بالاخره پس از انتشار اخبار گوناگون درباره بحران بدهی‌های یونان و جلسات متعدد میان مسئولان اتحادیه اروپا و سیاستگذاران مالی یونان، خبر توافق برسر پرداخت سومین بسته کمک مالی اتحادیه اروپا به میزان 85 میلیارد یورو یه یونان منتشر شد و بسیاری از اقتصاددانان را به آینده بقای یونان در حوزه یورو خوشبین کرد.
کد خبر: ۸۲۶۳۹۹
برنده اصلی بحران بدهی‌های یونان

براساس توافق انجام شده، اتحادیه اروپا بسته کمک مالی جدید را در صورتی به یونان خواهد پرداخت که یونان، برخی سیاست‌های اقتصادی خود را برای اصلاح ساختار اقتصاد این کشور بحران زده شفاف و در جهت رفع مشکلات موجود اقدام کند. این سیاست‌های اصلاحی عبارتند از تغییرات ایجاد شده در نظام مالیاتی و مبارزه با جرایم مالی.

کارشناسان مالی با درنظر گرفتن توافق یاد شده معتقدند یونان با دریافت ۸۵ میلیارد یورو می‌تواند بدهی ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی خود را به بانک مرکزی اروپا که سررسید آن 20 آگوست سال جاری میلادی است، بازپرداخت کند.

برخی کارشناسان پس از بررسی سیاست‌های اقتصاد ریاضتی و البته خواسته‌های وام‌دهندگان از یونان برای پرداخت این مبلغ به این کشور، از خود می‌پرسند برنده واقعی بحران یونان و پرداخت بسته‌های کمک مالی در حوزه پولی یورو کدام کشور است؟

در این زمینه، تحقیقات موسسه مطالعات اقتصادی لایبنیتس آلمان نشان داده است، در دوران بحران بدهی‌های یونان،کشور آلمان حدود ۱۰۰ میلیارد یورو معادل ۳‌درصد تولید ناخالص داخلی‌اش، صرفه‌جویی بودجه‌ای داشته که این صرفه‌جویی می‌تواند نشانه‌هایی از سودبردن اقتصاد آلمان ـ این قدرت اقتصادی حوزه پولی یورو ـ از بحران یونان باشد.

همچنین براساس این مطالعات، بحران یونان موجب شده است سرمایه‌گذاران از سال ۲۰۱۰ به سمت خرید اوراق قرضه دولتی آلمان و سرمایه‌گذاری مطمئن روی آورند؛ امری که نرخ بهره استقراض دولتی این کشور را کاهش داده است.

علاوه‌بر این در جریان اجرای برنامه‌های خصوصی سازی در یونان، آلمان قراردادهای پرمنفعتی با این کشور منعقد کرده است. از این‌رو گروه عمده‌ای از اقتصاددانان حوزه یورو معتقدند، این آلمان است که سود قابل توجهی از اقتصاد بحران زده یونان برده و برنده بزرگ این بازی است.

منبع: بلومبرگ/10 آگوست 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها