جدال کاخ سفید و لابی های مخالف توافق هسته ای ایران

سناتورهای موافق توافق، ۲۸ نفر شدند

سناتور جمهوری خواه از ایالت "تنسی" بر این باور است که توافق کنونی، نفوذ روزافزون ایران در منطقه را افزایش داده و موجب وابستگی کامل سیاست های آمریکا در خاورمیانه به ایران خواهد شد.
کد خبر: ۸۲۷۲۳۶
سناتور جمهوریخواه: خاورمیانه به دست ایران می‌افتد

سناتور "باب کورکر" رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست (WP) به انتقاد از توافق هسته ای ایران و 1+5 پرداخته و نوشت: کنگره باید این توافق بد با ایران را رد کند.

این سناتور جمهوری خواه از ایالت "تنسی" بر این باور است که توافق کنونی، نفوذ روزافزون ایران در منطقه را افزایش داده و موجب وابستگی کامل سیاست های آمریکا در خاورمیانه به ایران خواهد شد.

در ابتدای این نوشتار می خوانیم: "قانون بازنگری توافق هسته ای ایران" به اندازه کافی در کنگره رای آورد که بتواند بر وتوی احتمالی غلبه کند و اکنون کنگره اطمینان یافته که فرصتی برای بررسی و رای دادن درباره توافق هسته ای با ایران را در اختیار دارد.

باب کورکر افزود: حالا دولت اوباما به چیزی دست یافته که معتقد است "توافق قابل قبولی" با ایران می باشد و مسئولیت کنگره این است که تصمیم بگیرد آیا این توافق در راستای منافع ملی ما خواهد بود، آمریکا را امن تر می سازد و جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را می گیرد یا خیر. به باور من این توافق چنین نتایجی را نخواهد داشت.

این سناتور بانفوذ آمریکایی ضمن تروریست خواندن گروه های مقاومت در منطقه و تکرار خواسته صهیونیست ها مبنی بر توقف کامل برنامه غنی سازی ایران نوشت: توافق هسته ای به جای خاتمه دادن به برنامه غنی سازی هسته ای ایران، این برنامه را که متعلق به کشوری پیشرو در حمایت از تروریسم جهانی است، صنعتی سازی کرده است.

وی در ادامه به انتقاد از بازرسی های تعریف شده در توافق هسته ای پرداخته و آورده است: روند بازرسی ها در این توافق –توافقی که باید براساس راستی آزمایی و نه اعتماد بنا شود- عمیقا ناقص هستند.

کورکر مدعی است، توافق محرمانه ایران و آژانس درمورد بازرسی ها امری غیرمتعارف می باشد که رضایت کنگره را جلب نکرده است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا افزود: اما احتمالا مسئله بزرگتر در متن توافق است. سیاست منطقه ای روشن و مفصلی در توافق هسته ای بیان نشده است با این وجود، این توافق محور اصلی راهبرد ایالات متحده در خاورمیانه را تشیکل خواهد داد.

ما برای رسیدن به اهدافمان در عراق، سوریه و احتمالا هرنقطه دیگر منطقه به کمک ایران متکی خواهیم شد. این توازن جدید که به صورت ناگهانی ایجاد می شود موجب خواهد شد کشورهای دیگر منطقه به ریسک های بزرگتری دست بزنند و به بی ثباتی گسترده تری خواهد انجامید.

وی در ادامه نوشت: در طرف دیگر این ماجرا ایران قرار دارد که دارای راهبرد منطقه ای مشخصی است و این توافق، استراتژی ایران در منطقه را تقویت خواهد کرد.

باب کورکر افزود: از زمانیکه مذاکرات با جدیت کامل و پس از انتخاب حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در ژوئن 2013 آغاز شد، ایران به نیروهای امنیتی عراق کمک کرده و حمایتش از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را دوبرابر کرده است. این کشور همچنین موجب تحکیم حزب الله لبنان به عنوان نیروی شوک دهنده در خط مقدم شده است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا به انتقاد از "سیاست ضعیف دولت آمریکا در خاورمیانه" پرداخت و نوشت: درمقابل، برداشت ها درباره کناره گیری آمریکا از خاورمیانه در تابستان 2013 به اوج خود رسید و این در زمانی بود که باراک اوباما تصمیم گرفت خطر قرمز خود درباره سوریه را زیر پا بگذارد. وی علیرغم استفاده از سلاح های شیمایی در سوریه به این کشور حمله نکرد. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها