توسعه بسکتبال سه نفره در سطح جهانی، فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) را شگفت‌زده کرده است. بر این اساس فیبا می‌کوشد در پروسه‌ای طولانی‌مدت، این نوع بازی را در سطح جهانی و مهم‌تر از آن المپیک بیشتر معرفی کند.
کد خبر: ۸۲۹۳۱۱
بازی 3 نفره بسکتبال پشت دروازه المپیک

این بازی همراه بسکتبال ساحلی برای آن که بسکتبال درون جامعه بیشتر جا باز کند، مطرح است؛ بنابراین فدراسیون‌های تابعه در سراسر دنیا فعالیت‌های دامنه‌داری را در سطح رقابت‌های سه نفره آغاز کرده‌اند. امکانات کم و تعداد بازیکنان معدود با توجه به این که بسکتبال سه نفره در محیط‌های روباز و مقابل دیدگان رهگذران تعریف شده از ویژگی‌های این مسابقه در برابر بسکتبال پنج نفره به شمار می‌رود که نیازمند امکانات خاصی است.

ممکن است به زودی بازی 3 به 3 در دنیای بسکتبال با یک تحول عظیم روبه‌رو شود. ریشه‌های این تحول در المپیک قرار است، دوانده شود. براساس آخرین اخبار دنیای بسکتبال احتمالا 3 به 3 به رقابت‌های المپیک افزوده می‌شود که در این صورت تحولی عظیم و تاریخی در تاریخ بسکتبال به وجود می‌آید. البته هنوز مشخص نیست این اتفاق قطعی خواهد شد یا خیر یا این که3 به 3 قرار است جانشین بسکتبال در المپیک شود. شاید هم در کنار بسکتبال یکی از رشته‌های المپیک باشد؛ اما به هر حال حتی مطرح کردن بحث آن می‌تواند به رشد3 به 3 کمک کند، ورزشی که در ایران نیز در حال پیشرفت است.

فعالیت‌های زیادی در رابطه با رقابت‌های 3 به 3 در ایران و برگزاری کلاس‌های آموزشی آن انجام می‌شود. در واقع این رشته مفرح و جالب تفاوت‌های زیادی با گذشته پیدا کرده که این تفاوت فقط به پیشرفت و عمومی شدن آن میان مردم ارتباط دارد.

عباس مرشدی، رئیس کمیته 3 به 3 فدراسیون بسکتبال در این ارتباط می‌گوید: سمیناری با حضور روسای کمیته استان‌ها چهاردهم مرداد برگزار شد و در کنار آن کلاسی درباره قوانین موجود در بخش 3 به3 برپا کردیم. در جلساتی که به همین منظور برگزار شد مقرر شد استان‌ها با شدت و قدرت بیشتری رقابت‌های داخل استانی را برگزار کنند و فدراسیون بسکتبال هم برگزاری رقابت‌های مناطق را به عهده بگیرد. پس از این اتفاقات در نهایت رقابت‌های 3 به 3 قهرمانی کشور برگزار خواهد شد.

وی درباره ویژگی‌های این بازی می‌گوید:3 به 3یک ورزش خانوادگی و عمومی به شمار می‌آید که در فضای باز برگزار می‌شود. به همین دلیل هدف ما این است که این رشته را بیشتر از هر زمان دیگری به سمت خانواده‌ها ببریم. باید شرایطی فراهم کنیم تا علاقه‌مندان به این رشته راحت‌تر بتوانند به بازی‌های 3 به 3 بپردازند.

رئیس کمیته3 به 3 فدراسیون بسکتبال ادامه می‌دهد: قراردادی با فیبا منعقد خواهد شد که بر اساس آن بتوانیم در رقابت‌های بین‌المللی هم شرکت کنیم. رقابت‌های3 به3مانند پنج به پنج نیست و ما حتما باید قبل از حضور در رقابت‌های رسمی در چند مسابقه خارجی شرکت کنیم تا بتوانیم جواز حضور در رقابت‌های معتبرتر را به دست آوریم.

تاکنون هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان و کرمانشاه استان‌هایی هستند که بیشترین فعالیت را در رشته 3 به3 دارند و میزبان رقابت‌های این رشته هم بوده‌اند. این رقابت‌ها در ماه‌های اخیر با عنوان جام رمضان برگزار شده است.

مرشدی در پایان درباره جایگاه این بازی میان هیات‌های استانی می‌گوید: بسکتبال3 به 3 در استان‌های ما غریبه نیست. این همان بسکتبال خیابانی است که سال‌ها در زمینه بسکتبال قهرمان ساخته است. ولی اینک فیبا می‌خواهد فعالیت‌های مربوط به این بخش را سازمان یافته‌تر دنبال کند. فدراسیون بسکتبال نیز پیش از این فعالیت‌های متعددی در این زمینه داشته، اما با توجه به این که 3 به 3 به عنوان ورزش همگانی معرفی شده است، باید خیلی بیشتر از حجم موجود مورد توجه قرار بگیرد.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها