبگان کشور ، در قالب مشاوران جوان توانستند بدنه شهرداری را با نشاط و شادابی خود به تحرک وادارند. اکنون ظاهرا به دلیل برخی مشکلات جدی ، بحث مشاوران جوان به محاق رفته است.

روحانیون

بدون تردید کمتر حرکت اجتماعی در این کشور سامان یافته که در راس آن روحانیونی آگاه حاضر نبوده اند. روحانیون در طول تاریخ کشورمان همواره با حفظ و درک واقعیت ها به دنبال ایجاد تحول و دگرگونی بوده اند که البته در چند سال اخیر نیز رویکرد آنها به تولید علم از عرصه اسلام فردی به اسلام اجتماعی نیز حایز توجه است که در این راه می توانند «دولت اسلامی» را یاری کنند.

اصحاب رسانه و مطبوعات

متاسفانه دولت نهم از نداشتن یک استراتژی رسانه ای مدون و واحد رنج می برد و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از دستاوردها و عملکرد مثبت این دولت از دید افکار عمومی پنهان بماند. دستاوردهای بزرگ دولت در پرونده هسته ای ، فلسطین ، سفرهای استانی و ارائه لوایح جدی و ریشه ای برای پاسخگویی به مطالبات عمومی از جمله این موارد است . گام اول در ارتباط با اصحاب رسانه و مطبوعات در دولت نهم ، تعیین سخنگو بود که بالاخره پس از مدتی انجام شد ولی هنوز ستاد رسانه ای دولت شامل : سخنگو ، خبرگزاری رسمی دولت ، روزنامه آن و... نتوانسته اند ارتباط مشخص و تعریف شده ای با هم داشته باشند تا ساز و کار آنها در خصوص نخبگان رسانه و مطبوعات فراهم شود.

دانشگاهیان و فرهنگیان

این قشر از نخبگان جامعه به دلیل وظیفه ای که خود و جامعه برای آنها تعریف کرده است ، به طور مستمر به پرورش جوانان مستعد ایران اسلامی می پردازند بنابراین اثر گذاری بالای آنان بر هیچ کس پوشیده نیست و براحتی می توانند مسائل ، مشکلات و نظرات جامعه علمی و نخبه پرور را به دولتمردان و بعکس منتقل کنند. هنرمندان ، تکنوکرات ها ، فرماندهان نظامی و سران احزاب از دیگر لایه های نخبگان کشور هستند که در طراحی ساز و کار ارتباط با نخبگان باید مورد توجه جدی قرار گیرند. البته توضیح ناکافی درباره این لایه ها به معنی کم بودن درجه اهمیت آنها نیست بلکه به دلیل کوتاهی در سخن است. اهمیت بالای این لایه ها همچون دیگر نخبگان جامعه برنگارنده ، برنامه ریزان و استراتژیست های دولت پوشیده نیست.

مجتبی توانگر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها