ایرانی‌ها از مهد فناوری جهان چه سهمی دارند؟

ستارگان ایرانی «سیلیکون ولی»

یکی از ویژگی‌های فناوری‌های نوین و بویژه فناوری اطلاعات این است که افرادی با ملیت‌های گوناگون در تیم‌های مختلف کاری به فعالیت مشغولند.
کد خبر: ۸۳۳۲۱۷
ستارگان ایرانی «سیلیکون ولی»

در این میان، ایرانیان زیادی را می‌توان در میان شرکت‌های برتر و مطرح جهان یافت که توانسته‌اند شایستگی‌های زیادی از خود به نمایش گذاشته و دستاوردهای گوناگونی به همراه آورند.

در سال‌های اخیر سعی شده است پلی میان ایرانی‌های خارج از کشور و فعال در حوزه آی‌تی و ایرانی‌های داخل کشور ایجاد شود تا با ایجاد ارتباطی سازنده، دو طرف بتوانند فرصت‌هایی در اختیار هم قرار دهند.

یکی از فعالیت‌هایی که بتازگی با همین هدف انجام شد کنفرانس آی بریج بود که کارآفرینان مشهور حوزه آی‌تی در خارج و داخل ایران را به زیر یک سقف برد.

با توجه به ظرفیت رشد کشور در حوزه آی‌تی باید پل‌های بیشتری بین کارآفرینان و مدیران این صنعت زده شود تا از توانایی‌ها و تجربه‌های آنها برای توسعه کشور استفاده شود. لازمه این کار آشنایی با ایرانیان مطرح حوزه فناوری است.

امید کردستانی

بی‌تردید امید کردستانی را می‌توان شناخته‌شده‌ترین ایرانی در قلب فناوری اطلاعات دنیا یعنی سیلیکون ولی دانست. او طی سال‌های خدمتش در گوگل، توانسته سود بسیار چشمگیری را نصیب این شرکت بزرگ کند.

امید کردستانی سال 1342 در تهران به دنیا آمد و پس از مدتی همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت کرد.

او پس از تحصیل در دانشگاه مدتی در شرکت معروف «نت اسکیپ» به کار مشغول شد. شرکت نت اسکیپ، یکی از شرکت‌های بسیار پیشرو در زمان خود در زمینه طراحی مرورگرهای اینترنتی بود.

عملکرد مثبت امید کردستانی در نت اسکیپ سبب شد بتواند به جمع مدیریت اجرایی گوگل بپیوندد. ابتکار عمل او در زمینه جذب تبلیغات هدفمند متنی در این موتور جستجو، توانست زمینه سود سرشار گوگل را فراهم کند و امروزه بیش از 90 درصد سود این شرکت بزرگ از همین راه به دست می‌آید.

مجله معروف تایم در سال 2006 آقای کردستانی را که از ثروتمندترین مردان جهان نیز به‌شمار می‌رود، یکی از تاثیرگذارترین افراد در جهان معرفی کرد.

جمله معروفی از امید کردستانی نقل می‌شود که شاید بتوان راز موفقیتش را نیز در آن جست. او در جایی گفته بود «تصمیمات کوچک را با مغزتان بگیرید، ولی برای تصمیمات بزرگ سراغ دلتان بروید». در واقع، دنبال کردن علایق عمیق درونی می‌تواند راه موفقیت را برای هر کسی هموار کند.

دارا خسروشاهی

اکسپدیا (Expedia.com) یک سایت معمولی نیست. در واقع شرکت اکسپدیا، مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین وبسایت‌های مرتبط با حوزه گردشگری را در اختیار دارد که خدماتی نظیر رزرواسیون هتل و پرواز ارائه می‌کند.

حتی شبکه اجتماعی معروف «تریپ ادوایزر» (TripAdvisor) نیز جزو زیرمجموعه‌های این شرکت به‌شمار می‌رود.

اما خوب است بدانید مدیر ارشد این مجموعه، یک ایرانی است. دارا خسروشاهی، یکی از ایرانی‌های بسیار موفق در سیلیکون ولی به‌شمار می‌رود.

خسروشاهی طی حدود ده سال حضورش در این مجموعه توانسته این مجموعه را به یکی از اصلی‌ترین مراجع آنلاین در زمینه گردشگری در جهان تبدیل کند.

آرش فردوسی

سرویس دراپ باکس برای همه کسانی که به فناوری‌های دیجیتال علاقه‌مندند، یک نام آشناست. دراپ باکس این امکان را به هر کاربر می‌دهد فایل‌های مورد نظرش را روی سرورهای ابری بارگذاری کرده، سپس از دستگاه‌های مختلف نظیر رایانه شخصی و گوشی هوشمند به آن دسترسی داشته باشد. اما شاید برای شما هم جالب باشد که یکی از دو بنیانگذار این سرویس، ایرانی است.

آرش فردوسی، جوان ایرانی تبار مقیم ایالات متحده است که سال 2007 همراه دوستش درو هوستون، این سرویس را طراحی و عرضه کرد.

این سرویس از همان ابتدای کار با استقبال گسترده کاربران روبه‌رو شد و اکنون یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های ذخیره فایل به شمار می‌رود و میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان دارد.

هادی پرتوی

هادی پرتوی به همراه برادرش علی پرتوی، یکی از موفق‌ترین ایرانیان حاضر در سیلیکون ولی به شمار می‌روند.

هادی پرتوی دستاوردهای زیادی در کارنامه عملکرد خود دارد و برای نمونه می‌توان به ارائه مشاوره به شرکت‌های بزرگی نظیر فیسبوک، دراپ باکس و زپوس اشاره کرد.

هادی پرتوی فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است و در سال‌های دهه 1990 در مایکروسافت، مدیریت برنامه پیشبرد مرورگر اینترنت اکسپلورر را بر عهده داشت.

او پس از عرضه اینترنت اکسپلورر نسخه 5، از مایکروسافت جدا شد و شرکتی به نام «شبکه تل می» (Tellme Network) را پایه‌گذاری کرد. مایکروسافت پس از مدتی این شرکت را به قیمت 800 میلیون دلار خرید.

همچنین هادی پرتوی یک‌سال مدیریت پایگاه MSN را بر عهده داشت و توانست در این بازه زمانی، سبب رشد 30 درصدی این سایت شود. با وجود این، شاید اصلی‌ترین موفقیت هادی پرتوی و برادرش را بتوان در طراحی و راه‌اندازی سایت معروف Code.org دانست.

سایت Code.org یک سایت آموزشی است که مهارت برنامه‌نویسی را به کاربرانی از سراسر دنیا آموزش می‌دهد.

سعید عمیدی

اداره یک کسب و کار نوپا (یا همان استارتاپ) در زمینه فناوری اطلاعات و دیجیتال کار بسیار دشواری است.

از آنجا که بسیاری از جوانانی که استارتاپی راه می‌اندازند از دانش و تجربه کافی برای ادامه مسیر برخوردار نیستند، برقراری ارتباط موثر با دیگر استارتاپ‌ها و البته جلب سرمایه‌گذار می‌تواند زمینه موفقیت آنها را فراهم کند.

اما یک راه‌حل بسیار خوب برای استارتاپ‌ها وجود دارد و آن هم وبسایت «پلی اند پلاگ»
(play and plug) است.

این وبسایت نه تنها فرصتی برای آشنایی صاحبان استارتاپ‌ها با هم و بهره‌گیری از تجربیات یکدیگر فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند تعامل میان سرمایه‌گذاران و این کسب و کارهای نوپا را نیز تقویت کند.

امیر عمیدی، یکی از ایرانیان موفق در سیلیکون ولی است که این وبسایت بسیار موثر را بنیانگذاری کرده است. این وبسایت تاکنون توانسته از هزاران استارتاپ پشتیبانی و زمینه جذب سرمایه‌گذاری برای ده‌ها استارتاپ را نیز فراهم کند.

علی روغنی

علی روغنی را در توییتر به نام آقای همه کاره (Mr. Fix It) می‌شناسند. او از زمان تاسیس این شرکت تاکنون در سمت‌های مختلف مدیریتی حضور داشته و استعداد خود را در زمینه حل مسائل مختلف پیش روی این شرکت پیشرو به نمایش گذاشته است.

او نقش زیادی در سودآوری توییتر در سال‌های اخیر داشته است. علی روغنی 42 ساله، حدود یک سال پیش از شرکت توییتر بیرون آمد. او اکنون در یکی از بزرگ‌ترین مراکز شتاب‌دهنده استارتاپی به نام «وای کامبینیتر» مشغول به کار است.

فرزاد ناظم

ناظم سال 1340 در تهران متولد شد و پس از دوره دبیرستان برای ادامه تحصیل به ایالات متحده رفت. او پس از آن در شرکت معروف «اوراکل» مشغول کار شد سپس در سال 1375 به شرکت «یاهو» پیوست.

ناظم در زمان حضورش در یاهو به‌عنوان مدیر فنی توانست این وبسایت را به یکی از پرطرفدارترین وبسایت‌های جهان تبدیل کند.

او سال 1386 از کار در یاهو استعفا کرد و اکنون به فعالیت‌های مختلفی نظیر آموزش به کارآفرینان جوان و نیز موسسات خیریه مشغول است.

سالار کمانگر

حضور ایرانیان در گوگل به امید کردستانی محدود نمی‌شود. سالار کمانگر یکی از ارشدترین مدیران گوگل است که در 22 سالگی به گوگل پیوست و به عنوان هفتمین کارمند این شرکت که در آن دوران هنوز به شهرت امروزی دست نیافته بود استخدام شد.

سالار کمانگر مدتی به عنوان مدیر یوتیوب فعال بود. او به همه جوانان توصیه می‌کند برای موفقیت در زندگی، به سراغ علاقه خود بروند و فقط به این ترتیب است که می‌توانند در شغل خود پیشرفت کرده و به مقام‌های بالا برسند.

دره فناوری

سیلیکون ولی را همه به دلیل قرار گرفتن بسیاری از شرکت‌های معروف حوزه فناوری جهان در این ناحیه می‌شناسند؛ منطقه‌ای در جنوب شرقی سانفرانسیسکو که شهرهای متعددی را دربرمی‌گیرد.

برای آشنایی با تاریخچه این ناحیه باید به دهه 1930 میلادی بازگردیم، زمانی که دو دانشجوی مهندسی، ویلیام اچ‌پی و دیوید هیولت فعالیت خود را در یک گاراژ آغاز کردند تا سنگ بنای شرکت اچ‌پی را پایه‌ریزی کنند.

آنها آن زمان تصور نمی‌کردند که گاراژشان به نماد دره سیلیکون تبدیل شود. اکنون شرکت‌های بزرگی از جمله اپل، اینتل، ایسوس، گوگل، یاهو، اوراکل، اینتل، ای بی، مایکروسافت، انویدیا، ادوبی و... در این منطقه قرار دارد.

صالح سپهری‌فر - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها