1379سال پیش در روز 20 اوت سال 636 میلادی خالد بن ولید سردار مسلمان عرب در دره یرموک در فلسطین در جنوب دریاچه طبریه یک ارتش امپراتوری بیزانس را درهم می شکند.
کد خبر: ۸۲۷۵۳۶
سپاه اسلام ، ارتش بیزانس را درهم شکست + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، پیروزی لشکر مسلمانان به فرماندهی خالد بن ولید در دره یرموک و در جنگی که نام همین دره را گرفت ، موجب شد تا دروازه های سرزمین های شرقی امپراتوری بیزانس به روی مسلمانان گشوده شود.


درپی فتوحات مسلمانان در ایران و بین النهرین، لشکر مسلمانان متوجه سرزمین های فلسطین و سوریه شد که در آن زمان جزو قلمروی امپراتوری بیزانس بودند.

با پیشروی مسلمانان، امپراتوری بیزانس در صدد برآمد از پیشرفت آنها در قلمروی خود جلوگیری کند.

به عمر خلیفه دوم خبر رسید که بخشی از نیروهای مسلمانان در جنوب دمشق در سوریه در معرض تهدید یک ارتش امپراتوری بیزانس قرار گرفته اند.بنابراین او به خالد بن ولید دستور داد برای مقابله با ارتش بیزانس عازم آن ناحیه شود.

خالد بن ولید به کمک همکیشان خود رفت و پس از 5 روز لشکر مسلمانان را برای جنگ آرایش داد و تصمیم گرفت به دشمن حمله کند.

ارتش بیزانس توسط هراکلیوس ، امپراتور بیزانس یا همان رم شرقی تشکیل شده بود و فرماندهی آن با ژنرال تئودوروس بود.

نبرد نهایی در دره یرموک و در کنار رودخانه ای به همین نام میان لشکر مسلمانان و ارتش بیزانس که به مراتب پرتعدادتر از مسلمانان بودند در گرفت.

درپی پیروزی لشکریان اسلام در جنگ یرموک دروازه های سرزمین های شرقی امپراتوری بیزانس به روی مسلمانان گشوده شد و ظرف مدت کوتاهی مسلمانان سراسر سوریه و فلسطین را تصرف کردند.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
۰
۰
تنها كشوری در منطقه كه سپاه اسلام یا بیداری اسلامی و امثال اینها میگه ماییم اما كشورهای منطقه از لفظ عربی استفاده می كنند مثل فتح اعراب، بهار عربی و.... ریشه این اختلاف واقعا چیه آیا پان عربسیم نیست ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها