وی در ادامه تصریح کردهاند که «خودروسازان داخلی مشکلی ندارند». قبل از اینکه وارد بحث اصلی و پاسخگویی به استدلال ایشان شویم، ذکر این نکته ضروری است که این قلم در مقام دفاع یا رد هیچکمپینی از جمله «کمپین نخریدن خودروهای داخلی» نیست.
چرا که اصولا این کمپینها از دل رسانههای اجتماعی که به هر فرد عادی قدرت تریبوندار شدن را میدهد، برآمده و در واقع خود مردم باعث استقبال یا بیاعتنایی به آن میشوند.
با این حال با نگاهی به نوع سخنان وزیر، ایشان سوالات پرسیده شده اما پاسخ داده نشده را دوباره روی میز قرار میدهد:
1ـ اول از همه باید پرسید چرا ایشان طوری سخن میگوید که در ذهن شنونده، شان مقام وزارت به سهامداری شرکت خودروساز سقوط میکند؟ مگر ایشان در مقام وزیر ، مسئول حمایت از حقوق مردم نیستد؟ اگر هستند، پس جای حقوق مادی و معنوی وامنیت مردم در صنعت خودرو کجاست؟ مگر بارها گفته نشده صنعت خودرو دولتی نیست و متعلق به بخش خصوصی و عمومی غیردولتی است؟ پس چرا وزیر ، با این بخش، آنگونه که تامینکننده حقوق مردم باشد، برخورد نمیکند؟ یادتان میآید زمانی که مردم از دولت درخواست کاهش قیمت خودرو را داشتند، سخنگوی دولت گفت چون خودروسازان دولتی نیستند، ما امکان امر و نهی کردن به آن را نداریم؟ اگر آن امکان نیست، الان این دفاع تمام قد آقای وزیر چه معنی میدهد؟
2ـ ایشان بحث حمایت از تولید ملی را بهعنوان محور استدلالشان مطرح کردهاند. درپاسخ باید گفت کدام ایرانی را سراغ دارید که اعتلای نام ایران را در سر نداشته باشد؟ اما حمایت از تولید ملی به چه قیمت؟ به بهای دم فرو بستن طولانی از قیمت غیرواقعی و کیفیت غیر قابل دفاع برخی خودروهای داخلی؟
3ـ انواع کالاهای صنعتی در رستههای مختلف تولید و صادر میشود. این که وزیر تقریبا در هر فرصتی ناچار است از خودروسازان دفاع کند، خود موید مشکل خودروسازان در ایران است. در ثانی حمایت از خودروی ملی و تولید ملی یک چیز است و حمایت از آنچه خودروسازان خوانده میشود یک چیز دیگر. تعرفه واردات قطعات یدکی 10درصد و تعرفه واردات خودرو 90 درصد است اما این تعرفه پایین برای قطعات یدکی منجر به ورود قطعات کمکیفیت از خارج شده است.
4- و سرانجام یکی از اثرات«پساتحریم» این است که استانداردهای رقابت بالا میرود و مردم کالای ارزان و با کیفیت میخواهند و تولیدکنندگان و از جمله خودروسازان، اگر به این قاعده تن ندهند، امروز نه فردا نه اما در آینده نزدیک، اسیر جبر بازار و خواست مصرفکننده میشوند. دیگر هم بهانه تحریم وسط نیست. افکار عمومی از رشد بهرهروری، کاهش هزینههای تولید با استفاده از علم روز مدیریت، فروتنی و پاسخگویی به مشتری و رقابت به نفع مصرفکننده حمایت میکندومی پرسد چرا قیمت خودرو پایین نمیآید؟مگر گفته نمیشد تحریم ها صنعت خودرو را قفل کرده؟پس چرااثرات رفع یا شل شدن آن دیده نمی شود؟درنهایت نیز واقعیت این است که مردم خودرو ایرانی و ملی میخواهند وکیست که نخواهد؟ اماخودرویی که حداقل شاخص های قیمتی وکیفی وایمنی را داشته باشد.لذاانتظار بحق این است که با مردمی هوشیار وتحلیل گرمان با زبان استدلال صنعتی واقتصادی سخن بگوییم و اگر استدلالمان به حق باشد،کیست که نپذیرد؟...
سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
شماها در حق این ملت خیانت فساد غارت تجاوز كردید نه مردم ...
نمیخرم - نمیخرند -نمیخرند
اول اینكه لحن صحبت یك ادم باسواد و مثلان نماینده ملت بسیار جای تعامل دارد كه ازاین پس در انتخاب اینها به عنوان حامیان حقوق ملت میبایست اندیشید ودوم اینكه چه اسراری بعد از بیش از30 سال تولید خودروهای بی كیفیت توسط خودروسازی ها داخلی موردحمایت بی منطق وزیر محترم میباشد.نه اینكه مردم میبایست در رفاه وامنیت وازادانه حق انتخاب كالای ارزان وبا كیفیت داشته باشند سوم اینكه چراگزارشات شفاف دراختیار مردم قرار نمیدهند چرا به شعور مردم احترام نمیگذارند تابا مطالعه ومقایسه اماری ارائه شود تا همه مردم كه خودشان انقدر سوادو تحلیل اقتصادی دارند تابتوانند انتخاب مناسب را مدنظربگیرند.تا كالای مناسب مورد مصرف قرارگیرد.
40سال فقط خون مردم رو به شیشه گرفتن و هیچ كاری هم نتونستن بكنن.
اینبار شاهد معجزه ملی خواهید بود كه درتاریخ ثبت خواهدشد..... اینبار مردم فهیم حماسه ای می آفرینن كه دنیا حساب كار دستش بیاد-زنده باد وحدت ملی -
شركت مزدا اعلام كرد تولیدات سال2014ما فلان عیب را دارد محصول را ازمشتری گرفتن بعد محصول جدید دادن با نامه عذرخواهی و كلی اپشن اضافی شما چه كردید
من به عنوان یك ایرانی اگر جنس ایرانی نمیخرم به چند دلیل
1. از بی كیفیتی و قطعات جعلی ان( باسم ایرانی ساخت چین)
2. عدم پاسخگویی درمقابل مشتری و برخورد از بالا به پایین با مشتری
3. تولید ملی كه موتورش غربی بدنه اش چینیست
4. مسئولینی كه خود حاضر به استفاده از تولید خود نمیباشند
پس دیگر التماس ملت نكن . و ما را از هیچ چیز نترسان
واقعا چنین آدم های بی مسئولیتی چطور به این رده میرسند وزیر صنعت یك كشور چنین برداشتی داشته باشه وای به حال صنعت بعد میگن چرا لنگ می زنیم تو صنعت
بهتره میدان و قدرت رو به جوانها ی با استعداد و باسواد بدهند تا مملكت رو بسازند