واکنش معاون اجرایی شورای نگهبان به سخنان رئیس‌جمهور:

نظر نهایی تأیید یا رد صلاحیت‌ نامزدها با شورای نگهبان است

معاون اجرایی شورای نگهبان در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور گفت: نظر نهایی و بررسی صلاحیت‌ها از جهت تأیید یا عدم‌تأیید صلاحیت‌ها طبق قوانین متعدد پس از اینکه ابتدائاً ثبت‌نام در دستگاه اجرایی، وزارت کشور و تشکیل پرونده در هیئت اجرایی صورت می‌گیرد، در مرحله آخر نظر نهایی را شورای نگهبان اعلام می‌کند و این امر مبتنی بر قوانینی است که سال‌ها اجرایی شده است.
کد خبر: ۸۲۷۹۰۹
نظر نهایی تأیید یا رد صلاحیت‌ نامزدها با شورای نگهبان است

سیامک ره‌ پیک در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، افزود: البته غیر از بحث بررسی صلاحیت‌ها که بخشی از برآیند انتخابات است، برگزاری انتخابات در روز برگزاری، شمارش آرا و بحث‌های پس از آن از وظایف دستگاه اجرایی است و دستگاه نظارتی هم در تمام این فرآیندها نظارت می‌کند و تمامی اینها در قوانین پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی در شعب اخذ رأی پیش‌بینی شده که عوامل نظارتی چه وظایفی دارند و عوامل اجرایی چه وظایفی را به‌عهده دارد و تمامی این مراحل برگزاری انتخابات سال‌هاست که اجرایی شده و در آینده هم انجام خواهد شد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به اینکه همه باید براساس مفاد قانون کما اینکه در گذشته همکاری می‌کردند، باید همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را ادامه دهند، تصریح کرد: شورای نگهبان که هم وظایف مهمی در تمامی مراحل برگزاری انتخابات به‌عهده دارد، اطلاق قانون اساسی، اصول قانون اساسی و هم مصوبات شورای نگهبان و برخی نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و مواد متعدد در قوانین عادی مصوبات مجلس همه تأکید دارند که نظارت شورای نگهبان مربوط به همه مراحل انتخابات و فرآیندهای انتخابات از ابتدا تا انتها است و این روش از ابتدا وجود داشته و ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم انتخاباتی خوب با نظارت بسیار خوب در اسفندماه داشته باشیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره این سخنان رئیس‌جمهور «شورای نگهبان ناظر است و مجری نیست و کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است» تأکید کرد: قانون اساسی نظارت بر انتخابات را به‌عهده شورای نگهبان گذاشته است. نظارت هم بر اساس قانون عادی و هم تفسیر قانون اساسی به‌عهده شورای نگهبان است و عام و استصوابی است یعنی مؤثر است.

معاون اجرایی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شورای نگهبان نظارت می‌کند و براساس اختیاراتی که برایش لحاظ شده،‌ تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: در مواردی درباره صلاحیت‌ها صریح قوانین است که شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت در مراحل مختلف نسبت به تأیید یا رد صلاحیت‌ها تصمیم می‌گیرند. اینها برداشت از قانون نیست و عین عبارات قانونی است که شورای نگهبان نظارت می‌کند و در این نظارتش اختیار دارد که تأیید یا رد کند، البته براساس مستندات و قانون اقدام می‌کند و پیش از این هم همین‌طور عمل شده و در آینده نیز همین‌گونه عمل خواهد شد یعنی مستندات ملاحظه و بررسی می‌شود و براساس همین مستندات و طبق قانون در بحث صلاحیت اختیار رد و یا تأیید صلاحیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بحث برگزاری انتخابات هم شورای نگهبان نظارت می‌کند و هم هیئت‌های نظارت، نظارت دارند، گفت: طبق قانون و از طریق مواد قوانین انتخاباتی هم در برخی موارد می‌تواند آرای یک صندوق، آرای یک حوزه انتخابیه را اگر مخدوش و یا خلاف قانون باشد، نسبت به ابطال آن اقدام کند.

ره‌پیک با تأکید بر اینکه در برخی موارد طبق قانون و با توجه به اختیارات شورای نگهبان این شورا می‌تواند حتی نسبت به ابطال کل انتخابات تصمیم بگیرد، خاطرنشان کرد: این اختیارات قانونی است و معنی نظارت این است. در اجرا سازوکارهای برگزاری انتخابات ایجاد می‌شود و نظارت هم یعنی اینکه نظارت‌ها را به‌عهده دارد و هر جایی که براساس قانون از این مسیر قانونی انحرافی پیدا شد، هم آن انحراف را باید ملاحظه کند و ببیند و هم در مورد آن طبق قانون تصمیم بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها