پایگاه آمریکایی به نقل از مقامات دولت اوباما:

حمایت از برجام حمله به ایران را آسان ‌تر می ‌کند

جدال کاخ سفید و لابی های مخالف توافق هسته ای ایران

سناتورهای موافق توافق، ۲۸ نفر شدند

کاخ سفید در روزهای اخیر از شادی پیوستن دو سناتور دموکرات دیگر به جمع حامیان توافق هسته ای در پوست خود نمی گنجد حال آنکه جریان های مخالف به همان اندازه بر شدت تبلیغات منفی خود افزوده اند.
کد خبر: ۸۲۹۱۷۷
سناتورهای موافق توافق، ۲۸ نفر شدند

به گزارش مهر، رای گیری در خصوص توافق هسته ای ایران در تاریخ ۱۷ سپتامبر سال میلادی جاری در کنگره آمریکا انجام می گیرد و به این ترتیب کاخ سفید ۲۳ روز وقت دارد تا آراء موافق نمایندگان دموکرات را به نفع خود خریده و مانع از پیوستن آنها به صف مخالفان شود.

در مجموع ۴۶ سناتور و ۱۸۸ نماینده دموکرات در کنگره حضور دارند و «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، برای آنکه امنیت توافق هسته ای ایران و حق وتوی خود را تضمین کند به حمایت دستکم ۳۴ سناتور و ۱۴۶ نماینده (در مجموع ۱۸۰ نفر از اعضای کنگره) نیاز دارد.

در این میان، به نظر می آید که دولت واشنگتن قدم به قدم به تعداد حد نصاب لازم برای مقابله با جماعت جمهوری خواهی که علاقمند به رسمیت شناختن این توافق نیستند نزدیک می شود چرا که طی دو روز گذشته شمار سناتورهای هم رای کاخ سفید با پیوستن «هری رید» رهبر اقلیت مجلس سنا و «دبی استیبنا» از ایالت میشیگان به ۲۸ نفر رسید.

در بازتاب خوشحالی دولت واشنگتن از این اقدام، خبرگزاری های «رویترز» و «هیل» به نقل از «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، اعلام حمایت ۱۵ سناتور دموکرات از توافق هسته ای را طی دو هفته گذشته اقدامی مهم و دلگرم کننده توصیف کردند.

با این حال، دیگر خبرگزاری ها با دیدی منفی به قضایای اخیر نگاه کرده اند به عنوان مثال خبرگزاری صهیونیستی «جروزالم پست» به ۹۸ عضو دموکرات مجلس نمایندگان اشاره می کند که هنوز تصمیم قطعی خود را در این زمینه اتخاذ نکرده اند که از آن میان می توان به «دبی شولتز» نماینده دموکرات ایالت فلوریدا و رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا اشاره کرد که از قضا یهودی است و فشارهای مضاعفی از سوی لابی های ضد توافق هسته ای بر وی اعمال می شود.

در این میان سایت «یو اس نیوز» با ابراز رضایت از همگامی دموکرات ها با اوباما، تصویر گرافیکی از شمار دموکرات های مخالف مجلس نمایندگان آمریکا ارایه داده و گوشزد کرد که اگر تعداد نمایندگان مخالف دموکرات به بیش از ۴۳ نفر برسد حق وتوی اوباما به مخاطره خواهد افتاد حال آنکه تا کنون ۱۲ نماینده دموکرات مخالفت علنی خود را اعلام کرده اند.

در این تصویر ستون سمت چپ شمار سناتورهای موافق و ستون سمت راست شمار نمایندگان مخالف کنگره را از حزب دموکرات به تصویر می کشد.

از سوی دیگر برای آنکه از خوشحالی کاخ سفید کاسته شود، جریان های منفی که با توجه به دستکاری افکار عمومی سازمان دهی می شوند هم بیکار ننشسته و همزمان با ابراز رضایت جاش ارنست نظرسنجی را ارایه دادند که مخالفت مردم سه ایالت کلیدی آمریکا را با توافق هسته ای ایران نشان می دهد.

در همین راستا سایت «واشنگتن فری بیکن» نوشت که با اتکا به نتایج نظرسنجی «کوئینی پیاک» ۶۱ درصد از مردم ایالت های فلوریدا، پنسیلوانیا و اوهایو از این توافق حمایت نمی کنند.

ناگفته نماند که سایت «پولیتیکو» چندی پیش با اشاره به بازی لابی های سیاسی برای اعمال فشار بر مردم، فاصله بیم و امیدی را که حاصل تفاوت فاحش در نتایج نظرسنجی های موافق و مخالف است، ناشی از اعمال سلیقه در نحوه طرح پرسش های ارائه شده به مخاطب آمریکایی معرفی نمود.

به گفته یکی از تحلیلگران، اگر در متن پرسش مطرح شده توضیح جامعی از توافق هسته ای ایران داده شود، نتیجه مثبت است حال آنکه طرح سؤال بدون زمینه چینی به نتیجه منفی یا سردرگمی مخاطب منجر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها