براساس عرف اقتصادی در دهکده جهانی، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف بنا بر اطلاعات و برآوردهای اقتصادی همواره به خرید یا فروش شمش‌های طلا برای تقویت بازارهای مالی خود اقدام می‌کنند که معمولا دو کشور چین و روسیه در صدر این خرید و فروش‌ها قرار دارند. اما اتفاق‌های اخیر در بازار طلا و کاهش قابل ملاحظه قیمت آن باعث شد تا برای این دو کشور هزینه وزیان زیادی ایجاد شود.
کد خبر: ۸۲۸۲۲۳
زیان 5.4 میلیارد دلاری برای بازیگران بزرگ طلا

براساس اطلاعات موجود، دو کشور چین و روسیه در شش سال گذشته به عنوان بزرگ‌‌ترین خریداران شمش طلا در بازار این فلز درخشان همواره در صدر قرار گرفته‌اند، به طوری که از سال 2009 میلادی تاکنون چین به دارایی‌های طلای خود 60 درصد افزوده و روسیه توانسته دارایی‌های شمش خود را به دو برابر افزایش دهد.

بانک مرکزی چین هفدهم جولای سال جاری میلادی برای اولین‌بار پس از سال 2009 میلادی اعلام کرده میزان ذخایر طلایش 1658تن است و روسیه هم در همین تاریخ اعلام کرده 1275 تن طلا در خزانه خود نگهداری می‌کند.

کارشناسان اقتصادی در این زمینه معتقدند کاهش قیمت طلا برای این دو کشور بدون تردید زیان قابل‌توجهی در پی خواهد داشت که با توجه به شرایط اقتصادی آنها، می‌تواند نگران‌کننده باشد. این در حالی است که با توجه به کاهش قیمت طلا و تقویت بهای دلار در بازارهای جهانی می‌توان گفت ارزش دارایی‌های طلایی دو کشور یادشده به میزان 5.4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

این گروه معتقدند تا به امروز نه بحران یونان و نه کندی رشد اقتصادی چین نتوانسته بر روند افزایش تقاضای خرید طلا در جهان تاثیرگذار باشد بنابراین نمی‌توان برای آینده این فلز زرد رنگ تصمیم دقیقی گرفت و به همین دلیل این کشورها باید به امید افزایش مجدد قیمت طلا با نگرانی‌هایی ازجنس کاهش ارزش دارایی خود دست و پنجه نرم کنند.‌ ادوارد دمسی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت LLC واقع در نیویورک در این زمینه معتقد است: رویدادهای کنونی باعث شده تا نظر سرمایه‌گذاران این فلز زرد رنگ نسبت به اعتقاد سرمایه‌گذاری امن در بحران‌های اقتصادی ‌تغییر کرده و آنها به خرید جایگزین دیگری فکر کنند.

وی می‌افزاید: احتمال دارد با توجه به شرایط موجود، برخی از دارندگان ذخایر طلا هم‌وزن این فلز زرد رنگ خود به ذخایر دلاری خود بیفزایند.

منبع: بلومبرگ/ 10 اوت 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها