45 سال پیش در روز 4 سپتامبر سال 1970 میلادی سالوادور آلنده سوسیالیست به عنوان رئیس جمهور کشور شیلی انتخاب شد.
کد خبر: ۸۳۲۰۲۲
آلنده رئیس جمهور شیلی شد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، سالوادور آلنده با کسب 36.3 درصد آرا در مقابل 2 حریف قدرتمند خود از جناح راست خورخه الساندری با کسب 35 درصد آرا و رادومیرو تومیچ با کسب 27.8 درصد آرا توانست به مقام ریاست جمهوری شیلی دست یابد.

انتخاب سالوادور آلنده به لطف حمایت نمایندگان حزب دموکرات مسیحی در مجلس شیلی تصویب شد. این نخستین بار بود که یک سوسیالیست توسط انتخابات در راس یک کشور آمریکای لاتین قرار می گرفت.

رئیس جمهور جدید بر یک ائتلاف شکننده اتکا داشت که از میانه رو ها تا افراطیون چپ مائوئیست تشکیل شده بود.

تدابیر اجتماعی آلنده از قبیل افزایش دستمزدها ، ملی کردن معادن مس و شرکت های بزرگ شیلی و غیره هرگز با توافق جمعی جناحش همراه نمی شدند.

علاوه بر این آلنده با یک جناح راست مواجه بود که در مجلس اکثریت داشت.

عوامل سازمان جاسوسی ایالات متحده ، سیا و شرکت های چند ملیتی که در شیلی فعالیت داشتند ، به ویژه تراست مخابراتی آتی اند تی مخفیانه از جناح راست حمایت می کردند.

سازمان سیا و شرکت های چند ملیتی با دسیسه چینی ها و توطئه ها موجب بروز مشکلات عمده در کشور شیلی به منظور تضعیف حکومت آلنده می شدند.

اعتصاب های بی وقفه کشور شیلی را فلج کرده بودند. قیمت ها دائما افزایش یافته و تولید مواد غذایی کاهش می یافت.سالوادور آلنده از هر سو با تهدیدات بی شماری مواجه بود.

سالوادور آلنده برای مقابله با تهدیداتی که از هر سو وی را احاطه کرده بودند به ارتش متوسل شد. در نوامبر سال 1972 میلادی ، آلنده فرمانده نیروی زمینی ارتش کارلوس پراتس را به مقام نخست وزیری و نیز وزارت کشور منصوب کرد.

اما مجلس تمام راه ها را به روی او بسته بود و امکان فعالیت را از آلنده سلب کرده بود. بنابراین آلنده ناگزیر شد به عنوان آخرین راه حل به یک همه پرسی متوسل شود.

در این هنگام ژنرال آگوستو پینوشه ، فرمانده نیروهای مسلح شیلی با حمایت و نقشه سازمان سیا تصمیم به کودتای نظامی می گیرد تا به تجربه سوسیالیسم در شیلی خاتمه دهد.

درواقع، 3 سال و 7 روز بعد از پیروزی سالوادور آلنده در انتخابات ریاست جمهوری شیلی در کودتای پینوشه که از حمایت سازمان سیا ، دولت آمریکا و شخص هنری کیسینجر ، وزیر خارجه آمریکا برخوردار بود حکومت آلنده سرنگون و خود او کشته شد.

کودتاچیان گفتند او با یک رگبار مسلسل خودکشی کرده است. آلنده هنگام مرگ 65 سال داشت.

کشور شیلی پس از آن مدت 16 سال گرفتار یکی از وحشتناکترین و خونخوارترین دیکتاتوری های نظامی امریکای لاتین شد و هزاران نفر از مردم این کشور به صورت پنهان یا آشکار از سوی حکومت ژنرال پینوشه به قتل رسیدند.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها