خواب کمتر، سرماخوردگی بیشتر

کم‌کم به پاییز نزدیک می‌شویم و باید بیشتر مراقب باشیم. سرماخوردگی بیماری به ظاهر ساده‌ای است که وقتی به آن مبتلا می‌شویم بدنمان ضعیف می‌شود، البته خود ضعف سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند موجب سرماخوردگی شود. یکی از علل ضعف سیستم ایمنی هم نداشتن خواب کافی است.
کد خبر: ۸۳۵۴۴۶

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که در طول روز کمتر از 6 ساعت می‌خوابند، چهار برابر بیشتر نسبت به افرادی که بیش از 7 ساعت می‌خوابند به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

نویسنده این مطالعه دکتر اریک اِی پِراثر در این‌باره می‌گوید: تاثیر نتایج به‌دست آمده واقعا شگفت‌آور بود.

مطالعات فراوانی در این زمینه صورت گرفته و نتایج نشان داده است افرادی که خواب کافی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند. درواقع کمبود خواب روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد.

هرچند تحقیقات معمولا براساس گزارش فردی از میزان خواب یا براساس نتایج به‌دست آمده در کلینیک‌های خواب انجام گرفته است و نظرات و محدودیت خواب در کیلینیک‌های نامبرده روی گزارش‌ها تاثیرگذار بوده است. بنابراین پِراثر و همکارانش تحقیقی را روی 164 فرد بالغ حاضر در یک هتل به مدت یک هفته انجام دادند. به این صورت که میزان خواب این افراد بی‌طرفانه و از طریق یک مانیتور مچی مورد بررسی قرار گرفت. بعد از یک هفته محققان در بینی شرکت‌کنندگان سالم چند قطره حاوی ویروس سرماخوردگی را ریختند و با این کار ابتلا به سرماخوردگی از طریق تنفس هوایی که یک فرد بیمار در آن سرفه یا عطسه کرده است، شبیه‌سازی کردند. سپس شرکت‌کنندگان به مدت پنج روز دیگر مورد بررسی قرار گرفتند. در مدت این پنج روز دستمال‌های کاغذی که افراد با آن بینی‌اشان را تمیز کرده بودند، جمع‌آوری شد تا از این طریق محققان میزان گرفتگی بینی و البته ضایعات خارج شده را اندازه بگیرند.

نتیجه به‌دست آمده واقعا جالب توجه بود، افرادی که در طول هفته کمتر از 6 ساعت خوابیده بودند، بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار داشتند. این نتایج حتی با وجود اضافه شدن عوامل دیگری چون استرس، سیگار کشیدن و وزن بدن، کمبود خواب را مهم‌ترین عامل پیش‌بینی ابتلا به سرماخوردگی نشان می‌داد.

به گفته پِراثر، نداشتن خواب کافی عملکرد سلول‌های مبارز T و B را دچار اختلال می‌کند و همین امر موجب کاهش ایمنی بدن می‌شود.

این اولین تحقیقی است که با داده‌های بی‌طرفانه ارتباط بین احتمال ابتلا به سرماخوردگی و کمبود خواب را نشان می‌دهد و تائید می‌کند، از این‌رو یافته‌های اخیر بسیار اهمیت دارد.

منبع: yahoo

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها